REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15110
Tytuł: Preferencje w wyborze metod gromadzenia i analizy danych studentów kierunków pedagogicznych – refleksja na przykładzie studentów Uniwersytetu Łódzkiego
Inne tytuły: Preferences in the Selection of Methods of Collecting and Analyzing Data of Students of Pedagogy – Reflection on the Example of Students of the University of Lodz
Autorzy: Jarota, Martyna
Słowa kluczowe: preferencje metodologiczne
proces badawczy
studenci pedagogiki
methodological preferences
research process
pedagogy students
Data wydania: 2022
Data dodania: 6-lip-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 77-93
Abstrakt: Preferencje metodologiczne odgrywają ważną rolę podczas kierowania procesem badawczym (Szmatka, Lovaglia i Mazur, 1996), mogą także w znaczny sposób warunkować merytoryczne wybory badacza (Van de Walle, 2017). W kontekście doniesień na temat niskiej świadomości metodologicznej studentów pedagogiki oraz występowania wśród nich zjawiska wtórnego analfabetyzmu metodologicznego (Duraj-Nowakowa, 1993) uznano za istotne podjęcie problematyki preferencji metodologicznych studentów kierunków pedagogicznych. W niniejszym artykule zaprezentowano wstępne wyniki badania studentek pedagogiki dotyczące ich preferencji metodologicznych. Wskazano na znaczące aspekty kształtowania się preferencji metodologicznych, a także dostrzeżono konieczność poczynienia namysłu nad kształceniem studentów kierunków pedagogicznych w obszarze metod analizy danych. Ponadto podkreślono trudności studentów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu metodologii badań. Należy kontynuować rozważania dotyczące preferencji metodologicznych, ponieważ są one wyrazem troski o poprawę efektywności kształcenia w zakresie przedmiotów metodologicznych, co z kolei przyczynia się do optymalizacji procesu edukacji pedagogów (tamże).
Methodological preferences play an important role in managing the research process (Szmatka, Lovaglia & Mazur, 1996) and may also significantly determine the substantive choices of the researcher (Van de Walle, 2017). In the context of reports on the low methodological awareness of pedagogy students and the occurrence of secondary methodological illiteracy among them (Duraj-Nowakowa, 1993), it was considered important to address the issue of methodological preferences of students of pedagogy. This article presents the preliminary results of the study of female pedagogy students regarding their methodological preferences. Significant aspects of shaping methodological preferences were indicated and the necessity to consider the education of pedagogical students in the area of data analysis methods was noticed. Moreover, the difficulties of students in acquiring knowledge and skills in the field of research methodology were emphasized. Considerations regarding methodological preferences should be continued, as they are an expression of concern for the improvement of the effectiveness of teaching in the field of methodological subjects, which in turn contributes to the optimization of the process of educating pedagogues (ibidem).
Afiliacja: Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiego
E-mail: martyna.jarota@edu.uni.lodz.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15110
DOI: 10.15290/parezja.2022.18.08
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-3910-4491
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2022_M_Jarota_Preferencje_w_wyborze_metod_gromadzenia_i_analizy_danych.pdf215,25 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons