REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14860
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJuda-Mieloch, Małgorzata-
dc.date.accessioned2023-04-12T10:39:06Z-
dc.date.available2023-04-12T10:39:06Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationProza polska przełomu XX i XXI wieku, pod red. Dariusza Kuleszy, Białystok 2023, s. 85-107pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-754-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14860-
dc.descriptionArtykuł jest skróconą wersją rozdziału III monografii M. Judy-Mieloch, W cieniu marnego czasu. O twórczości Antoniego Libery, Kraków 2021.pl
dc.description.abstractPonad 20-letnia recepcja Madame Antoniego Libery pozostaje bez precedensu. Jej unikalność polega na równoczesnym i intensywnym funkcjonowaniu utworu w trzech kręgach odbiorczych: profesjonalnym, nieprofesjonalnym oraz szkolnym (od 2018 roku to obowiązkowa lektura w szkołach ponadpodstawowych). Obecność Madame w obiegu krajowym podkreślają wskaźniki liczbowe: 150 tys. nakładu, drugie miejsce w plebiscycie 20-lecia. Powieść reprezentuje polską prozę za granicą: przełożono ją na ponad 20 języków, jest finalistką IMPAC oraz francuskiej nagrody europejskiej. Aby zrozumieć, w czym tkwi magnetyczna tajemnica utworu, który już za życia autora uzyskuje status arcydzieła, należy omówić kilka zagadnień: warstwy interpretacyjne (romans, obraz Polski gomułkowskiej, natura mitu), ukształtowanie języka (heksametr), kompozycję (powieść w powieści, echa i refreny), wielogatunkowość utworu oraz kreację narratora.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.publisherInstytut Literaturypl
dc.subjectAntoni Liberapl
dc.subjectMadamepl
dc.subjectarcydziełopl
dc.subjectproza polska XX wiekupl
dc.subjectszkolna lektura obowiązkowapl
dc.titleBlask arcydzieła. Madame Antoniego Liberypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/PPP.XX.XXI.2023.05-
dc.description.BiographicalnoteMałgorzata Juda-Mieloch, absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (1997). Doktoryzowała się pod kierunkiem prof. Wojciecha Głowali na podstawie rozprawy Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych (2003), wydanie książkowe Na ramionach gigantów, Universitas. Redaktorka, animatorka kultury, nauczycielka języka polskiego, egzaminator OKE w Poznaniu, nauczyciel konsultant w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu. Autorka i współautorka wielu publikacji: książek (m.in. Fala przeszłości, Apostoł wielkiej dobroci, A kiedy śpiewa chór, Marna głowa jednozakresowa), podręczników (seria katechizmów Odsłonić Twarz Chrystusa), artykułów naukowych i popularnonaukowych, scenariuszy lekcji. Publikowała w „Litterariach”, „Pracach Literackich”, „Pamiętniku Literackim”, „Znaku”, „Edukacji i Dialogu”, „Toposie”, „Arcanach”, portalu instytutksiazki.pl, książce festiwalowej „Chopin w barwach jesieni”, „Gazecie Ostrowskiej”, „Roczniku Ostrowskiego Towarzystwa Genealogicznego”, „Bliżej Biblioteki”. Pomysłodawca i redaktor serii poetyckiej „Biblioteka świętego Grzegorza z Nazjanzu”, prezentującej polską współczesną poezję religijną. Dla dwumiesięcznika „Topos” przeprowadziła wywiady z pisarzami: Antonim Liberą i Wojciechem Wenclem. Autorka monografii twórczości Antoniego Libery W cieniu marnego czasu, opublikowanej przez Instytut Literatury (2021). Nagrodzona przez Prezydenta Miasta Ostrowa Wielkopolskiego dwukrotnie wyróżnieniem Osobowość Ostrowskiej Kultury (2013, 2014). Nominowana do tytułu Ostrowianin Roku 2015. Nagrodzona Laurem Starosty Ostrowskiego w 2017 roku. W 2019 otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej.pl
