REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15594
Tytuł: Madame Curie. Laboratorium opery
Inne tytuły: Madame Curie. Laboratory of the Opera
Madame Curie. Laboratoire de l’opéra
Autorzy: Sikora, Elżbieta
Słowa kluczowe: opera
libretto
literatura antyczna
mity rzymskie i greckie
chór
orkiestra
Maria Curie
Prelekcje Mistrzów
Data wydania: 2022
Data dodania: 7-gru-2023
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT Mariusz Śliwowski
Seria: Seria Naukowo‑Literacka „Prelekcje Mistrzów";26
Abstrakt: On the 22nd of March, 2022, in the Faculty of Philology at the University of Bialystok, the academic community received the visit of the world­‑famous composer Elżbieta SIKORA. Her lecture, Madame Curie. Laboratory of the opera marked the celebrations of International Francophonie Day. First, Sikora focused on some technical issues of the creation process, and then gave evidence of her marvelous talent. Playing the episodes of her masterpiece, she explained the solutions she had applied to highlight or weaken the tensions and emotions in the music story. The public was visibly moved, especially by the motifs of WWI soldiers, as they reminded of this new war on the other side of our Eastern border.
Prononcée le 22 mars 2022, dans le cadre du cycle des Conférences des Maîtres, à la Faculté de Philologie de l’Université de Bialystok, pour s’inscrire dans les célébrations de la Journée mondiale de la Francophonie, la conférence de Mme Elżbieta SIKORA intitulée Madame Curie. Laboratoire de l’opéra dévoila aux auditeurs des mystères du processus de la création musicale. La compositrice décrivit en détail son atelier artistique. Mais même une parfaite organisation du travail n’aboutit pas au chefd’oeuvre si elle ne va pas de pair avec le talent. L’auditoire eut un vrai plaisir d’écouter des morceaux de l’opus magnum de Sikora, Madame Curie. À travers l’histoire racontée en notes musicales, la compositrice expliquait quels moyens techniques elle avait appliqué pour accentuer un fragment ou atténuer la tension dans un autre. Pas à pas, elle élucida sa magnifique composition aux plaisirs des invités visiblement émus. Or, certains motifs de l’opéra, comme celui de soldats blessés de la Grande Guerre, évoquèrent cette autre guerre qui venait d’éclater à nos frontières.
Nota biograficzna: Elbieta Sikora – ur. we Lwowie w 1943 r. Jedna z najwybitniejszych polskich kompozytorek muzyki współczesnej. Studiowała w PWSM w Warszawie oraz w paryskiej Groupe de Recherches Musicales. Wraz z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim założyła gru­pę kompozytorską KEW (1973). Zdobywała doświadczenie w Centrum Badań Komputerowych Muzyki i Akustyki (CCRMA) na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. W 1981 r. otrzymała stypendium rządu francuskiego i zaproszenie do Institut de Recherches et de Coordination Acoustique / Musique (IRCAM). Studiowała wtedy kompozycję u Betsy Jolas i podjęła pracę naukową. Wykładała na uniwersytetach Paris‑Est Marne‑la­‑Vallée, w Chicago, Gdańsku, Monachium, Hamburgu i Ulm. W 1999 r. w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu uzyskała tytuł doktora nauk muzycznych w zakresie kompozycji. W latach 2011–2017 była dyrektorem artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova. Skomponowała m.in.: Ariadnę (1977), Za swoim sobowtórem (1983), Wyrywacz serc, (1992) Madame Curie (2011).
Elżbieta SIKORA. Born in Lviv in 1943, she is one of the most important Polish composers of modern music. In the 1960s and 1970s, she studied music composition in Poland and abroad. Sikora graduated from the Department of Sound Engineering of the Higher State School of Music in Warsaw, then worked on electroacoustic music in Paris at Groupe de Recherches Musicales under the direction of Pierre Schaeffer and François Bayle. She studied with John Chowning at Stanford University’s Center for Computer Research in Music and Acoustics in California. After the martial law was declared in Poland, in 1981, France became her shelterland. Since then she led classes in composition of electro­‑acoustic music in European and American universities, but most of all she composed. The list of her works is rich and long. It includes, among other important compositions, Interventions (1969), Songs That Cheer the Heart (1973), Guernica – Hommage à Pablo Picasso (1975–1979), Facing the Sky at Night (1979), The Little Prince (1979), La tête d’Orphée I and II (1981–1982), Heart Extractor (1992), Madame Curie (2011).
Opis: Redakcja serii: Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich
Redaktor tomu: Agnieszka Włoczewska
URI: http://hdl.handle.net/11320/15594
ISBN: 978-83-7657-439-4
Typ Dokumentu: Book
Właściciel praw: Copyright by Elżbieta Sikora, Białystok 2022
Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Sikora_Madame_Curie.pdfokładka4,24 MBAdobe PDFOtwórz
E_Sikora_Madame_Curie_okladka.pdf1,13 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)