REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15106
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCuprjak, Magdalena-
dc.date.accessioned2023-07-06T06:28:46Z-
dc.date.available2023-07-06T06:28:46Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 30-38pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15106-
dc.description.abstractNiniejszy tekst jest polemiką nad pewnością (lub niepewnością), czym jest metoda badawcza oraz co jest nazywane „metodą” w książkach metodologicznych używanych na studiach w dyscyplinie pedagogika. Temat jest wynikiem problemów, z jakimi mierzą się młodzi adepci nauki, zadając pytania, np. „czy wywiad jest metodą czy techniką?”. W literaturze przedmiotu funkcjonują różne klasyfikacje, a w związku z tym różnice terminologiczne. Wybrane podręczniki zostały przedstawione pod względem ich specyfiki, m.in. przynależności do dyscypliny, afiliacji autorów oraz strategii badawczej. Jako przykład nieostrości pojęcia „metody” omówiono różnice w definiowaniu studium przypadku – jako schematu, strategii oraz metody badawczej. Problemy definicyjne tkwią w różnorodnych perspektywach pojmowania metody.pl
dc.description.abstractThis article is a polemic over the certainty (or uncertainty) of what a research method is and what is called a method in methodological books used in studies in the discipline of pedagogy. The topic is the result of problems faced by young adepts of science when asking questions, eg “is an interview a method or a technique”? In the literature on the subject, there are various classifications, and therefore terminological differences. Selected textbooks have been presented in terms of their specificity, incl. belonging to a discipline, affiliation of authors and research strategy. As an example of the vagueness of the concept of method, the differences in defining a case study – as a scheme, strategy and research method – are discussed. Definitional problems lie in various perspectives of understanding the method.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectbadania społecznepl
dc.subjectbadania pedagogicznepl
dc.subjectmetoda badawczapl
dc.subjectpodręczniki do metodologii badań społecznychpl
dc.subjectsocial researchpl
dc.subjectresearch of pedagogypl
dc.subjectresearch methodpl
dc.subjecttextbooks for methodology of social researchpl
dc.titleMetoda badawcza – problem z precyzją pojęcia w podręcznikach do metodologii badań na studiach pedagogicznychpl
dc.title.alternativeResearch Method – Vagueness of the Term in Textbooks for Research Methodology in Pedagogical Studiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.18.04-
dc.description.Emailmcuprjak@umk.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.description.referencesAngrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBabbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBrzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesCharmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Przewodnik po analizie jakościowej. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesDenzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. T. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesHammerslay, M., Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesJemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. T. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKonarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A.pl
dc.description.referencesKozinets, R.V. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesKupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesKvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesŁobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesNachmias, C.F., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesPalka, S. (1998). Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesPilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesRubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesSilverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesStrumińska-Kutra, M., Koładkiewicz, I. (2012). Studium przypadku. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia (s. 1–40). Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.issue2(18)pl
dc.description.firstpage30pl
dc.description.lastpage38pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-0927-4927-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2022_M_Cuprjak_Metoda_badawcza.pdf163,24 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons