REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15365
Tytuł: Portrety fizjonomiczno-impresjonistyczne u Orzeszkowej
Inne tytuły: Impressionistic physionomy portraits by Orzeszkowa
Autorzy: Skorupa, Ewa
Słowa kluczowe: Eliza Orzeszkowa
physiognomy
portraits of characters
passions
“the intimate man”
Data wydania: 2022
Data dodania: 4-paź-2023
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Światy na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepko, Białystok 2022, s. 25-43
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;55
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, Grodno – Białystok, 22–23 października 2021 r.
Abstrakt: As hypothesised in this paper, Eliza Orzeszkowa was Poland’s unquestionable precursor of physiognomic experiments with her portraying skills being particularly intensively developed in her early works. For her, the face played the most important, uncovering the “intimate man”, betraying hidden passions, decrypting unspoken thoughts. When observing people, the author used the bodily signs (shape of the head, line of the mouth, size of the eye, appearance of the forehead, nose, wrinkles) to try to uncover the inner man, his nature, defects and advantages. The analysis goes back to two of Orzeszkowa’s earliest novels, Rozstajne drogi [Crossroads] (1866) and W klatce [In the Cage] (1867) to proceed to such works as Pan Graba [Mr. Graba] (1872) and Na dnie sumienia [On the Bottom of the Conscience] (1872), which all fall within Orzeszkowa’s first artistic period. A comparison of the there portraits, both female and male, allows tracing how the young writer’s competence in physiognomy and pathognomy developed.
Afiliacja: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Nota biograficzna: EWA SKORUPA – profesor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Ukończyła studia z zakresu filologii polskiej. Zajmuje się historią literatury pozytywizmu i Młodej Polski, historią książki XIX i XX stulecia, dziejami cenzuralnymi polskich symboli kulturowych, polsko-niemiecką kulturą, sposobami portretowania bohaterów literackich oraz ekspresją twarzy i ciała w literaturze pięknej. Stypendystka Daad oraz stypendystka i zapraszany wykładowca uniwersytetów w Salzburgu, Monachium, Trewirze, Greifswaldzie, Nordost-Institut w Lüneburgu. Długoletni lektor języka polskiego i polskiej kultury w austriackim uniwersytecie w Salzburgu (1992–1995) i w uniwersytecie niemieckim w Getyndze (1997–2002). Opublikowała między innymi: Twarze – emocje – charaktery. Literacka przygoda z wiedzą o wyglądzie człowieka, Kraków 2013, 556 s.; Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim w latach 1871–1914. „O podburzanie do gwałtów”, Kraków 2004, 455 s.; Lwowska satyra polityczna na łamach czasopism humorystyczno-satyrycznych epoki pozytywizmu, Kraków 1992, 220 s.
URI: http://hdl.handle.net/11320/15365
ISBN: 978-83-7657-449-3
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-8645-1977
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, 22–23 października 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Skorupa_Portrety_fizjonomiczno_impresjonistyczne_u_Orzeszkowej.pdf227,26 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)