REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13771
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGawlik, Iwona-
dc.date.accessioned2022-08-17T09:17:31Z-
dc.date.available2022-08-17T09:17:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2(16), s. 69-78pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13771-
dc.descriptionArtykuł przygotowano w oparciu o pracę magisterską pt.: Oczekiwania społeczne wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, napisaną pod opieką dr Lidii Pawelec i obronioną w 2014 roku na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.pl
dc.description.abstractZaprezentowany artykuł porusza problematykę oczekiwań nauczycieli i rodziców wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Ze względu na fakt, iż nauczyciel klas I–III odgrywa jedną z ważniejszych ról w procesie dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczym oczekiwania wobec niego są wysokie. Artykuł ma charakter teoretyczno- -badawczy. Wyniki badań przeprowadzonych wśród 43 nauczycieli i 54 rodziców wskazują na znaczne rozbieżności w oczekiwaniach obu tych grup wobec nauczyciela. Dla rodziców istotnymi cechami nauczyciela są: wykształcenie, przyjazne nastawienie do ucznia. Dla nauczycieli: stanowczość i konsekwencja oraz stosunek do wykonywanych obowiązków.pl
dc.description.abstractThis article focuses on the issue of parents’ and teachers’ expectations concerning the early childhood education (ECE) teacher, who plays an important role in the process of teaching, upbringing, and taking care of children in primary school grades 1–3. Consequently, parents’ and teachers’ expectations are high. This article is of a theoretical and empirical nature. The results of the findings indicate divergences in the teachers’ (43) and parents’ (54) opinions regarding the expected traits of the ECE teacher. Parents’ and teachers’ expectations differ and diverse traits of the ECE teacher are important to various respondents: parents value ECE teachers’ education and their friendly attitude to pupils, while ECE teachers emphasise decisiveness, consistency, and a good attitude towards their responsibilities.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/pl
dc.subjectnauczyciel edukacji wczesnoszkolnejpl
dc.subjectoczekiwania nauczycieli i rodzicówpl
dc.subjectpożądane cechy nauczyciela klas I–IIIpl
dc.subjectearly childhood education (ECE) teacherpl
dc.subjectparents’ and teachers’ expectationspl
dc.subjectteacher’s traitspl
dc.titleOczekiwania nauczycieli i rodziców wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnejpl
dc.title.alternativeTeachers’ and Parents’ Expectations concerning the Early Childhood Education Teacherpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2021.16.06-
dc.description.Emailenglishteamkielce@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesAldemir, J., Sezer, O. (2009). Early Childhood Education Pre-Service Teachers’ Images of Reacher and Beliefs about Teaching. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 3, CV–CXXII.pl
dc.description.referencesAzer, S. (2005). The Qualities of a good teacher: how can they be acquired and substained?. Journal of the Royal Society of Medicine, 98, LXVII–LXIX.pl
dc.description.referencesBadziukiewicz, B., Sałasiński, M. (2005). Vademecum wychowawcy. Warszawa: Żak.pl
dc.description.referencesBecirović, S., Akbarov, A. (20015). Impact of social changes on teacher’s role and responsibilities in the educational system. JoLIE, 8, XXI–XXXIII.pl
dc.description.referencesClement, A., Rencewigg, R. (2020). Qualities of Effective Teachers: Students’ Perspectives. International Journal of Advances in Engineering and Managment, 10, CCCLXV–CCCLXVIII.pl
dc.description.referencesColker, L.J., (2018). Twelve Characteristics of Effective Early Childhood Teachers. YC Young Children, Washington, 63, LXVIII–LXXIII.pl
dc.description.referencesDawid, J.W. (1912). O duszy nauczycielstwa. Ruch Pedagogiczny, 3, 49–55; 4, 65–71.pl
dc.description.referencesGawlik, I. (2014). Oczekiwania społeczne wobec nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. Niepublikowana praca magisterska. Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesGipps, C., Hargreaves, E., McCallum, B. (2015). What Makes a Good Primary School Teacher?. London: Routledge.pl
dc.description.referencesHornby, G., Hall, C., Hall. E. (2005). Nauczyciel wychowawca. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesKwieciński, Z., Śliwierski, B. (2007). Pedagogika. T. II. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesŁobocki, M. (1999). ABC wychowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl
dc.description.referencesMuszkieta, R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Nowa Era.pl
dc.description.referencesOkoń, W. (1987). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesParczewska, T. (2019). The authority of an Early Childhood Education Teacher in the Perception of Children and Parents. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu, 19, CXXI–CXXXI.pl
dc.description.referencesPikuła, N., Jagielska, K., Łukasik, J. (2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Scriptum.pl
dc.description.referencesPlenkiewicz, M., Jakubowicz-Bryx, A. (2004). Kompetencje dydaktyczne nauczycieli wczesnej edukacji. W: A. Jakubowicz-Bryx (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.pl
dc.description.referencesRothi, D., Leavey, G., Loewenthal, K. (2010). Teacher’s Mental Health. Birmingham: NASUWT.pl
dc.description.referencesSlot, D. (2018). Structural characteristics and process quality in early childhood and care: A literature review. Paris: OECD Education Working Papers.pl
dc.description.referencesSzplit, A. (2021). Zachowania makro- i mikroadaptacyjne nauczycieli nauczycieli jako reakcja na złożoność sytuacji dydaktycznej. Rocznik Andragogiczny, 28, 59–71.pl
dc.description.referencesWłodarski, Z. (1992). Człowiek jako wychowawca i nauczyciel. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesWosik-Kowala, D. (2018). Uwarunkowania skuteczności procesu wychowania w środowisku szkolnym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, 3, IX–XXI.pl
dc.description.referencesKadioğlu Ates, H., Kadioğlu, S. (2017). Identifying the Qualities of an Ideal Teacher in line with the Opinions of Teacher Candidates. European Journal of Educational Research, 7, CIII–CXI. Pozyskano z: file:///C:/Users/admin/Downloads/Identifying_the_Qualities_of_an_Ideal_Teacher_in_l.pdfpl
dc.description.referencesNowak, J. (2017). Preferowane cechy osobowości nauczyciela edukacji przedszkolnej. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3, XCIII–CI. Pozyskano z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Problemy_Wspolczesnej_Pedagogiki/Problemy_Wspolczesnej_Pedagogiki-r2017-t3-n1/Problemy_Wspolczesnej_Pedagogiki-r2017-t3-n1-s93-101/Problemy_Wspolczesnej_Pedagogiki-r2017-t3-n1-s93-101.pdfpl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając, D. (2009). O stosowaniu hipotez w badaniach pedagogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, VII–XXVII.pl
dc.description.referencesSosnowska-Bielicz, E. (2019). Wzorzec osobowy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – perspektywa nauczyciela. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 3, CLXXIII–CLXXXVII. Pozyskano z: file:///C:/Users/admin/Downloads/9596-7302.pdfpl
dc.description.referencesŻegnałek, K., Gutkowska-Wyrzykowska, E. (2016). Nauczyciel – misja czy zawód?. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, CLXXIII–CLXXXIV. Pozyskano z: file:///C:/Users/admin/Downloads/ZN_Pedagogika_2016_13_%20egna%20ek.pdfpl
dc.description.issue2(16)pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage78pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-7340-3896-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2021_I_Gawlik_Oczekiwania_nauczycieli_i_rodzicow_wobec_nauczyciela.pdf147,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons