REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15110
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJarota, Martyna-
dc.date.accessioned2023-07-06T07:28:33Z-
dc.date.available2023-07-06T07:28:33Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 77-93pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15110-
dc.description.abstractPreferencje metodologiczne odgrywają ważną rolę podczas kierowania procesem badawczym (Szmatka, Lovaglia i Mazur, 1996), mogą także w znaczny sposób warunkować merytoryczne wybory badacza (Van de Walle, 2017). W kontekście doniesień na temat niskiej świadomości metodologicznej studentów pedagogiki oraz występowania wśród nich zjawiska wtórnego analfabetyzmu metodologicznego (Duraj-Nowakowa, 1993) uznano za istotne podjęcie problematyki preferencji metodologicznych studentów kierunków pedagogicznych. W niniejszym artykule zaprezentowano wstępne wyniki badania studentek pedagogiki dotyczące ich preferencji metodologicznych. Wskazano na znaczące aspekty kształtowania się preferencji metodologicznych, a także dostrzeżono konieczność poczynienia namysłu nad kształceniem studentów kierunków pedagogicznych w obszarze metod analizy danych. Ponadto podkreślono trudności studentów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu metodologii badań. Należy kontynuować rozważania dotyczące preferencji metodologicznych, ponieważ są one wyrazem troski o poprawę efektywności kształcenia w zakresie przedmiotów metodologicznych, co z kolei przyczynia się do optymalizacji procesu edukacji pedagogów (tamże).pl
dc.description.abstractMethodological preferences play an important role in managing the research process (Szmatka, Lovaglia & Mazur, 1996) and may also significantly determine the substantive choices of the researcher (Van de Walle, 2017). In the context of reports on the low methodological awareness of pedagogy students and the occurrence of secondary methodological illiteracy among them (Duraj-Nowakowa, 1993), it was considered important to address the issue of methodological preferences of students of pedagogy. This article presents the preliminary results of the study of female pedagogy students regarding their methodological preferences. Significant aspects of shaping methodological preferences were indicated and the necessity to consider the education of pedagogical students in the area of data analysis methods was noticed. Moreover, the difficulties of students in acquiring knowledge and skills in the field of research methodology were emphasized. Considerations regarding methodological preferences should be continued, as they are an expression of concern for the improvement of the effectiveness of teaching in the field of methodological subjects, which in turn contributes to the optimization of the process of educating pedagogues (ibidem).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectpreferencje metodologicznepl
dc.subjectproces badawczypl
dc.subjectstudenci pedagogikipl
dc.subjectmethodological preferencespl
dc.subjectresearch processpl
dc.subjectpedagogy studentspl
dc.titlePreferencje w wyborze metod gromadzenia i analizy danych studentów kierunków pedagogicznych – refleksja na przykładzie studentów Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.title.alternativePreferences in the Selection of Methods of Collecting and Analyzing Data of Students of Pedagogy – Reflection on the Example of Students of the University of Lodzpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.18.08-
dc.description.Emailmartyna.jarota@edu.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych, Szkoła Doktorska Nauk Społecznych Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.description.referencesApanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”.pl
dc.description.referencesBentham, J. (1958). Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesBrzeziński, J., Zakrzewska, M. (2000). Metodologia badań psychologicznych. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński, A. Eliasz (red.), Standardy kształcenia psychologów: programy kształcenia w bloku podstawowym (s. 37–52). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.description.referencesCrisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesDuraj-Nowakowa, K. (1993). Edukacja metodologiczna kandydatów na nauczycieli. W: K. Duraj-Nowakowa (red.), Akademicka edukacja nauczycieli. Z problemów metodologii, teorii i praktyki (s. 62–84). Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.pl
dc.description.referencesElsen, M., Gerda, J., Visser-Wijnveen, R.M., Driel, J.H. (2009). How to Strengthen the Connection between Research and Teaching in Undergraduate University Education. Higher Education Quarterly, 63(1), s. 64–85.pl
