REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13772
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCywiński, Aleksander-
dc.date.accessioned2022-08-17T09:56:10Z-
dc.date.available2022-08-17T09:56:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2(16), s. 79-93pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13772-
dc.description.abstractW tekście przedstawiono autoetnograficzną reakcję na wyniki ankiety, w której pytano nauczycieli akademickich o poczucie sprawiedliwości dotyczące narzędzi zaproponowanych przez uczelnie podczas epidemii COVID-19. Analiza 118 odpowiedzi oraz ich uzasadnień wskazuje, że dla 77% z nich narzędzia zaproponowane podczas pandemii COVID-19 są sprawiedliwe, a dla 23% niesprawiedliwe. Ponadto respondenci kwestionowali zasadność pytania o sprawiedliwość w odniesieniu do cyfrowych narzędzi. Powyższe wyniki stanowią na gruncie autoetnografii katalizator refleksji dotyczących wyobrażeń autora o podejmowanym temacie badań i relacji ludzi ze sztuczną inteligencją (AI). W wyniku przeprowadzonej analizy postulowane jest posługiwanie się dychotomią: „sprawiedliwe/niesprawiedliwe” względem narzędzi cyfrowych używanych podczas kształcenia.pl
dc.description.abstractThe text presents an autoethnographic response to the results of a survey in which academics were asked about their sense of justice regarding the tools offered by universities during the COVID-19 pandemic. The analysis of 118 responses and their justifications indicates that for 77% of them the tools proposed during the COVID-19 epidemic are fair and for 23% – unfair. In addition, respondents questioned the validity of the question of fairness with regard to digital tools. On the basis of autoethnography, the above result is a catalyst for reflecting on the author’s ideas about the research topic and the relationship of people with artificial intelligence (AI). As a result of the conducted analysis, it is postulated that the dichotomy “fair/unfair” be used in relation to digital tools used in education.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/pl
dc.subjectsprawiedliwośćpl
dc.subjectsztuczna inteligencjapl
dc.subjectnauczyciele akademiccypl
dc.subjectjusticepl
dc.subjectartificial intelligencepl
dc.subjectacademicspl
dc.title(Nie)sprawiedliwe narzędzia – pisanie bluszczowepl
dc.title.alternative(Un)fair Tools – Ivy Writingpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2021.16.07-
dc.description.Emailaleksander.cywinski@usz.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesAichner, R. (2020). Reduce background noise in Microsoft Teams meetings with AI-based noise suppression. Pozyskano z: https://techcommunity.microsoft.com/t5/microsoft-teamsblog/reduce-background-noise-in-microsoft-teams-meetings-with-ai/ba-p/1992318 [dostęp: 11.10.2021].pl
dc.description.referencesBiała księga w sprawie sztucznej inteligencji. Europejskie podejście do doskonałości i zaufania (2020). Komisja Europejska. Pozyskano z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0065&from=PL [dostęp: 12.10.2021].pl
dc.description.referencesBochner, A.P., Ellis, C.S. (2016). Evocative Autoethnography. Writing Lives and Telling Stories. New York: Routledge.pl
dc.description.referencesCywiński, A. (2014), O nędznym robaku i rwących się niciach, czyli rzecz o upokorzeniu. Parezja, 2.pl
dc.description.referencesCywiński, A. (2020). Tygiel zmian – winylizacja w dobie gazowej nowoczesności jako świadectwo istotności rzeczy. W: A. Murawska, P. Wiażewicz-Wojtowicz (red.), W tyglu zmiany. Edukacja akademicka w Polsce i na świecie. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl
dc.description.referencesDick, P.K. (1990). Ostatni Pan i władca. Tłum. M. Cegieła. Poznań: Amber.pl
dc.description.referencesEco, U. (2017). Pape Satan aleppe. Kroniki płynnego społeczeństwa. Tłum. A. Bruś. Poznań: Rebis.pl
dc.description.referencesFord, M. (2017). Świt robotów. Tłum. K. Łuniewska. CDP.pl
dc.description.referencesHatalska, N. (2021). Wiek paradoksów. Czy technologia nas ocali?. Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesHawking, S. (2018). Krótkie odpowiedzi na wielkie pytania. Tłum. M. Krośniak. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesHayek, F.A. (1982). Prawo, legislacja i wolność. Tłum. G. Łuczkiewicz. Warszawa: Aletheia.pl
dc.description.referencesHerzlich, C., Moscovici, S. (1973). Foreword. In: C. Herzlich (Ed.), Health and Illness: A Social-Psychological Analysis. London: Academic Press.pl
dc.description.referencesKantayya, S. (reż.). (2020). Zakodowane uprzedzenia. Film dokumentalny produkcji amerykańskiej, chińskiej, UK.pl
dc.description.referencesMoscovici, S. (1984). The phenomenon of social representations, In: S. Moscovici, R. Farr (Eds.), Social representations. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesNowak, M. (2021). Rachunek myśli. Świadomość bez granic. Audycja radiowa z 17.01.2021, Pozyskano z: https://www.polskieradio.pl/8/5534/Artykul/2658162,Swiadomosc-bez-granic [dostęp: 17.01.2021].pl
dc.description.referencesRegulacje ws. sztucznej inteligencji: oczekiwania Parlamentu. Parlament Europejski 21.10.2020. Pozyskano z: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20201015STO89417/regulacje-ws-sztucznej-inteligencji-oczekiwania-parlamentu [dostęp: 12.10.2021].pl
dc.description.referencesSchei, T.H. (reż.). (2019). iHuman. Film dokumentalny produkcji norweskiej.pl
dc.description.referencesShaikh, A.A., Kumar, A., Jani, K., Mitra, S., García-Tadeo, D.A., Devarajan, A. (2021). The Role of Machine Learning and Artificial Intelligence for making a Digital Classroom and its sustainable Impact on Education during Covid-19. Materials Today: Proceedings, https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.09.368. [dostęp: 15.11.2021].pl
dc.description.referencesSting (1985), Russians. In: The Dream Of The Blue Turtles. Płyta długogrająca. A&M Records.pl
dc.description.issue2(16)pl
dc.description.firstpage79pl
dc.description.lastpage93pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-3945-9607-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2021_A_Cywinski_Nie_Sprawiedliwe_narzedzia_pisanie_bluszczowe.pdf187,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons