REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13993
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRogala, Maja-
dc.date.accessioned2022-11-08T11:02:02Z-
dc.date.available2022-11-08T11:02:02Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationElpis, T. 24, 2022, s. 103-109pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13993-
dc.description.abstractThe photographs of Jakub Smolski constitute important documentation of the customs and habits of the Belarusian minority in Podlasie in the interwar period. Most of the photos were taken by Smolski in his home village of Łuka. The article presents the image of the peasant world of the Narew, Orthodox villages. A photographer from Łuka took pictures that showed the private world of the peasants. What was captured in the photographs proves the strength of the rites of passage, which were of great importance in the peasant community as they strengthened family and neighborhood ties. They expressed the stages of a person’s life in a specific order in a closed cycle of births, weddings and funerals. The collected photos are also an important testimony to the micro-history of the Belarusians of Podlasie. Photographs are of great value for historical, cultural and social reasons. They can be of great importance in popularizing Belarusian culture in Podlasie as an example of its strength and values, as well as in encouraging a return to its roots.pl
dc.description.abstractFotografie Jakuba Smolskiego stanowią ważną dokumentację obyczajowości i zwyczajów białoruskiej mniejszości na Podlasiu z okresu międzywojennego. Większość fotografii Smolski wykonał w rodzinnej Łuce. Artykuł przybliża obraz chłopskiego uniwersum nadnarwiańskich, prawosławnych wsi. Fotograf z Łuki wykonywał zdjęcia, które pokazywały prywatny świat chłopów. To, co zostało utrwalone na fotografiach, świadczy o sile obrzędów przejścia, które miały bardzo duże znaczenie w społeczności chłopskiej, ponieważ utrwalały więzi rodzinne i sąsiedzkie. Wyrażały etapy życia człowieka w określonym porządku w zamkniętym cyklu narodzin, ślubów i pogrzebów. Zebrane zdjęcia są także ważnym świadectwem mikrohistorii Białorusinów Podlasia. Fotografie mają wielką wartość ze względów historycznych, kulturowych i społecznych. Mogą mieć duże znaczenie w popularyzacji kultury białoruskiej na Podlasiu jako przykładu jej siły i wartości, a także w zachęcaniu do powrotu do korzeni.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectBelarusianspl
dc.subjectphotography of peasantspl
dc.subjectBelarusian peasant culturepl
dc.subjectŁukapl
dc.subjectJakub Smolskipl
dc.subjectBiałorusinipl
dc.subjectfotografia chłopskapl
dc.subjectbiałoruska kultura chłopl
dc.titleUniwersum nadnarwiańskiej wsi w fotografii Jakuba Smolskiegopl
dc.title.alternativeThe world of the Narew village in the photography by Jakub Smolskipl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2022.24.15-
dc.description.Emailm.rogala@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Instytut Studiów Kulturowych, Polskapl
dc.description.referencesAssmann, A. (2013). O medialnej historii pamięci kulturowej. (K. Sidowska, Tłum.). W: M. Saryusz-Wolska (red.), Między historią a pamięcią. Antologia (s. 127-145). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesBarrett, T. (2014). Krytyka fotografii: jak rozumieć obrazy. (J. Jedliński, Tłum.). Kraków: TAiWPN Universitas.pl
dc.description.referencesBarszczewski, A. (1990). Białoruska obrzędowość i folklor wschodniej Białostocczyzny. Białystok: Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne.pl
dc.description.referencesBartuszek, J. (2005). Między reprezentacją a ‘martwym papierem’. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.pl
dc.description.referencesBijak, M. i Garlicka A. (1993). Fotografie chłopów polskich. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.pl
dc.description.referencesDobrowolski, K. (1958). Chłopska kultura tradycyjna. Etnografia polska, (1), 19-56.pl
dc.description.referencesEller, J. D. (2012). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. (A. Gąsior-Niemiec, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesGaweł, A. (2010). Zdobnictwo drewnianych domów na Białostocczyźnie, Białystok: Orthdruk.pl
dc.description.referencesGaweł, A. (2013). Rok obrzędowy na Podlasiu. Białystok: Muzeum Podlaskie w Białymstoku.pl
dc.description.referencesKowalczuk, W. (red.). (2010). Jakub Smolski. Wiejski fotograf z Łuki. Białystok: Muzeum Podlaskie w Białymstoku.pl
dc.description.referencesKuczyńska, D. (2013). Łuka nad Narwią. Pamięć jest skarbem bezcennym. Białystok: Białoruskie Towarzystwo Historyczne.pl
dc.description.referencesMarkiewicz, D. (1970). Rodzina wiejska na Podlasiu. Wrocław [i in.]: Ossolineum.pl
dc.description.referencesMatus, I. (1997). Zapomniana operacja. Czasopis. Pismo Informacyjno-Kulturalne Wschodniej Białostocczyzny, (6), 24-25.pl
dc.description.referencesMatus, I. (2000). Lud nadnarwiański. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.pl
dc.description.referencesMatus, I. (2017). Dom jako gniazdo rodzinne w kulturze ludowej Białorusinów Białostocczyzny. Białorutenistyka Białostocka (9), 319-335. https://doi.org/10.15290/bb.2017.09.23pl
dc.description.referencesMatus, I. (2018). Lud nadnarwiański. Zwyczaje i obrzędy weselne. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesMorin, E. (1975). Kino i wyobraźnia. (E. Eberhard, Tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczypl
dc.description.referencesPrymaka-Oniszk, A. (2016). Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesRogala M. ( 2021). Wokół fotografii Witowa. Latopisy Akademii Supraskiej, (12), 335-344.pl
dc.description.referencesSapieżyńska, J. (2012). Witowo – obraz minionego wieku. Hajnówka: Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia .pl
dc.description.referencesSontag S. (1986). O fotografii. (S. Magala, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesSulima, R. (1992). Słowo i etos. Szkice o kulturze. Kraków: Zakład Wydawniczy FA ZMW „Galicja”.pl
dc.description.referencesSroka, D. (red.). (2012). Fotografie chłopów pomorskich. Słupsk: Miejska Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej.pl
dc.description.referencesSzacka, B. (2006). Czas przeszły-pamięć-mit. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesTopp, I., Barbaruk, M., Fereński, P. J. i Konieczny, K. (red.). (2011). Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Wrocław: Polskie Towarzystwo Przyjaciół Przyrody „pro Natura”.pl
dc.description.referencesZiółkowska-Mówka, M. (2015). Fotografie od szewca. Roberta Pokory świat na szklanych negatywach. Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.pl
dc.description.referencesŻmijewska, M. (2022). Łuka jak Atlantyda. Mieszkańcy zatopionej wsi i fotograf przypomnieni. [online] https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,87318,20535424,luka-jak-atlantyda-mieszkancy-zatopionej-wsi-i-fotograf-przypomnieni.html dostęp [05.06.2022]pl
dc.description.volume24pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage109pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0002-2401-5413-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)
Elpis, 2022, T. 24

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_24_2022_M_Rogala_Uniwersum_nadnarwianskiej_wsi.pdf433,65 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons