REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15319
Tytuł: Polska wobec wyzwań Cyfrowego Kompasu na 2030 rok - aspekt umiejętności cyfrowych
Inne tytuły: Poland in the face of the challenges of the Digital Compass for 2030 – the aspect of digital skills
Autorzy: Gołaszewska-Kaczan, Urszula
Kuzionko-Ochrymiuk, Ewa
Słowa kluczowe: społeczeństwo cyfrowe
kompetencje cyfrowe
digital society
digital competences
Data wydania: 2023
Data dodania: 21-wrz-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 2(112) 2023, s. 131-145
Abstrakt: Cel – Próba oceny poziomu umiejętności cyfrowych społeczeństwa polskiego w odniesieniu do założeń przyjętych przez Komisję Europejską w 2021 r. w dokumencie Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie. Na forum unijnym ustalono, iż do 2030 r. w krajach unijnych podstawowe umiejętności cyfrowe posiadać będzie minimum 80% ludności, zaś liczba specjalistów w dziedzinie ICT wynosić będzie 20 milionów, przy większej równowadze płci (w ramach zawodów związanych z ICT). Są to bardzo ambitne cele, które zrealizować powinna także Polska. Wobec powyższego autorki uznały, że niezbędne jest określenie, jaki jest punkt wyjścia do realizacji powyższych zadań, a więc jak kształtuje się obecna sytuacja w naszym kraju w zakresie wskazanych obszarów. Metoda badań – W opracowaniu dokonano analizy danych pochodzących z raportów DESI (Digical Economy and Society Index), raportów Eurostatu oraz wykorzystano wyniki wybranych badań dotyczących analizowanych zagadnień. Wnioski – Analiza wykazała, że realizacja założonych przez Komisję Europejską celów będzie wielkim wyzwaniem dla naszego kraju. Już w punkcie startu, czyli w roku 2021, nasz kraj nie dorównuje innym krajom unijnym. Poziom umiejętności cyfrowych społeczeństwa polskiego jest jednym z najniższych wśród krajów unijnych. Polska posiada też zbyt mało specjalistów z zakresu ICT przy dużej nierównowadze płci (na korzyść mężczyzn). Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Artykuł pokazał, iż społeczeństwo polskie posiada zbyt niski poziom umiejętności cyfrowych, aby korzystać w pełni z udogodnień, jakie związane są z rozwojem gospodarki cyfrowej. Niezbędne wydaje się w tej sytuacji podjęcie zdecydowanych działań adresowanych do grup o zróżnicowanych poziomach umiejętności cyfrowych (ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz włączenia cyfrowego) oraz położenie szczególnego nacisku na dalszy rozwój kierunków kształcenia specjalistów z obszarów ICT.
Purpose – An attempt to assess the level of digital skills of the Polish society in relation to the assumptions adopted by the European Commission in 2021 in the document ‘Digital Compass 2030’. It was agreed at the EU forum that by 2030, at least 80% of the population in the EU countries will have basic digital skills, and the number of specialists in the field of ICT will be 20 million, with a greater gender balance (within ICT‑related professions). These are very ambitious goals that should also be achieved by Poland. In view of the above, the authors decided that it is necessary to define what the starting point for the implementation of the above‑mentioned tasks is, and thus how the current situation in our country is shaped in terms of the indicated areas. Research method – The study analyzes data from DESI (Digical Economy and Society Index) reports and Eurostat reports, and uses the results of selected studies on the analyzed issues. Conclusions – The analysis showed that the achievement of the goals set by the European Commission will be a great challenge for the country. Already at the starting point, i.e. in 2021, Poland is far behind compared to other EU countries. The level of digital skills of the Polish society is one of the lowest among the EU countries. Poland also has too few ICT specialists, with a large gender imbalance (in favor of men). Originality / value / implications / recommendations – The article showed that Polish society has too low a level of digital skills to take full advantage of the facilities related to the development of the digital economy. In this situation, it seems necessary to take decisive actions addressed to groups with different levels of digital skills, with particular emphasis on actions for digital inclusion, and to place particular emphasis on the further development of education for specialists in the field of ICT.
Afiliacja: Urszula Gołaszewska-Kaczan - Uniwersytet w Białymstoku
Ewa Kuzionko-Ochrymiuk - Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: Urszula Gołaszewska-Kaczan: u.golaszewska@uwb.edu.pl
Ewa Kuzionko-Ochrymiuk: e.kuzionko‑ochrymiuk@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15319
DOI: 10.15290/oes.2023.02.112.07
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-2084-6268
0000-0003-3172-5998
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WZarz)
Optimum. Economic Studies, 2023, nr 2(112)

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)