REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15088
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChutnik, Sylwia-
dc.date.accessioned2023-06-26T12:25:45Z-
dc.date.available2023-06-26T12:25:45Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citation„Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechota, Białystok 2022, s. 239-252pl
dc.identifier.isbn978-83-67169-12-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15088-
dc.description.abstractTekst stanowi próbę refleksji o różnicach między kampem a kiczem na przykładzie teledysków polskich artystek z lat osiemdziesiątych. Wychodząc od klasycznych założeń kampu autorstwa Susan Sontag po współczesne teorie queerowe analizowane są konkretne przykłady wizualne i tekstowe takich piosenkarek, jak Majka Jeżowska, Izabela Trojanowska czy Zdzisława Sośnicka. Teza dotycząca politycznego przekazu ich utworów nie wynika z typowego dla analizowania czasów PRL śledzenia wątków antykomunistycznych, ale upatrywania politycznego gestu przekroczenia i biedakampu.pl
dc.description.abstractThe text is an attempt to reflect on the differences between camp and kitsch using the example of music videos from the 1980s by Polish artists. Starting from the classic assumptions of camp by Susan Sontag to contemporary queer theories, specific visual and textual examples of such singers as Majka Jeżowska, Izabela Trojanowska or Zdzisława Sośnicka are analyzed. The thesis concerning the political message of these songs does not result from the anti-communist threads, typical of analyzing the communist times, but from perceiving the political gesture of transgression and poverty-camp.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectqueer studiespl
dc.subjectkamppl
dc.subjectkiczpl
dc.subjectmuzyka polskapl
dc.subjectpolskie artystkipl
dc.subjectkulturoznawstwopl
dc.subjectcamppl
dc.subjectkitschpl
dc.subjectPolish musicpl
dc.subjectPolish artistspl
dc.subjectcultural studiespl
dc.titleTkliwe uczucie. Refleksje o kampie i kiczu w polskich teledyskach lat osiemdziesiątychpl
dc.title.alternativeA tender feeling. Reflections on camp and kitsch in Polish music videos of the 1980spl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteSylwia Chutnik – doktor nauk humanistycznych. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją animacja kultury oraz Gender Studies w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Wykłada na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Prowadziła również wykłady gościnne i występowała jako keynote speaker wielu konferencji. Jej teksty i badania ukazały się w ponad trzydziestu książkach zbiorowych i antologiach. Zainteresowania naukowe: antropologia codzienności, literatura XX i XXI wieku, historia ruchów emancypacyjnych, praca opiekuńcza, miasto i płeć.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet SWPSpl
dc.description.referencesBergman D., Camp, [w:] Gay and Lesbian Literary Heritage, red. C.J. J. Summers, Nowy Jork 1995.pl
dc.description.referencesButler J., Uwikłani w płeć, przeł. K. Krasuska, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesCerteau de M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesCzapliński P., Kamp – gry antropologiczne, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesDyer R., In Defence of Disco, „Gay Left ” 1979, nr 8.pl
dc.description.referencesKleinhans Ch., Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii, przeł K. Szewczyk, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesMalinowska-Petelenz B., Petelenz A., Kicz i kamp jako ponowoczesne kategorie przetworzonego piękna, czyli refleksje o Licheniu, „Czasopismo techniczne. Architektura” 2007, R. 104, z. 13 (6A).pl
dc.description.referencesMiciukiewicz K., Miejskie strategie i praktyki. Wokół koncepcji praktyki życia codziennego Michela de Certeau, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny” 2008, t. LXX (2).pl
dc.description.referencesNelson M., Argonauci, przeł. K. Gucio, Wołowiec 2020.pl
dc.description.referencesNewton E., Wzorce ról, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesPerkovich M., Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska, przeł. J. Połtyn, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesRoss A., Kamp: sposoby użycia, przeł. E. Rajewska, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesSajewska D., Cielesna rewolucja i nietożsamość, [w:] Język rewolucji, red. P. Kosiewski, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesSobolczyk P., Nowe formy kampu, nowa klasa kreatywna i wynikające stąd nieporozumienia, ”Praktyka Teoretyczna” 2018, nr 2 (28).pl
dc.description.referencesSontag S., Notatki o kampie, [w:] tejże, Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. D. Żukowski, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesSontag S., Notatki o kampie, „Partisan Review” 1964, nr 31 (4).pl
dc.description.referencesTrojanowska I., Gnoiński L., Trojanowska, Kraków 2020.pl
dc.description.referencesKosińska K., Nostalgiczny camp Marleny Dietrich, „Dwutygodnik” 2010, nr 32, https://www.dwutygodnik.com/artykul/842-camp-nostalgiczny-camp-marleny-dietrich.htmls [dostęp: 26.12.2022].pl
dc.description.referencesMalinowski P., Wprowadzenie do kampu w muzyce współczesnej, [w:] Meakultura. Muzyka, edukacja, artyści, http://meakultura.pl/artykul/wprowadzenie-do-kampu-w-muzyce-wspolczesnej-1556 [dostęp: 27.12.2022].pl
dc.description.referencesSosnowski L., Od emocji do ekspresji. Filozofia twórczości i odbioru sztuki, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/24677/sosnowski_od_emocji_do_ekspresji_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 26.12.2022].pl
dc.description.firstpage239pl
dc.description.lastpage252pl
dc.identifier.citation2„Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechotapl
dc.conferenceKonferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", Białystok 18 maja 2022 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0003-0108-3189-
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", 18 maja 2022
Książki / Rozdziały (Temida2)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
S_Chutnik_Tkliwe_uczucie.pdf264,48 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)