dc.description.referencesFlakus, M. (2017). Znaczenie postaw wobec badań naukowych i statystyki w procesie kształcenia akademickiego psychologów. Przegląd literatury. Edukacja, 4(143), 76–89.pl
dc.description.referencesHolska, A. (2016). Teorie podejmowania decyzji. W: K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie: przegląd perspektyw teoretycznych (s. 239–252). Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesIon, G., Iucu, R. (2014). Professionals’ perceptions about the use of research in educational practice. European Journal of Higher Education, 4(4), 334–347.pl
dc.description.referencesJarota, M. (2022). Postawy studentów kierunków społecznych i studentów kierunków przyrodniczych wobec badań naukowych. [Niepublikowana praca magisterska, promotor: Sławomir Pasikowski]. Uniwersytet Łódzki.pl
dc.description.referencesKacprzyk, A. (2005). Wkład psychologii ekonomicznej w neoinstytucjonalną modyfikację zasady. W: S. Rudolf (red.), Nowa ekonomia instytucjonalna. Aspekty teoretyczne i praktyczne (s. 115–127). Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Kielcach.pl
dc.description.referencesKniazian, M. (2006). Psychopedagogiczna istota samodzielnej badawczej pracy studentów. Nauczyciel i Szkoła, 1–2(30–31), 82–90.pl
dc.description.referencesKowalik, S. (1994). Zachowania konsumenckie – teoria preferencji – reklama. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 56(2), 97–111.pl
dc.description.referencesKowalski, M., Przybyłowska, I. (1978). Kształcenie metodologiczne socjologów: (potrzeby, rzeczywistość, krytyka, postulaty). Przegląd Socjologiczny Sociological Review, 273–292.pl
dc.description.referencesLeszek, W. (2012). Moda w nauce. Tribologia, 5, 13–29.pl
dc.description.referencesLombard, B., Kloppers, M. (2015). Undergraduate student teachers’ views and experiences of a compulsory course in research methods. South African Journal of Education, 35(1), 1–14.pl
dc.description.referencesMajewski, E. (2010). Udział młodych naukowców w realizacji projektów europejskich jako szansa poprawy warsztatu metodycznego. Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, Ekonomika Rolnictwa, 97(2), 76–83.pl
dc.description.referencesNęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN SA.pl
dc.description.referencesPapanastasiou, E.C. (2005). Factor structure of the „Attitudes Toward Research” scale. Statistics Education Research Journal, 4(1), 16–26.pl
dc.description.referencesPapanastasiou, E.C. (2014). Revised-Attitudes Toward Research Scale (R-ATR); A First Look at its Psychometric Properties. Journal of Research in Education, 24(2), 146–159.pl
dc.description.referencesPilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesStaśko, R., Czerwiec, K., Potyrała, K. (2017). Wiedza i postawy studentów – przyszłych nauczycieli – w zakresie metodologii i metod badań naukowych. Edukacja – Technika – Informatyka, 3(21), 170–178.pl
dc.description.referencesSułkowski, Ł., Lenart-Gansiniec, R. (red.). (2021). Rozprawa doktorska w naukach społecznych: poradnik doktoranta i promotora pracy doktorskiej. Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauki.pl
dc.description.referencesSzmatka, J., Lovaglia, M.J., Mazur, J. (1996). Znaczenie metody w rozwoju teorii socjologicznej. Modyfikacja koncepcji Bergera, Wagnera i Zelditcha kumulatywnego rozwoju wiedzy socjologicznej. Studia Socjologiczne, 2(141), 55–85.pl
dc.description.referencesSzymańska, A.I. (2011). Badania preferencji konsumentów z wykorzystaniem kompozycyjnej metody badań MDPREF. Marketing i Rynek, 10, 23–30.pl
dc.description.referencesSzymańska, A.I. (2012). Preferencje konsumenckie i ich determinanty. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 8, 67–86.pl
dc.description.referencesTytko, M.M. (2010). Mistrz i uczeń: filozofia kształcenia akademickiego pedagogów. W: A. Sajdak-Burska, D. Skulicz (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów (s. 261– 267). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesVan de Walle, S. (2017). The experimental turn in public management: How methodological preferences drive substantive choices. W: O. James, S.R. Jilke, G.G. Ryzin (red.), Experiments in public management research (s. 461–475). Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesVan der Linden, P.W. (2012). A design-based approach to introducing student teachers in conducting and using research. Technische Universiteit Eindhoven.pl
dc.description.issue2(18)pl
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage93pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-3910-4491-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2022_M_Jarota_Preferencje_w_wyborze_metod_gromadzenia_i_analizy_danych.pdf215,25 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons