REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15365
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSkorupa, Ewa-
dc.date.accessioned2023-10-04T11:20:44Z-
dc.date.available2023-10-04T11:20:44Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationŚwiaty na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepko, Białystok 2022, s. 25-43pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-449-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15365-
dc.description.abstractAs hypothesised in this paper, Eliza Orzeszkowa was Poland’s unquestionable precursor of physiognomic experiments with her portraying skills being particularly intensively developed in her early works. For her, the face played the most important, uncovering the “intimate man”, betraying hidden passions, decrypting unspoken thoughts. When observing people, the author used the bodily signs (shape of the head, line of the mouth, size of the eye, appearance of the forehead, nose, wrinkles) to try to uncover the inner man, his nature, defects and advantages. The analysis goes back to two of Orzeszkowa’s earliest novels, Rozstajne drogi [Crossroads] (1866) and W klatce [In the Cage] (1867) to proceed to such works as Pan Graba [Mr. Graba] (1872) and Na dnie sumienia [On the Bottom of the Conscience] (1872), which all fall within Orzeszkowa’s first artistic period. A comparison of the there portraits, both female and male, allows tracing how the young writer’s competence in physiognomy and pathognomy developed.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;55-
dc.subjectEliza Orzeszkowapl
dc.subjectphysiognomypl
dc.subjectportraits of characterspl
dc.subjectpassionspl
dc.subject“the intimate man”pl
dc.titlePortrety fizjonomiczno-impresjonistyczne u Orzeszkowejpl
dc.title.alternativeImpressionistic physionomy portraits by Orzeszkowapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteEWA SKORUPA – profesor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Ukończyła studia z zakresu filologii polskiej. Zajmuje się historią literatury pozytywizmu i Młodej Polski, historią książki XIX i XX stulecia, dziejami cenzuralnymi polskich symboli kulturowych, polsko-niemiecką kulturą, sposobami portretowania bohaterów literackich oraz ekspresją twarzy i ciała w literaturze pięknej. Stypendystka Daad oraz stypendystka i zapraszany wykładowca uniwersytetów w Salzburgu, Monachium, Trewirze, Greifswaldzie, Nordost-Institut w Lüneburgu. Długoletni lektor języka polskiego i polskiej kultury w austriackim uniwersytecie w Salzburgu (1992–1995) i w uniwersytecie niemieckim w Getyndze (1997–2002). Opublikowała między innymi: Twarze – emocje – charaktery. Literacka przygoda z wiedzą o wyglądzie człowieka, Kraków 2013, 556 s.; Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim w latach 1871–1914. „O podburzanie do gwałtów”, Kraków 2004, 455 s.; Lwowska satyra polityczna na łamach czasopism humorystyczno-satyrycznych epoki pozytywizmu, Kraków 1992, 220 s.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.description.referencesOrzeszkowa E., Rozstajne drogi, w: tejże Z różnych sfer, t. 31, Warszawa 1886 (Zbiorowe Wydanie Powieści Elizy Orzeszkowej).pl
dc.description.referencesOrzeszkowa E., W klatce. Powieść, nakł. i druk S. Lewental, Warszawa 1884.pl
dc.description.referencesOrzeszkowa E., Pan Graba, 2 cz., Warszawa [et. al.] 1913 (Pisma. Wydanie zbiorowe zupełne, ze wstępem Aurelego Drogoszewskiego, t. 13: Pan Graba).pl
dc.description.referencesLavater J. C., Physiognomische Fragmente, zur Beförderung der Menschenkenntniß und Menschenliebe, Bd. 1–4, Weidmann und Reich, Leipzig 1775–1778.pl
dc.description.referencesVictor Frédéric] A[lexandre] Ysabeau, Lavater, Carus, Gall. Zasady fizjognomiki i frenologii. Wykład popularny o poznawaniu charakterów z rysów twarzy i kształtu głowy, z fr. tł. i uzupełnił Wł. Noskowski, dzieło ozdobione 174 drzeworytami, wyd. 2, Warszawa 1883.pl
dc.description.referencesSkorupa E., Twarze – emocje – charaktery. Literacka wiedza o wyglądzie człowieka, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesSkorupa E., Eliza Orzeszkowa. Fizjonomiczne studia portretowe, Kraków 2019.pl
dc.description.referencesIhnatowicz E., Bohaterowie polskiej prozy współczesnej 1864–1914. Artyści, twórcy, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesGoethe J. W., Z mojego życia. Zmyślenie i prawda, t. 2, tł. A. Guttry, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesBertschick J., Mode und Moderne. Kleidung als Spiegels des Zeitgeistes in der deutschsprachigen Literatur (1770–1945), Köln 2005.pl
dc.description.firstpage25pl
dc.description.lastpage43pl
dc.identifier.citation2Światy na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepkopl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, Grodno – Białystok, 22–23 października 2021 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0001-8645-1977-
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, 22–23 października 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Skorupa_Portrety_fizjonomiczno_impresjonistyczne_u_Orzeszkowej.pdf227,26 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)