REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14925
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPorębska, Małgorzata-
dc.date.accessioned2023-04-20T11:50:23Z-
dc.date.available2023-04-20T11:50:23Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1(17), s. 75-84pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14925-
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja założeń oraz podsumowanie pierwszej fazy projektu Getting Heads Together (GHT) realizowanego w ramach programu Erasmus+ we współpracy siedmiu instytucji z pięciu krajów europejskich. Celem samego projektu jest opracowanie transformacyjnego modelu przywództwa edukacyjnego, na podstawie którego powstanie program rozwojowy wspierający nadawanie sensu przez kadrę kierowniczą szkół – kierunku do tej pory mało obecnego w programach szkoleniowych. Artykuł krótko przybliża podstawowe kategorie, na których będzie się opierać przygotowywany program rozwojowy oraz ich rozumienie w kontekście projektu GHT, a jednocześnie sygnalizuje elementy ze szkolnej rzeczywistości obecne w projekcie GHT, mogące mieć związek z poczuciem sprawstwa i skuteczności.pl
dc.description.abstractThe Meaning of Pedagogical Work and the Teachers’- School Leaders’ Agency: a Summary of the First Phase of the Getting Heads Together Erasmus+ Project. The aim of the article is to present and to summarize the first phase of the Getting Heads Together (GHT) project, implemented under the Erasmus+ program in cooperation with seven institutions from five European countries. The aim of the project is to develop a transformational model for school leadership development, on the basis of which a school leadership development program will be created to support school leaders’ sense-making capability, a subject that has not been sufficiently included in school leadership developmental programs so far. The article briefly introduces the basic categories on which the development program will be based and their understanding in the context of the GHT projectIt indicates those elements of school reality addressed by the GHT project that may be related to teachers’ agency and self-efficacy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectnadawanie sensupl
dc.subjectprzywództwo edukacyjnepl
dc.subjectpoczucie skutecznościpl
dc.subjectpoczucie sprawstwapl
dc.subjectsense-makingpl
dc.subjectschool leadershippl
dc.subjectself-efficacypl
dc.subjectagencypl
dc.titleSens pracy pedagogicznej a poczucie sprawstwa nauczycieli – szkolnych liderów. Relacja z pierwszej fazy projektu Erasmus+ Getting Heads Togetherpl
dc.title.alternativeThe Meaning of Pedagogical Work and the Teachers’ – School Leaders’ Agency: A summary of the First Phase of the Getting Heads Together Erasmus+ Projectpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.17.06-
dc.description.Emailmalgorzata.porebska@student.ignatianum.edu.plpl
dc.description.AffiliationAkademia Ignatianum w Krakowiepl
dc.description.referencesBandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavior Change. Psychological Review, 84(2), s. 191–215.pl
dc.description.referencesBańka, A. (2016). Poczucie samoskuteczności. Konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Poczucia Samoskuteczności w Karierze Międzynarodowej. Poznań–Warszawa: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.pl
dc.description.referencesDeci, E.L., Olafsen, A.H., Ryan, R.M. (2017). Self-Determination Theory in Work Organizations: The State of a Science. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4, s. 19–43.pl
dc.description.referencesGetting Heads Together. (2022). Transformational Model for School Leadership Development. Pozyskano z: http://www.gettingheadstogether.eu [dostęp: 15.01.2022].pl
dc.description.referencesGilbride, N.M. (2021). The Ego Development Stage of School Leaders in England and its Implication for Practice, Student Thesis: Doctoral Thesis. PhD. Pozyskano z: https://researchportal. bath.ac.uk/en/studentTheses/the-ego-development-stage-of-school-leaders-in-england-and-its-im [dostęp: 15.01.2022].pl
dc.description.referencesHolt, R., Cornelissen, J. (2014). Sensemaking Revisited. Management Learning, 45(5), s. 525–539.pl
dc.description.referencesKowalczyk, K. (2016). Nadawanie sensu, ustanawianie i badania Karla Weicka. W: K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych (s. 449–456). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesMazurkiewicz, G. (2015). Przywództwo edukacyjne. Zmiana paradygmatu. W: G. Mazurkiewicz (red.), Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu (s. 9–36). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesRyan, R.M., Deci, E.L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), s. 68–78.pl
dc.description.referencesRittel, H.W.J., Webber, M.M. (1973). Dilemmas in a General Theory of Planning. Policy Sciences, 4(2), s. 155–169.pl
dc.description.referencesSkoczek, E., Socha, P. (2000). Koncepcja rozwoju ego Jane Loevinger. W: P. Socha (red.), Duchowy rozwój człowieka. Fazy życia, osobowość, wiara, religijność (s. 85–100). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.issue1(17)pl
dc.description.firstpage75pl
dc.description.lastpage84pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0003-3648-4599-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2022_M_Porebska_Sens_pracy_pedagogicznej.pdf171,11 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons