Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15088
Tytuł: | Tkliwe uczucie. Refleksje o kampie i kiczu w polskich teledyskach lat osiemdziesiątych |
Inne tytuły: | A tender feeling. Reflections on camp and kitsch in Polish music videos of the 1980s |
Autorzy: | Chutnik, Sylwia |
Słowa kluczowe: | queer studies kamp kicz muzyka polska polskie artystki kulturoznawstwo camp kitsch Polish music Polish artists cultural studies |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 26-cze-2023 |
Wydawca: | Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | „Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechota, Białystok 2022, s. 239-252 |
Konferencja: | Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", Białystok 18 maja 2022 r. |
Abstrakt: | Tekst stanowi próbę refleksji o różnicach między kampem a kiczem na przykładzie teledysków polskich artystek z lat osiemdziesiątych. Wychodząc od klasycznych założeń kampu autorstwa Susan Sontag po współczesne teorie queerowe analizowane są konkretne przykłady wizualne i tekstowe takich piosenkarek, jak Majka Jeżowska, Izabela Trojanowska czy Zdzisława Sośnicka. Teza dotycząca politycznego przekazu ich utworów nie wynika z typowego dla analizowania czasów PRL śledzenia wątków antykomunistycznych, ale upatrywania politycznego gestu przekroczenia i biedakampu. The text is an attempt to reflect on the differences between camp and kitsch using the example of music videos from the 1980s by Polish artists. Starting from the classic assumptions of camp by Susan Sontag to contemporary queer theories, specific visual and textual examples of such singers as Majka Jeżowska, Izabela Trojanowska or Zdzisława Sośnicka are analyzed. The thesis concerning the political message of these songs does not result from the anti-communist threads, typical of analyzing the communist times, but from perceiving the political gesture of transgression and poverty-camp. |
Afiliacja: | Uniwersytet SWPS |
Nota biograficzna: | Sylwia Chutnik – doktor nauk humanistycznych. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją animacja kultury oraz Gender Studies w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Wykłada na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Prowadziła również wykłady gościnne i występowała jako keynote speaker wielu konferencji. Jej teksty i badania ukazały się w ponad trzydziestu książkach zbiorowych i antologiach. Zainteresowania naukowe: antropologia codzienności, literatura XX i XXI wieku, historia ruchów emancypacyjnych, praca opiekuńcza, miasto i płeć. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/15088 |
ISBN: | 978-83-67169-12-7 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-0108-3189 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", 18 maja 2022 Książki / Rozdziały (Temida2) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
S_Chutnik_Tkliwe_uczucie.pdf | 264,48 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)