Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15106
Tytuł: | Metoda badawcza – problem z precyzją pojęcia w podręcznikach do metodologii badań na studiach pedagogicznych |
Inne tytuły: | Research Method – Vagueness of the Term in Textbooks for Research Methodology in Pedagogical Studies |
Autorzy: | Cuprjak, Magdalena |
Słowa kluczowe: | badania społeczne badania pedagogiczne metoda badawcza podręczniki do metodologii badań społecznych social research research of pedagogy research method textbooks for methodology of social research |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 6-lip-2023 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 30-38 |
Abstrakt: | Niniejszy tekst jest polemiką nad pewnością (lub niepewnością), czym jest metoda badawcza oraz co jest nazywane „metodą” w książkach metodologicznych używanych na studiach w dyscyplinie pedagogika. Temat jest wynikiem problemów, z jakimi mierzą się młodzi adepci nauki, zadając pytania, np. „czy wywiad jest metodą czy techniką?”. W literaturze przedmiotu funkcjonują różne klasyfikacje, a w związku z tym różnice terminologiczne. Wybrane podręczniki zostały przedstawione pod względem ich specyfiki, m.in. przynależności do dyscypliny, afiliacji autorów oraz strategii badawczej. Jako przykład nieostrości pojęcia „metody” omówiono różnice w definiowaniu studium przypadku – jako schematu, strategii oraz metody badawczej. Problemy definicyjne tkwią w różnorodnych perspektywach pojmowania metody. This article is a polemic over the certainty (or uncertainty) of what a research method is and what is called a method in methodological books used in studies in the discipline of pedagogy. The topic is the result of problems faced by young adepts of science when asking questions, eg “is an interview a method or a technique”? In the literature on the subject, there are various classifications, and therefore terminological differences. Selected textbooks have been presented in terms of their specificity, incl. belonging to a discipline, affiliation of authors and research strategy. As an example of the vagueness of the concept of method, the differences in defining a case study – as a scheme, strategy and research method – are discussed. Definitional problems lie in various perspectives of understanding the method. |
Afiliacja: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu |
E-mail: | mcuprjak@umk.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/15106 |
DOI: | 10.15290/parezja.2022.18.04 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-0927-4927 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2022_M_Cuprjak_Metoda_badawcza.pdf | 163,24 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL