REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13759
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDąbrowska-Cendrowska, Olga-
dc.date.accessioned2022-08-11T11:43:48Z-
dc.date.available2022-08-11T11:43:48Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(12), 2022, s. 169-190pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13759-
dc.description.abstract„Twój Styl” to luksusowy magazyn kobiecy ukazujący się na polskim rynku prasowym nieprzerwanie od 1990 r. Jego twórczynią i pierwszą redaktorką naczelną była Krystyna Kaszuba, która wzorując się na zagranicznych czasopismach, tj. „Marie Claire” i „Elle”, stworzyła unikatowy polski magazyn luksusowy. W latach 1990‒2021 „Twój Styl” wypracował pozycję lidera w swojej grupie typologicznej, stając się wzorem dla innych czasopism. Celem podjętych badań jest: przedstawienie stanu badań nad najważniejszym magazynem luksusowym na polskim rynku medialnym; uwypuklenie najważniejszych wydarzeń w ponad trzydziestoletniej historii periodyku; określenie miejsca „Twojego Stylu” w grupie magazynów luksusowych istniejących na polskim rynku prasowym oraz nakreślenie kolejnych obszarów badań nad tym czasopismem.pl
dc.description.abstract‘Twój Styl’ is a luxury women’s magazine that has been published in the Polish press market continuously since 1990. Krystyna Kaszuba was its founder and the first chief editor. Taking inspiration from foreign magazines such as ‘Marie Claire’ and ‘Elle’ she created the unique Polish luxury magazine. In the years 1990–2021 ‘Twój Styl’ developed the position of a leader in its typological group, becoming a model for other magazines. The aim of the research is: to present the state of the research on the most important luxury magazine on Polish media market; to highlight the most important events in over 30-year history of this periodical; to define the place of ‘Twój Styl’ in the group of luxury magazines existing on Polish press market and to outline further areas of research on this magazine.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana/dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki. Jest wynikiem udziału w projekcie „Ośrodek Badań Historii Kobiet – kontynuacja”.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectprasa kobiecapl
dc.subject„Twój Styl”pl
dc.subjectmagazyny luksusowepl
dc.subjectwomen’s presspl
dc.subjectluxury magazinespl
dc.title„Twój Styl” jako przykład magazynu dla kobiet – wstęp do badańpl
dc.title.alternative‘Twój Styl’ as an example of a magazine for women – preliminary researchpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2022.01.12.08-
dc.description.Emailolgadc@o2.plpl
dc.description.BiographicalnoteOlga Dąbrowska-Cendrowska ‒ doktor habilitowany w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach, medioznawca. Zainteresowania naukowe: współczesny polski system medialny, ze szczególnym uwzględnieniem mediów adresowanych do kobiet, konwergencja treści, poradnictwo medialne, mediatyzacja poradnictwa. Ważniejsze publikacje: Zmieniająca się rzeczywistość polskiej prasy kobiecej (1989‒2019), (Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2020); Jak żyć? Poradnikowe funkcje periodycznych mediów adresowanych do kobiet w Polsce w XXI w., (Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2018); Poranny towarzysz i doradca. Polska telewizja śniadaniowa na przykładzie programów „Dzień Dobry TVN” i „Pytanie na śniadanie”, (Warszawa: ELIPSA, 2014); Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989‒2008. Działalność wydawnicza – upowszechnianie treści – sposoby oddziaływania na czytelników, (Warszawa: ELIPSA, 2009); The most important women’s magazines and their publishers on the Polish press market in the year 1989‒2019, „Media Biznes Kultura”, nr 1, 2019; Guidance in Mass Media – Analysis of the Selected Examples, „Respectus Philologicus”, nr 33, 2018.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesAdamik-Szysiak, Małgorzata. „Grupa Bauer Media w Polsce. Działalność i kierunek rozwoju”, w: Lidia Pokrzycka (red.), Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, (Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012).pl
dc.description.referencesBłaszczak, Anna. „Kolejny rok mobilizacji”, Rzeczpospolita, nr 71, 2003, B3.pl
dc.description.referencesĆwik, Urszula. „Zagadnienie praw kobiet na łamach «Kobiety i Życia» (1970–1989)”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(1), 2016, 66‒83.pl
