REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14927
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJasiulewicz, Anna-
dc.date.accessioned2023-04-20T11:50:54Z-
dc.date.available2023-04-20T11:50:54Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 95-109pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14927-
dc.description.abstractCelem niniejszej pracy jest przedstawienie istoty myślenia refleksyjnego i namysłu nad własną praktyką w pracy pedagoga. Jest ono bowiem podstawą do rozumienia swojego działania i poczucia sensu pedagogicznej aktywności. Pierwsza część artykułu przedstawia współczesną literaturę na temat samodoskonalenia, myślenia krytycznego i refleksji. W drugiej części zaprezentowane zostały badania nad kreatywnością dziecięcą, które stanowią przykład rozważań nad własną praktyką.pl
dc.description.abstractThe aim of this paper is to present the essence of reflective thinking and reflection on one’s own practice as an educator. This is because it is the basis for understanding one’s own actions and making sense of pedagogical activity. The first part of the paper is a presentation of contemporary literature on self-improvement, critical thinking, and reflection. The second part presents research on children’s creativity as an example of reflecting on one’s own practice.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectrozwój zawodowy nauczycielapl
dc.subjectmyślenie refleksyjnepl
dc.subjectpraktyka pedagogicznapl
dc.subjectsamodoskonalenie nauczycielapl
dc.subjectreflective thinkingpl
dc.subjectteacher profession developmentpl
dc.subjectteaching practicepl
dc.subjectteacher self-developmentpl
dc.titleRefleksyjne myślenie w zawodzie pedagoga na przykładzie badań nad kreatywnościąpl
dc.title.alternativeReflective Thinking in the Teaching Profession Using Creativity Research as an Examplepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.17.09-
dc.description.Emailanna.jasiulewicz@op.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesBauman, Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesBray-Clark, N., Bates, R. (2003). Self-Efficacy Beliefs and Teacher Effectiveness: Implications for Professional Development. Professional Educator, 26(1), s. 13–22.pl
dc.description.referencesDorczak, R. (2019). Wokół reformy edukacji z 2017 roku – krytyczna analiza dyskursu. Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesDunn, T.G., Shriner, C. (1999). Deliberate Practice in Teaching: What Teachers Do for Self-Improvement . Teaching and Teacher Education, 15(6), s. 631–651.pl
dc.description.referencesFlorez, M.C. (2001). Reflective Teaching Practice in Adult ESL Settings. ERIC Digest. Pozyskano z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED451733.pdf, [dostęp: 10.05.2022].pl
dc.description.referencesGheith, E., Aljaberi, N. (2018). Reflective Teaching Practices in Teachers and Their Attitudes toward Professional Self-development. International Journal of Progressive Education, 14(3), s. 160–179.pl
dc.description.referencesGuilford, J.P. (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw-Hill.pl
dc.description.referencesKwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 291–319). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesMirzagitova, A.L., Akhmetov, L.G. (2015). Self-Development of Pedagogical Competence of Future Teacher. International Education Studies, 8(3), s. 114–121.pl
dc.description.referencesMizerek, H. (2021). Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesPietrasiński, Z. (1969). Myślenie twórcze. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl
dc.description.referencesRoss, J.A., Bruce, C.D. (2007). Teacher Self-Assessment: A Mechanism for Facilitating Professional Growth. Teaching and Teacher Education, 23(2), s. 146–159.pl
dc.description.referencesRutkowiak, J. (1995). Edukacyjna świadomość nauczycieli: intelektualizacja pracy nauczycielskiej jako wyzwanie czasu transmisji. W: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji (s. 285–389). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesSchön, D.A. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. San Francisco–London: Jossey Bass.pl
dc.description.referencesSzempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.pl
dc.description.referencesWojciechowska, M., Szpringer, M., Chmielewski, J. (2014). Samodoskonalenie nauczycieli we współczesnych uwarunkowaniach. Edukacja ustawiczna dorosłych, 3(86), s. 75–85.pl
dc.description.issue1(17)pl
dc.description.firstpage95pl
dc.description.lastpage109pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-8808-4648-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2022_A_Jasiulewicz_Refleksyjne_myslenie_w_zawodzie_pedagoga.pdf206,39 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons