REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13771
Tytuł: Oczekiwania nauczycieli i rodziców wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Inne tytuły: Teachers’ and Parents’ Expectations concerning the Early Childhood Education Teacher
Autorzy: Gawlik, Iwona
Słowa kluczowe: nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
oczekiwania nauczycieli i rodziców
pożądane cechy nauczyciela klas I–III
early childhood education (ECE) teacher
parents’ and teachers’ expectations
teacher’s traits
Data wydania: 2021
Data dodania: 17-sie-2022
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2(16), s. 69-78
Abstrakt: Zaprezentowany artykuł porusza problematykę oczekiwań nauczycieli i rodziców wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Ze względu na fakt, iż nauczyciel klas I–III odgrywa jedną z ważniejszych ról w procesie dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczym oczekiwania wobec niego są wysokie. Artykuł ma charakter teoretyczno- -badawczy. Wyniki badań przeprowadzonych wśród 43 nauczycieli i 54 rodziców wskazują na znaczne rozbieżności w oczekiwaniach obu tych grup wobec nauczyciela. Dla rodziców istotnymi cechami nauczyciela są: wykształcenie, przyjazne nastawienie do ucznia. Dla nauczycieli: stanowczość i konsekwencja oraz stosunek do wykonywanych obowiązków.
This article focuses on the issue of parents’ and teachers’ expectations concerning the early childhood education (ECE) teacher, who plays an important role in the process of teaching, upbringing, and taking care of children in primary school grades 1–3. Consequently, parents’ and teachers’ expectations are high. This article is of a theoretical and empirical nature. The results of the findings indicate divergences in the teachers’ (43) and parents’ (54) opinions regarding the expected traits of the ECE teacher. Parents’ and teachers’ expectations differ and diverse traits of the ECE teacher are important to various respondents: parents value ECE teachers’ education and their friendly attitude to pupils, while ECE teachers emphasise decisiveness, consistency, and a good attitude towards their responsibilities.
Afiliacja: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
E-mail: englishteamkielce@gmail.com
Opis: Artykuł przygotowano w oparciu o pracę magisterską pt.: Oczekiwania społeczne wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, napisaną pod opieką dr Lidii Pawelec i obronioną w 2014 roku na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.
URI: http://hdl.handle.net/11320/13771
DOI: 10.15290/parezja.2021.16.06
ISSN: 2353-7914
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-7340-3896
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2021_I_Gawlik_Oczekiwania_nauczycieli_i_rodzicow_wobec_nauczyciela.pdf147,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons