REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14607
Tytuł: Wspierać, czy wychowywać? – Rozłam (anty)pedagogiczny XX wieku a kształcenie przyszłych pedagogów
Inne tytuły: To Support or to Educate? – The (Anti) pedagogical Split of the 20th Century and the Education of Future Educators
Autorzy: Konopelko, Justyna
Słowa kluczowe: nurty wychowania
Alice Miller
antypedagogika
kształcenie pedagogów
Currents in education
anti-pedagogy
pedagogues training
Data wydania: 2022
Data dodania: 2-lut-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2022, s. 463-469
Seria: Dziecko w historii;2
Abstrakt: Różnorodność paradygmatyczna w pedagogice ukazuje zarówno zachodzące w podejściu do procesów edukacyjno-wychowawczych zmiany na przestrzeni lat, ale również mnogość perspektyw w postrzeganiu wychowania. Zapoznanie przyszłych pedagogów z odmiennymi od akademickich podejść stanowi okazję nie tylko do odnalezienia własnej ścieżki myśli pedagogicznej. Jest także płaszczyzną do rozwoju krytycznego myślenia i doskonalenia umiejętności selekcji, tak potrzebnych w realizacji tego zawodu. Poglądy nawet o radykalnym charakterze, takie jak orientacja antypedagogiczna rozwijająca się w XX wieku, są alternatywnym odniesieniem do poznawanej na co dzień pedagogicznej rzeczywistości i posiadają znaczący potencjał do czynienia refleksji na temat własnego stanowiska w kluczowych kwestiach.
Paradigm diversity in pedagogy shows both the changes over the years in the approach to educational processes and the multiplicity of perspectives in the perception of upbringing. Acquainting future pedagogues with approaches different from the academically accepted provides an opportunity not only to find one’s path of pedagogical thought, but is also a platform for developing critical thinking and improving selection skills, so necessary in this profession. Even views of a radical nature, such as the anti-pedagogical orientation developing in the twentieth century, are an alternative reference point to everyday pedagogical reality and have significant potential for reflection on one’s position on crucial issues.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/14607
DOI: 10.15290/dhmgz.02.2022.28
ISBN: 978-83-7431-745-0
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-6800-9584
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Konopelko_Wspierac_czy_wychowywac.pdf138,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)