REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15089
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRegiewicz, Adam-
dc.date.accessioned2023-06-27T07:43:24Z-
dc.date.available2023-06-27T07:43:24Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citation„Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechota, Białystok 2022, s. 253-269pl
dc.identifier.isbn978-83-67169-12-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15089-
dc.description.abstractW artykule staram się wykorzystać opisaną przez Marka Krajewskiego metaforę aromatyzacji kultury, omawiającą zjawisko pozbywania się naturalnego zapachu na korzyść sztucznego nawaniania i dezodoryzacji, na grunt badań nad kategorią retro. Mechanizm aromatyzacji jest właściwy dla wielu praktyk życia społecznego, w tym także dla narracji muzycznej, która podobnie jak aromat oddziałuje swoją intensywnością na użytkowników współczesnej kultury. Zjawisko to jeszcze lepiej widoczne jest w narracjach poświęconych przeszłości, w których muzyczne reprezentacje pełnią funkcję aromatów wywołujących odpowiednie reakcje wspomnieniowe. Przedmiotem badania zostały objęte powieści kryminalne sytuujące wydarzenia fabularne w socjalistycznej Polsce między latami sześćdziesiątymi a początkiem lat osiemdziesiątych: Smutek cinkciarza Sylwii Chutnik, Około północy Mariusza Czubaja i Mocne uderzenie Ryszarda Ćwirleja. Muzyka buduje wyobrażenia przeszłości poprzez odwoływanie się do wrażeń słuchowych, intensyfikując wspomnienia, które znoszą kategorię autentyczności i zastępują ją wspomnieniowym symulakrum. Nasycenie muzyką – swoista dezodoryzacja i aromatyzacja przeszłości, z jaką mamy do czynienia w tych powieściach za przyczyną muzycznych utworów – polega na uprzedmiotowieniu tejże i uczynieniu jej z jednej strony fetyszem (przedmiotem konsumpcji), z drugiej zaś czymś w rodzaju kapitału, którym można zarządzać społecznie i indywidualnie.pl
dc.description.abstractIn 2003 Marek Krajewski described the mechanism of culture aromatization. It consists in getting rid of natural smell in favour of artificial odorization and deodorization. In this paper I attempt to use this metaphor to examine narratives that revisit past events, particularly the “retro” style. The mechanism of “aromatization” is inherent in many practices of social life, including musical narration, which, like aroma, affects with its intensity the users of contemporary culture. This phenomenon is even more evident in narratives dedicated to the past, in which musical representations function as aromas evoking appropriate reminiscence reactions. The subject of this study was crime novels set in socialist Poland between the 1960s and the early 1980s: Smutek cinkciarza by Sylwia Chutnik, Około północy by Mariusz Czubaj and Mocne uderzenie by Ryszard Ćwirlej. Music builds images of the past by referring to musical impressions, intensifying memories that abolish the category of authenticity and replace it with a reminiscent simulacrum. Music saturation – the peculiar deodorisation and aromatisation of the past which we experience in these novels as a result of the musical pieces – consists in objectifying the past and making it, on the one hand, into a fetish (an object of consumption) and, on the other, into a kind of capital which can be managed socially and individually.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectkryminałpl
dc.subjectmuzyka popularnapl
dc.subjectśladpl
dc.subjectpamięćpl
dc.subjectSylwia Chutnikpl
dc.subjectMariusz Czubajpl
dc.subjectRyszard Ćwirlejpl
dc.subjectcrime novelpl
dc.subjectpopular musicpl
dc.subjecttrace, memorypl
dc.titleMuzyczna aromatyzacja. O ścieżkach dźwiękowych w polskich retrokryminałachpl
dc.title.alternativeMusical aromatization. About soundtracks in Polish retro detective storiespl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteAdam Regiewicz – prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, filolog i filmoznawca, Dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności, antropologią i kulturą współczesną, badanymi w perspektywie chrześcijaństwa jako paradygmatu kulturowego Europy i jego kryzysu w dobie sekularyzmu, literaturą popularną, audiowizualnością oraz muzycznością literatury.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowiepl
dc.description.referencesBaudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesBauer Z., Przeszłość, pamięć, narracja, „Konspekt” 2003, nr 14/15.pl
dc.description.referencesBiałkowski A., Kornet Olemana, „Jazz Forum” 2020, nr 3.pl
dc.description.referencesBurszta W.J., Tożsamość narracyjna w dobie ekranu, [w:] Narracja i tożsamość (I). Narracje w kulturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesChutnik S., Smutek cinkciarza, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesChutnik S., Miasto zgruzowstałe. Codzienność Warszawy w latach 1954–1955, Wrocław 2021.pl
dc.description.referencesCzubaj M., Około północy, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesĆwirlej R., Mocne uderzenie, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesGołaszewska M., Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa – Kraków 1997.pl
dc.description.referencesKrajewski M., Kultury kultury popularnej, Wrocław 2003.pl
dc.description.referencesKsiężyk R., Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989–1993, Wołowiec 2020.pl
dc.description.referencesLeszczyński A., Sprawy do załatwienia. Listy do „Po Prostu” 1955–1957, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesPrasek C., Życie towarzyskie w PRL, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesRicoeur P., Pamięć – Zapomnienie – Historia, [w:] tegoż, Tożsamość w czasach zmiany, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesSchafer R.M., Muzyka środowiskowa, przeł. D. Gwizdalanka, „Res Facta” 1982, nr 9.pl
dc.description.referencesSendyka R., Antropologia zmysłów, „Autoportret” 2011, nr 3.pl
dc.description.referencesSiewierski J., Powieść kryminalna. Wszystko o…, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesSkarga B., Ślad i obecność, Warszawa 2002.pl
dc.description.referencesŻerańska-Kominek S., Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesCzytelnicy „mrozoidalnych” kryminałów i tak po tę książkę nie sięgną, a jeśli sięgną, nie dobrną do końca, odrzuciwszy ją ze wstrętem, wywiad z Mariuszem Czubajem, https://www.zbrodniawbibliotece.pl/wywiad/okolo-polnocy [dostęp: 22.03.2022].pl
dc.description.referencesDemiańczuk J., „Smutek cinkciarza” Sylwii Chutnik: Kicz i róż dancingów wspaniałych lat 80., https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/986383,smutek-cinkciarza-sylwia-chutnik-recenzja.html [dostęp: 20.03.2022].pl
dc.description.referencesDybaczewski M., Kornet Olemana, recenzja, https://kozirynek.online/blog/2020/05/12/kornet-olemana-recenzja/ [dostęp: 20.03.2022].pl
dc.description.firstpage253pl
dc.description.lastpage269pl
dc.identifier.citation2„Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechotapl
dc.conferenceKonferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", Białystok 18 maja 2022 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-1367-7697-
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", 18 maja 2022
Książki / Rozdziały (Temida2)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Regiewicz_Muzyczna_aromatyzacja.pdf255,21 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)