REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15089
Tytuł: Muzyczna aromatyzacja. O ścieżkach dźwiękowych w polskich retrokryminałach
Inne tytuły: Musical aromatization. About soundtracks in Polish retro detective stories
Autorzy: Regiewicz, Adam
Słowa kluczowe: kryminał
muzyka popularna
ślad
pamięć
Sylwia Chutnik
Mariusz Czubaj
Ryszard Ćwirlej
crime novel
popular music
trace, memory
Data wydania: 2022
Data dodania: 27-cze-2023
Wydawca: Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: „Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechota, Białystok 2022, s. 253-269
Konferencja: Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", Białystok 18 maja 2022 r.
Abstrakt: W artykule staram się wykorzystać opisaną przez Marka Krajewskiego metaforę aromatyzacji kultury, omawiającą zjawisko pozbywania się naturalnego zapachu na korzyść sztucznego nawaniania i dezodoryzacji, na grunt badań nad kategorią retro. Mechanizm aromatyzacji jest właściwy dla wielu praktyk życia społecznego, w tym także dla narracji muzycznej, która podobnie jak aromat oddziałuje swoją intensywnością na użytkowników współczesnej kultury. Zjawisko to jeszcze lepiej widoczne jest w narracjach poświęconych przeszłości, w których muzyczne reprezentacje pełnią funkcję aromatów wywołujących odpowiednie reakcje wspomnieniowe. Przedmiotem badania zostały objęte powieści kryminalne sytuujące wydarzenia fabularne w socjalistycznej Polsce między latami sześćdziesiątymi a początkiem lat osiemdziesiątych: Smutek cinkciarza Sylwii Chutnik, Około północy Mariusza Czubaja i Mocne uderzenie Ryszarda Ćwirleja. Muzyka buduje wyobrażenia przeszłości poprzez odwoływanie się do wrażeń słuchowych, intensyfikując wspomnienia, które znoszą kategorię autentyczności i zastępują ją wspomnieniowym symulakrum. Nasycenie muzyką – swoista dezodoryzacja i aromatyzacja przeszłości, z jaką mamy do czynienia w tych powieściach za przyczyną muzycznych utworów – polega na uprzedmiotowieniu tejże i uczynieniu jej z jednej strony fetyszem (przedmiotem konsumpcji), z drugiej zaś czymś w rodzaju kapitału, którym można zarządzać społecznie i indywidualnie.
In 2003 Marek Krajewski described the mechanism of culture aromatization. It consists in getting rid of natural smell in favour of artificial odorization and deodorization. In this paper I attempt to use this metaphor to examine narratives that revisit past events, particularly the “retro” style. The mechanism of “aromatization” is inherent in many practices of social life, including musical narration, which, like aroma, affects with its intensity the users of contemporary culture. This phenomenon is even more evident in narratives dedicated to the past, in which musical representations function as aromas evoking appropriate reminiscence reactions. The subject of this study was crime novels set in socialist Poland between the 1960s and the early 1980s: Smutek cinkciarza by Sylwia Chutnik, Około północy by Mariusz Czubaj and Mocne uderzenie by Ryszard Ćwirlej. Music builds images of the past by referring to musical impressions, intensifying memories that abolish the category of authenticity and replace it with a reminiscent simulacrum. Music saturation – the peculiar deodorisation and aromatisation of the past which we experience in these novels as a result of the musical pieces – consists in objectifying the past and making it, on the one hand, into a fetish (an object of consumption) and, on the other, into a kind of capital which can be managed socially and individually.
Afiliacja: Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie
Nota biograficzna: Adam Regiewicz – prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, filolog i filmoznawca, Dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności, antropologią i kulturą współczesną, badanymi w perspektywie chrześcijaństwa jako paradygmatu kulturowego Europy i jego kryzysu w dobie sekularyzmu, literaturą popularną, audiowizualnością oraz muzycznością literatury.
URI: http://hdl.handle.net/11320/15089
ISBN: 978-83-67169-12-7
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-1367-7697
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", 18 maja 2022
Książki / Rozdziały (Temida2)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Regiewicz_Muzyczna_aromatyzacja.pdf255,21 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)