REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14863
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorYanev, Kristiyan-
dc.date.accessioned2023-04-13T08:07:45Z-
dc.date.available2023-04-13T08:07:45Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationProza polska przełomu XX i XXI wieku, pod red. Dariusza Kuleszy, Białystok 2023, s. 143-158pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-754-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14863-
dc.descriptionNiniejszy tekst stanowi polskojęzyczną i rozszerzoną wersję referatu wygłoszonego na XIV Międzynarodowej Slawistycznej konferencji pt. Stereotyp w językach, literaturach i kulturach słowiańskich, która odbyła się na Uniwersytecie Sofijskim w dniach 26–28 kwietnia 2018 r.; zob. К. Янев, Историческата травма и литературата на ужаса (Наблюдения върху „Нощта на живите евреи“ на Игор Остахович), [w:] Стереотипът в славянските езици, литератури и култури, t. 2, pod red. В. Колев i in., София 2019, s. 58–65.pl
dc.description.abstractArtykuł skupia się na powieści Noc żywych Żydów (2012) Igora Ostachowicza, która proponuje nowe podejście do trudnego i otwierającego dyskusję tematu historii polskiej XX wieku. Artykuł analizuje książkę jako ciekawy eksperyment formalny oraz artystyczny i skupia się na wykorzystaniu różnych konwencji gatunkowych (fantastyki oraz horroru) do przedstawienia traumy historycznej z drugiej wojny światowej. Celem tekstu jest analiza przedstawień stosunków polsko-żydowskich w Nocy żywych Żydów oraz stereotypów zbiorowej wyobraźni na ten temat, a także próba odnalezienia odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób prowokacyjna powieść Ostachowicza korzysta z tradycji kultury masowej, żeby wyrazić ważne i aktualne dla polskiego społeczeństwa problemy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.publisherInstytut Literaturypl
dc.subjectliteratura popularnapl
dc.subjecthorrorpl
dc.subjectzombiepl
dc.subjecttraumapl
dc.subjectOstachowiczpl
dc.titleTrauma historyczna w powieści Noc żywych Żydów Igora Ostachowicza – między estetyką grozy a kampempl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/PPP.XX.XXI.2023.08-
dc.description.BiographicalnoteKristiyan Yanev jest polonistą i slawistą. Od 2016 roku prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Sofijskim w Bułgarii, gdzie jest obecnie zatrudniony (jako asystent od 2020 roku i jako główny asystent z historii literatury polskiej i literatur słowiańskich od 2022 roku). W 2022 roku obronił rozprawę doktorską napisaną pod kierunkiem prof. Panayota Karagyozova, zatytułowaną Traumy na pograniczach słowiańskich. Jego zainteresowania naukowe dotyczą literaturoznawstwa porównawczego, badań nad traumą oraz recepcji literatur słowiańskich w Bułgarii. Od 2018 roku jest współredaktorem (razem z prof. Margretą Grigorovą) numerów polonistycznych gazety literackiej „Literaturen Vestnik”. Jego tłumaczenia utworów literackich oraz artykułów naukowych z języka polskiego na bułgarski publikowane są na łamach wielu pism.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Sofijski w Bułgariipl
dc.description.referencesBaer E.R.,The Golem Redux: From Prague to Post-Holocaust Fiction, Detroit 2012.pl
dc.description.referencesBarzilai M., Golem: Modern Wars and Their Monsters, New York 2016.pl
dc.description.referencesBłoński J., Biedni Polacy patrzą na getto, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesBoon K., And the Dead Shall Rise, [w:] Better Off Dead. The Evolution of the Zombie as Post-Human, pod red. D. Christie, S.J. Lauro, New York 2011.pl
dc.description.referencesBorowicz J., Holocaust Zombies: Mourning and Memory in Polish Contemporary Culture, [w:] Revisiting Holocaust Representation in the Post-Witness Era, pod red. D. Popescu, T. Schult, New York–Hampshire 2015.pl
dc.description.referencesBrzóstowicz-Klajn M., Fantastyka i temat Holokaustu. Między wątpliwościami a funkcjonalnością konwencji fantastycznych, „Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Literacka” 2016, nr 28(48).pl
dc.description.referencesCzapliński P., Katastrofa wsteczna, „Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Literacka” 2015, nr 25(45).pl
dc.description.referencesCzapliński P., Zagłada jako horror. Kilka uwag o literaturze polskiej 1985–2015, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.pl
dc.description.referencesDavis C., Haunted Subjects. Deconstruction, Psychoanalysis and the Return of the Dead, New York–Hampshire 2007.pl
dc.description.referencesGross J.T., Sąsiedzi i inni. Prace zebrane na temat Zagłady, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesJanion M., Niesamowita Słowiańszczyzna, wydanie drugie, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesKee Ch., „They are not men… they are dead bodies!”: From Cannibal to Zombie and Back Again, [w:] Better Off Dead. The Evolution of the Zombie as Post-Human, pod red. D. Christie, S.J. Lauro, New York 2011.pl
dc.description.referencesKowalska-Leder J., Literatura polska ostatniego dziesięciolecia wobec Zagłady – próby odpowiedzi na nowe wzywania, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2014, nr 10.pl
dc.description.referencesKrause M.T., Introduction: „Bereshit bara Elohim”: A Survey of the Genesis and Evolution of the Golem, „Journal of the Fantastic in the Arts” 1995, t. 7, nr 2/3(26/27).pl
dc.description.referencesMichlic J.B., Poland’s Threatening Other. The Image of the Jew from 1880 to the Present, Lincoln–London 2006.pl
dc.description.referencesPhillips K., Projected Fears. Horror Films and American Culture, Westport 2005.pl
dc.description.referencesPulliam J., The Zombie, [w:] Icons of Horror and Supernatural: An Encyclopedia of Our Worst Nightmares, t. 1 i 2, pod red. S.T. Joshi, Westport 2007.pl
dc.description.referencesRothberg M., Traumatic Realism. The Demands of Holocaust Representation, Minneapolis 2000.pl
dc.description.referencesSontag S., Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesСливинський O., Історія як будинок із привидами: що нового польська література жахів може нам розповісти про минуле?, „Culture.pl”, https://culture.pl/ua/stattia/istoriia-iak-budynok-iz-pryvydamy-shcho-novoho-polska-literatura-zhakhiv-mozhe-nam-rozpovisty-pro-mynule [dostęp: 30.09.2021].pl
dc.description.referencesTomczok M., Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesUbertowska A., Krzepiąca moc kiczu. Literatura Holokaustu na (estetycznych) manowcach, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2010, nr 6.pl
dc.description.referencesWaligórska M., Healing by Haunting: Jewish Ghosts in Contemporary Polish Literature, „Prooftexts” 2014, t. 34, nr 2.pl
dc.description.referencesŽižek S., Patrząc z ukosa: do Lacana przez kulturę popularną, przeł. J. Margański, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesOstachowicz I., Noc żywych Żydów, Warszawa 2012.pl
dc.description.firstpage143pl
dc.description.lastpage158pl
dc.identifier.citation2Proza polska przełomu XX i XXI wieku, pod red. Dariusza Kuleszypl
dc.identifier.orcid0000-0003-3003-7544-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Yanev_Trauma_historyczna_w_powiesci_Noc_zywych_Zydow.pdf205,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)