REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15595
Tytuł: Zmiany w kulturze edukacji w środowisku cyfrowym w perspektywie kompetencji cyfrowych dzieci – ujęcie teoretyczne
Inne tytuły: The Changes of Education in Digital Environment on the Context of Pupils Media Literacy Development – Theoretical approach
Autorzy: Naruszewicz, Adam
Słowa kluczowe: kompetencje cyfrowe dzieci
kultura edukacji
Minecraft
środowisko cyfrowe
children’s digital competences
culture of education
digital environment
Data wydania: 2023
Data dodania: 7-gru-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 31-43
Abstrakt: Niniejszy artykuł został przygotowany w celu podkreślenia zmian, które kształtują kulturę edukacji dzieci w środowiskach cyfrowych. Artykuł jest teoretycznym przeglądem literatury na temat: kultury edukacji, środowisk cyfrowych i kompetencji cyfrowych dzieci. Zawarto w nim przegląd teorii edukacyjnej Jerome’a Brunera w kontekście dziecięcych kompetencji cyfrowych. Rozważania zawarte w artykule oparte są na przykładach technologii, takich jak: rzeczywistość wirtualna, rzeczywistość rozszerzona oraz środowisko cyfrowe w grze komputerowej Minecraft. W wyniku przeprowadzonych analiz dostępnej literatury przyjęto, że obecne możliwości technologiczne zmieniły sposób, w jaki dzieci uczestniczą w kulturze cyfrowej. Odniesiono się przy tym do prac badaczy wskazujących na zmianę w kulturze edukacji dzieci, które z odbiorców mediów cyfrowych stały się ich aktywnymi twórcami. Przyjęto przy tym, że potrzebne jest nowe spojrzenie na potencjał technologii dla rozwoju kompetencji dzieci.
This paper was prepared to highlight the changes which shaping the culture of children’s education in digital environments. The text include a theoretical review of the literature about: culture of education, digital environments, and children digital literacy. This paper reviews Jerome Bruner’s educational theory in reference to children digital literacy. The considerations contained in the article are based on examples of technologies such as: virtual reality, augmented reality, and the digital environment in Minecraft computer game. As a result of the analyses, it was concluded that the current technological possibilities have changed the way children participate in digital culture. It was concluded that the child from the recipient of digital media has become their active creator. It has been assumed that it is needed a new look for technologies potential for the development of children’s digital competences.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: a.naruszewicz@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15595
DOI: 10.15290/parezja.2023.19.03
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-4159-2324
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2023_A_Naruszewicz_Zmiany_w_kulturze_edukacji_w_srodowisku_cyfrowym.pdf162,89 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons