REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15546
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMatan, Adam-
dc.date.accessioned2023-11-27T10:59:50Z-
dc.date.available2023-11-27T10:59:50Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 8, 2022, s. 48-64pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15546-
dc.description.abstractOne of the significant factors enabling the development of sciences was the conceptualization of fundamental principles of being and thinking, which was already achieved in ancient times. The principles of identity, non-contradiction, excluded middle, and causality became the foundations of emerging natural sciences in the 17th century. Simultaneously, in modern philosophy, they became the subject of critical analysis, resulting in their gradual rejection. Consequently, the concepts of being and knowledge were deprived of last-ing foundations. This made it impossible to meaningfully legitimize concepts such as truth, goodness, and beauty. As a result, skepticism and relativism destabilize the contemporary worldview. If we aim for a stable worldview, we should treat the principles of being and thinking as rules for verifying and falsifying our beliefs.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectarchépl
dc.subjectprinciples of being and thinkingpl
dc.subjectworldviewpl
dc.subjectessentialismpl
dc.subjectanti-essentialismpl
dc.subjectarchepl
dc.subjectzasady bytu i myśleniapl
dc.subjectobraz światapl
dc.subjectesencjalizmpl
dc.subjectantyesencjalizmpl
dc.titleOntologiczne i epistemologiczne implikacje zanegowania zasad bytu i myślenia we współczesnym obrazie światapl
dc.title.alternativeOntological and Epistemological Implications of Denying the Principles of Being and Thinking in the Contemporary Worldviewpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, 2022pl
dc.identifier.doi10.15290/std.2022.08.04-
dc.description.Biographicalnoteks. ADAM MATAN – duchowny Archidiecezji Białostockiej. Wykładowca filozofii w Archidiecezjalnym Wyższym Seminarium Duchownym i Instytucie Teologicznym w Białymstoku. Ukończył studia na Wydziałach Teologii i Filozofii UKSW w Warsza-wie. Zainteresowania naukowe: filozofia przyrody, filozofia nauki, filozofia informacji, metafizyka, epistemologia. Działalność pozanaukowa: asystent kościelny Klubu Inte-ligencji Katolickiej w Białymstoku.-
dc.description.AffiliationArchidiecezjalne Wyższe Seminarium Duchowne w Białymstokupl
dc.description.referencesAbel G., Świat jako znak i interpretacja, tłum. W. Małecki, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesArystoteles, Analityki Pierwsze, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 1, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesArystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesBronk A., Fundamentalizm i anty fundamentalizm, [w:] Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, (red.) A. Bronk, Lublin 1995.pl
dc.description.referencesCopleston F., Historia filozofii, t. 5, tłum. J. Pasek, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesFerber R., Podstawowe pojęcia filozoficzne, cz. I, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesFeser E., Scholastic Metaphysics. A Contemporary Introduction, Editiones scholasticae 2014pl
dc.description.referencesHeller M., Teologia i wszechświat, Tarnów 2009.pl
dc.description.referencesHume D., Badania dotyczące rozumy ludzkiego, tłum. D. Misztal, T. Sieczkowski, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesKrąpiec M. A., Realizm ludzkiego poznania, Poznań 1959.pl
dc.description.referencesKuhn T., Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesLeibniz G. W., Monadologia, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1969, s. 304.pl
dc.description.referencesLegutko R., Filozofia presokratyków. Od Talesa do Demokryta, Kraków 2020.pl
dc.description.referencesLegutko R., Sokrates, Poznań 2013.pl
dc.description.referencesLemańska A., Kilka uwag o współczesnych obrazach świata, [w:] Filozoficzne i na-ukowo przyrodnicze elementy obrazu świata, (red.) A. Latawiec, A. Lemańska, Warszawa 1998pl
dc.description.referencesLewis C. S., Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesan-sowej, tłum. W. Ostrowski, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesLeśniak K., Platon, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesMaryniarczyk A., Zasady pierwsze, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, t. 9, Lublin 2008.pl
dc.description.referencesŚwieżawski S., Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej, Lubin 1948.pl
dc.description.referencesTempczyk M., Ontologiczne implikacje teorii chaosu, [w:] Filozoficzne i naukowo przy-rodnicze elementy obrazu świata, (red.) A. Latawiec, A. Lemańska, Warszawa 1998.pl
dc.description.volume8pl
dc.description.firstpage48pl
dc.description.lastpage64pl
dc.identifier.citation2Studia Teologii Dogmatycznejpl
dc.identifier.orcid0009-0006-9061-6299-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2022, tom 8

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_8_2022_A_Matan_Ontologiczne_i_epistemologiczne_implikacje_zanegowania_zasad_bytu.pdf227,93 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)