dc.description.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga. „Czy prasa kobieca potrzebuje gatunków dziennikarskich”, Media i Społeczeństwo, nr 6, 2016, 183–197.pl
dc.description.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga. „Krystyna Kofta jako reprezentantka felietonistów «Twojego Stylu» w latach 1990–2009”, w: Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Wojciech Furman, Jerzy Snopek (red.), Mistrzowie literatury czy dziennikarstwa?, (Warszawa: Wydawnictwo Adama Marszałka, 2011).pl
dc.description.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga. Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Działalność wydawnicza, upowszechnianie treści, sposoby oddziaływania na czytelników, (Warszawa: Wydawnictwo Elipsa, 2009).pl
dc.description.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga. „Segment magazynów true story w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Analiza na podstawie «Chwili dla Ciebie» i «Take a Break»”, Media i Społeczeństwo, nr 12, 2020, 244‒261.pl
dc.description.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga. „Wysokonakładowe magazyny lifestylowe w Polsce w pierwszej dekadzie XXI w. – kryzys, stagnacja czy rozwój”, Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, nr 16, 2013, 119‒136.pl
dc.description.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga. Zmieniająca się rzeczywistość prasy kobiecej w Polsce w latach 1989–2019, (Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2020).pl
dc.description.referencesDajnowicz, Małgorzata. „«Zwierciadło» – platforma polityczna Ligi Kobiet w okresie PRL (1957‒1961, 1982‒1987)”, Rocznik Historii Prasy Polskiej, nr 3, 2017, 67‒90.pl
dc.description.referencesDajnowicz, Małgorzata. „Wzorce aktywności publicznej kobiet w początkach transformacji ustrojowej w Polsce w świetle «Kobiety i Życia» i «Urody» (1989–1995)”, w: Teresa Kulak, Małgorzata Dajnowicz (red.), Drogi kobiet do polityki (na przestrzeni XVIII–XXI w.), (Wrocław: Wydawnictwo Chronicom, 2016).pl
dc.description.referencesDzierżyńska-Mielczarek, Jolanta. „Wydawnictwo Bauer – tradycyjny wydawca w cyfrowym świecie”, Zarządzanie Mediami, t. 9, 2021, 207–221.pl
dc.description.referencesDziwisińska, Joanna. „Bauer bardziej prestiżowy”, Media i Marketing Polska, nr 45, 2005, 12.pl
dc.description.referencesFilas, Ryszard. „Polskie czasopisma w XXI wieku – rozwój czy kryzys”, Zeszyty Prasoznawcze, nr 1‒2, 2007, 7‒41.pl
dc.description.referencesFranke, Jerzy. Polska prasa kobieca w latach 1820–1918: w kręgu ofiary i poświęcenia, (Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 1999).pl
dc.description.referencesGałczyńska, Alicja. „Jak się zachować... Porady w polskiej prasie kobiecej. Zarys problematyki”, Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, t. 9(20), 2017, 89–97.pl
dc.description.referencesGedymin, Andrzej. „Magazyn dla inteligentnych kobiet, czyli «Twój Styl»”, Rynek Prasowy, nr 3, 1992, 14–15.pl
dc.description.referencesHachaj, Justyna. „Analiza treści tematów z okładek «Twojego Stylu»”, w: Ewa Jaska (red.), Media w społeczeństwie informacyjnym, t. 2, (Warszawa: Wydawnictwo SGGW, 2010).pl
dc.description.referencesKłusek, Olivia. Trywializacja feminizmu. Pop-feminizm, latte-feminizm i girl power w kobiecej prasie ilustrowanej segmentu luksusowego, (Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017).pl
dc.description.referencesKorwin-Piotrowska, Karolina. Ćwiartka raz, (Warszawa: Prószyński i Media, 2014).pl
dc.description.referencesKozłowska, Anna. „O aktywności społeczno-ekonomicznej kobiet w czasopiśmie «Twój Styl»”, Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace, nr 3, 2012, 113–135.pl
dc.description.referencesKubisztal, Anna. „Analiza postmodernistycznych tekstów wizualnych”, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, nr 13, 2010, 517–539.pl
dc.description.referencesLisowska-Magdziarz, Małgorzata. Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008).pl
dc.description.referencesMaj, Ewa. „Wzorzec parlamentarzystki w prasie dla kobiet w Polsce międzywojennej”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych”, nr 1(6), 2019, 73‒104.pl
dc.description.referencesMcRobbie, Angela. “More! New Sexualities in Girls and Women’s Magazines”, w: Angela McRobbie (red.), Back to Reality? Social Experience and Cultural Studies, (Manchester: Manchester University Press, 1997).pl