dc.description.AffiliationOśrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszupl
dc.description.referencesBalbus S., Między stylami, Kraków 1993.pl
dc.description.referencesBurek T., Nareszcie powieść, „Gazeta Polska” 25.11.1998; przedruk w: tegoż, Dziennik kwarantanny, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesBurek T., Wiązanie końca z początkiem, „Gazeta Polska” 2.12.1998; przedruk w: tegoż, Dziennik kwarantanny, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesBłażejowska J., Opinia dotycząca zgodności historycznej utworu „Madame” Antoniego Libery z realiami PRL, złożona w PISF przy MKSiDN w 2020 r.pl
dc.description.referencesCzapliński P., Wojna o PRL, „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 22.pl
dc.description.referencesCzłowiek jest jak dziecko, które zmyśla samo siebie, rozmawia Maciej Mazurek, „Zeszyty Karmelitańskie” 2010, nr 2.pl
dc.description.referencesGłowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Wrocław 1988.pl
dc.description.referenceshttp://dublinliteraryaward.ie/2002-shortlist/ [dostęp: 20.07.2021].pl
dc.description.referencesJesteś, jakim się wymyślisz…, rozmawia Katarzyna Kubisiowska, „Tygodnik Powszechny” 1999, nr 48.pl
dc.description.referencesKijowski A., Zamawiam powieść, [w:] tegoż, Dzieje literatury pozbawionej sankcji, cz. 2, Kraków 2020.pl
dc.description.referencesLibera A., Madame, oprac. Małgorzata Juda-Mieloch, Kraków 2021.pl
dc.description.referencesLibera A, Powieść o ostatnich Europejczykach, „Europa. Tygodnik Idei” 2004, nr 1.pl
dc.description.referencesŁukasiewicz J., Z różnych pamięci, [w:] tegoż, Ruchome cele, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesOkopień-Sławińska A., Heksametr, [w:] Literatura. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, Warszawa [b.d.w.].pl
dc.description.references[Mowa na uroczystość wręczenia Antoniemu Liberze Nagrody im. Andrzeja Kijowskiego za powieść Madame], „Kwartalnik Artystyczny” 2000, nr 1(25).pl
dc.description.referencesPowiedzieć coś jeszcze po siedemdziesiątce, z Antonim Liberą rozmawia Małgorzata Juda-Mieloch, „Topos” 2019, nr 2.pl
dc.description.referencesRospond S., Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopni, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000467 [dostęp: 14.05.2021].pl
dc.description.referencesUrbanowski M., Apetyt na arcydzieło w polskiej krytyce literackiej po 1945 roku (Kijowski – Burek – Wencel), [w:] Olimp – ideał, doskonałość, absolut, pod red. M. Korytowskiej, M. Puchalskiej, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesUrbanowski M., Syzyfowe prace (w roku 1965) – („Madame” Antoniego Libery), „Nowe Państwo” dod. „Nowożytny POSTygodnik” 2000, nr 7; przedruk w: tegoż, Dezerterzy i żołnierze, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesUrbańczyk S. (red.), Encyklopedia języka polskiego, Wrocław 1992.pl
dc.description.referencesZwinogrodzka W., Bezlitosna drobiazgowość, „Nowe Państwo” dod. „Nowożytny POSTygodnik” 2000, nr 7.pl
dc.description.referencesŻart, ironia, muzyka i głębsze znaczenie, rozmawia Władysław Rajcher, „Nowe Książki” 1999, nr 1.pl
dc.description.references„Życie to sprawa chybiona”, z Antonim Liberą rozmawia Renata Gorczyńska, „Kwartalnik Artystyczny” 2019, nr 1.pl
dc.description.firstpage85pl
dc.description.lastpage107pl
dc.identifier.citation2Proza polska przełomu XX i XXI wieku, pod red. Dariusza Kuleszypl
dc.identifier.orcid0000-0003-3010-5420-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Juda_Mieloch_Blask_arcydziela_Madame_Antoniego_Libery.pdf201,28 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)