REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14857
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWoźniak-Łabieniec, Marzena-
dc.date.accessioned2023-04-12T07:47:00Z-
dc.date.available2023-04-12T07:47:00Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationProza polska przełomu XX i XXI wieku, pod red. Dariusza Kuleszy, Białystok 2023, s. 35-45pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-754-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14857-
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie, jak urząd cenzury obchodził się z dziełami Teodora Parnickiego (na przykładzie cyklu Nowa baśń), czego świadectwem są dokumenty zachowane w Archiwum Akt Nowych. Teodor Parnicki (1908–1988) – polski prozaik, eseista, krytyk literacki, autor licznych powieści historycznych i fantastyczno-baśniowych, mimo iż do 1967 roku przebywał na emigracji, publikował w dużej mierze w Polsce, dlatego też wszystkie jego utwory – podobnie jak cała literatura wychodząca w oficjalnych krajowych wydawnictwach – były poddawane ocenie głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, zatem cenzurze instytucjonalnej. Artykuł opisuje cenzorską historię trzech książek wydanych w cyklu – dwóch pierwszych z serii oraz drugiego wydania pierwszej. Główne zastrzeżenia urzędników kontroli skupiały się na sposobie opisu w powieściach kwestii żydowskiej.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.publisherInstytut Literaturypl
dc.subjectTeodor Parnickipl
dc.subjectcenzura w PRLpl
dc.title„Wykreśliliśmy parę fragmentów…” Cykl Nowa baśń Teodora Parnickiego w dokumentach Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowiskpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/PPP.XX.XXI.2023.02-
dc.description.BiographicalnoteMarzena Woźniak-Łabieniec, dr hab, prof. UŁ w Zakładzie Literatury Polskiej XX i XXI w. Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się cenzurą PRL, badaniami tekstologicznymi oraz literaturą współczesną i jej związkami z tradycją. Autorka m.in. książek: Cenzorskie lekcje literatury. Studia o systemowej kontroli słowa w Polsce po 1945 roku (Łódź 2022); Obecny nieobecny. Krajowa recepcja Czesława Miłosza w krytyce literackiej lat pięćdziesiątych w świetle dokumentów cenzury (Łódź 2012), Klasyk i metafizyka. O twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza (Kraków 2002). Przewodniczy Komisji Badań Genetycznych i Dokumentacyjnych nad Literaturą przy Łódzkim Oddziale PAN.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesArchiwum Akt Nowych, Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk, sygn. 745, 768, 2960.pl
dc.description.referencesKaniecki P., Cenzura a powieści Parnickiego [materiały źródłowe z AAN w Warszawie], „Śląskie Studia Polonistyczne” 2011, nr 1.pl
dc.description.referencesBudrowska K., Literatura i pisarze wobec cenzury PRL. 1948–1958, Białystok 2009.pl
dc.description.referencesKamińska-Chełmniak K., Cenzura w Polsce 1944–1960. Organizacja – kadry – metody pracy, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesŁukasiewicz J., Spór o tożsamość człowieka, „Tygodnik Powszechny” 22–29.12.1963, nr 51/52.pl
dc.description.referencesMojsak K., Cenzura wobec prozy „nowoczesnej”, Warszawa 2016.pl
dc.description.references„Nikt z krytyków w tym stopniu, co Pan, nie wniknął w »istotny sens«”. Listy Teodora i Eleonory Parnickich do Jacka Łukasiewicza, oprac. P. Gorliński-Kucik, „Pamiętnik Literacki” 2015, z. 4.pl
dc.description.firstpage35pl
dc.description.lastpage45pl
dc.identifier.citation2Proza polska przełomu XX i XXI wieku, pod red. Dariusza Kuleszypl
dc.identifier.orcid0000-0003-3280-1411-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Wozniak_Labieniec_Wykreslilismy_pare_fragmentow.pdf152,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)