Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14597
Tytuł: | Godność i zniewolenie dziecka. Zróżnicowane oblicza zjawiska w literaturze pięknej |
Inne tytuły: | The Dignity and Enslavement of the Child. Diverse Faces of the Phenomenon in Belles-Lettres |
Autorzy: | Józefowicz, Anna |
Słowa kluczowe: | godność zniewolenie dziecko literatura piękna literatura dla dzieci edukacja dignity enslavement child belles-lettres children’s literature education |
Data wydania: | 2022 |
Data dodania: | 1-lut-2023 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2022, s. 313-334 |
Seria: | Dziecko w historii;2 |
Abstrakt: | Celem przewodnim tekstu jest ukazanie problemów związanych z poczuciem godności i zniewolenia dziecka na przykładzie wybranych dzieł literackich. Zaprezentowano w tekście rozumienie i interpretację kategorii godności i zniewolenia odwołując się do literatury interdyscyplinarnej. Dokonano analiz najnowszej literatury dziecięcej, tzw. literatury zatroskanej o losy dzieci doświadczających indoktrynacji ideologicznej, konfliktów zbrojnych, chorób, biedy itp. Podkreślono wartość i możliwości edukacyjne literatury pięknej, wskazano na jej znaczenie w kontekście rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka. The main aim of the text is to present the problems related to the sense of dignity and enslavement of a child based on the example of selected literary works. The understanding and interpretation of the categories of dignity and enslavement was presented, with references to interdisciplinary literature. Latest literature for children, so-called literature concerned with the fate of children experiencing ideological indoctrination, armed conflicts, diseases, poverty, etc. was analyzed. The value and educational possibilities of belles lettres were emphasized. Its importance in the context of emotional, cognitive and social development of a child has been pointed out. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/14597 |
DOI: | 10.15290/dhmgz.02.2022.19 |
ISBN: | 978-83-7431-745-0 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-9126-3874 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Jozefowicz_Godnosc_i_zniewolenie_dziecka.pdf | 189,64 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)