dc.description.referencesMenéndez, Maria Isabel. „Tipología de la prensa femenina. Una propuesta de clacificación”, Estudios sobre el Mensaje Periodistíco, nr 1, 2013, 191–206.pl
dc.description.referencesMielczarek, Tomasz. Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, (Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007).pl
dc.description.referencesMielczarek, Tomasz. Tygodniki opinii w zmieniającej się rzeczywistości, (Kraków: Universitas, 2018).pl
dc.description.referencesMusiałek, Grzegorz. „Władcy papierowych światów”, Cash, nr 10, 1994, 16.pl
dc.description.referencesNieć, Mateusz. „Pisma opinii i czasopisma life style – dwie koncepcje rynkowego dziennikarstwa (analiza Polityki, Wprost, Elle, Playboya i Twojego Stylu), Zeszyty Prasoznawcze, nr 1‒2, 2010, 7‒29.pl
dc.description.referencesPrewęcka, Katarzyna. „Pieńkowska kieruje «Twoim Stylem»”, Media i Marketing Polska, nr 7, 2005, 8.pl
dc.description.referencesPrewęcka, Katarzyna. „Wierny «Twój Styl»”, Media i Marketing Polska, nr 12, 2002, 20.pl
dc.description.referencesPrzybysz-Stawska, Monika. Książka na łamach wybranych czasopism w Polsce u progu XXI wieku, (Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013).pl
dc.description.referencesSokół, Zofia. Prasa kobieca w Polsce w latach 1945–1995, (Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1995).pl
dc.description.referencesSurendra, Anna. Moda językowa na zapożyczenia angielskie w prasie kobiecej, (Poznań: Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum 2019).pl
dc.description.referencesTrzop, Beata. Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, (Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2005).pl
dc.description.referencesWalczak-Szwed, Anna. „Prasa jako narzędzie społecznej i politycznej aktywizacji kobiet w latach 1989–1992. Polska prasa dla kobiet w czasie transformacji ustrojowej”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(9), 2020, 110‒137.pl
dc.description.referencesWodniak, Katarzyna. Współczesna prasa kobieca a sprawy książki, (Warszawa: Wydawca SBP, 2004).pl
dc.description.referencesZajko-Czochańska, Justyna. „Kobiety i wybory na łamach «Przyjaciółki» w latach 1956‒1976”, Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(6), 2019, 138‒150.pl
dc.description.referencesZalewska, Zofia. Czasopisma kobiece w Polsce: materiały do historii czasopism 1818–1937, (Warszawa: Wyższa Szkoła Dziennikarska, 1938).pl
dc.description.referencesZierkiewicz, Edyta. „Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – (pozorna) opozycja dla prasy kobiecej”, Studia Socjologiczne, nr 1, 2008, 45–75.pl
dc.description.referencesZierkiewcz, Edyta. Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych, (Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2013).pl
dc.description.referencesZierkiewicz, Edyta. „Prasa kobieca versus pisma feministyczne. Między «dobrowolnym» zniewoleniem a «wymuszoną» emancypacją?”, w: Edyta Zierkiewicz, Iwona Kowalczyk (red.), Kobiety w kulturze popularnej, (Wrocław: Wydawnictwo Konsola, 2002).pl
dc.description.referencesLisowski, Krzysztof, Zawodowstwo nie ma płci [online] [dostęp: 12.12.2018]. Dostępny w World Wide Web: <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-szmidt-zawodowstwo-nie-ma-plci>.pl
dc.description.references„Odświeżony Twój Styl na 20. urodziny” [online] [dostęp: 12.10.2019]. Dostępny w World Wide Web: <https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/odswiezony-twoj-styl-na-20-urodziny>.pl
dc.description.referencesRapiej, Gabriela. Pierwsza redaktor naczelna i założycielka „Twojego Stylu” opowiada o swojej recepcie na sukces [online] [dostęp: 12.12.2020]. Dostępny w World Wide Web: <https://www.ofeminin.pl/swiat-kobiet/kariera/jej-sukces-twoj-styl-wywiad-z-krystyna-kaszuba/59vs55v>.pl
dc.description.references„W «Twoim Stylu» już 25 lat rządzą czytelniczki” [online] [dostęp:12.12.2018]. Dostępny w World Wide Web: <http://dziendobry.tvn.pl/a/w-twoim-stylu-juz-25-lat-rzadza-czytelniczki>.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue1(12)pl
dc.description.firstpage169pl
dc.description.lastpage190pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-7527-3789-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2022, nr 1(12)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_1_2022_O_Dabrowska_Cendrowska_Twoj_Styl.pdf387,61 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons