Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15088
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Chutnik, Sylwia | - |
dc.date.accessioned | 2023-06-26T12:25:45Z | - |
dc.date.available | 2023-06-26T12:25:45Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | „Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechota, Białystok 2022, s. 239-252 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-67169-12-7 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15088 | - |
dc.description.abstract | Tekst stanowi próbę refleksji o różnicach między kampem a kiczem na przykładzie teledysków polskich artystek z lat osiemdziesiątych. Wychodząc od klasycznych założeń kampu autorstwa Susan Sontag po współczesne teorie queerowe analizowane są konkretne przykłady wizualne i tekstowe takich piosenkarek, jak Majka Jeżowska, Izabela Trojanowska czy Zdzisława Sośnicka. Teza dotycząca politycznego przekazu ich utworów nie wynika z typowego dla analizowania czasów PRL śledzenia wątków antykomunistycznych, ale upatrywania politycznego gestu przekroczenia i biedakampu. | pl |
dc.description.abstract | The text is an attempt to reflect on the differences between camp and kitsch using the example of music videos from the 1980s by Polish artists. Starting from the classic assumptions of camp by Susan Sontag to contemporary queer theories, specific visual and textual examples of such singers as Majka Jeżowska, Izabela Trojanowska or Zdzisława Sośnicka are analyzed. The thesis concerning the political message of these songs does not result from the anti-communist threads, typical of analyzing the communist times, but from perceiving the political gesture of transgression and poverty-camp. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | queer studies | pl |
dc.subject | kamp | pl |
dc.subject | kicz | pl |
dc.subject | muzyka polska | pl |
dc.subject | polskie artystki | pl |
dc.subject | kulturoznawstwo | pl |
dc.subject | camp | pl |
dc.subject | kitsch | pl |
dc.subject | Polish music | pl |
dc.subject | Polish artists | pl |
dc.subject | cultural studies | pl |
dc.title | Tkliwe uczucie. Refleksje o kampie i kiczu w polskich teledyskach lat osiemdziesiątych | pl |
dc.title.alternative | A tender feeling. Reflections on camp and kitsch in Polish music videos of the 1980s | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | Sylwia Chutnik – doktor nauk humanistycznych. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego ze specjalizacją animacja kultury oraz Gender Studies w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Wykłada na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Prowadziła również wykłady gościnne i występowała jako keynote speaker wielu konferencji. Jej teksty i badania ukazały się w ponad trzydziestu książkach zbiorowych i antologiach. Zainteresowania naukowe: antropologia codzienności, literatura XX i XXI wieku, historia ruchów emancypacyjnych, praca opiekuńcza, miasto i płeć. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet SWPS | pl |
dc.description.references | Bergman D., Camp, [w:] Gay and Lesbian Literary Heritage, red. C.J. J. Summers, Nowy Jork 1995. | pl |
dc.description.references | Butler J., Uwikłani w płeć, przeł. K. Krasuska, Warszawa 2008. | pl |
dc.description.references | Certeau de M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008. | pl |
dc.description.references | Czapliński P., Kamp – gry antropologiczne, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Dyer R., In Defence of Disco, „Gay Left ” 1979, nr 8. | pl |
dc.description.references | Kleinhans Ch., Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii, przeł K. Szewczyk, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Malinowska-Petelenz B., Petelenz A., Kicz i kamp jako ponowoczesne kategorie przetworzonego piękna, czyli refleksje o Licheniu, „Czasopismo techniczne. Architektura” 2007, R. 104, z. 13 (6A). | pl |
dc.description.references | Miciukiewicz K., Miejskie strategie i praktyki. Wokół koncepcji praktyki życia codziennego Michela de Certeau, „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny” 2008, t. LXX (2). | pl |
dc.description.references | Nelson M., Argonauci, przeł. K. Gucio, Wołowiec 2020. | pl |
dc.description.references | Newton E., Wzorce ról, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Perkovich M., Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska, przeł. J. Połtyn, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Ross A., Kamp: sposoby użycia, przeł. E. Rajewska, [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012. | pl |
dc.description.references | Sajewska D., Cielesna rewolucja i nietożsamość, [w:] Język rewolucji, red. P. Kosiewski, Warszawa 2020. | pl |
dc.description.references | Sobolczyk P., Nowe formy kampu, nowa klasa kreatywna i wynikające stąd nieporozumienia, ”Praktyka Teoretyczna” 2018, nr 2 (28). | pl |
dc.description.references | Sontag S., Notatki o kampie, [w:] tejże, Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. D. Żukowski, Kraków 2018. | pl |
dc.description.references | Sontag S., Notatki o kampie, „Partisan Review” 1964, nr 31 (4). | pl |
dc.description.references | Trojanowska I., Gnoiński L., Trojanowska, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Kosińska K., Nostalgiczny camp Marleny Dietrich, „Dwutygodnik” 2010, nr 32, https://www.dwutygodnik.com/artykul/842-camp-nostalgiczny-camp-marleny-dietrich.htmls [dostęp: 26.12.2022]. | pl |
dc.description.references | Malinowski P., Wprowadzenie do kampu w muzyce współczesnej, [w:] Meakultura. Muzyka, edukacja, artyści, http://meakultura.pl/artykul/wprowadzenie-do-kampu-w-muzyce-wspolczesnej-1556 [dostęp: 27.12.2022]. | pl |
dc.description.references | Sosnowski L., Od emocji do ekspresji. Filozofia twórczości i odbioru sztuki, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/24677/sosnowski_od_emocji_do_ekspresji_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 26.12.2022]. | pl |
dc.description.firstpage | 239 | pl |
dc.description.lastpage | 252 | pl |
dc.identifier.citation2 | „Powroty do przeszłości". Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja, red. Wiktor Gardocki, Dariusz Piechota | pl |
dc.conference | Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", Białystok 18 maja 2022 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-0108-3189 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Konferencja Naukowa „Powroty do przeszłości. Literatura i kultura lat 80. i jej współczesna recepcja", 18 maja 2022 Książki / Rozdziały (Temida2) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
S_Chutnik_Tkliwe_uczucie.pdf | 264,48 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)