REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13590
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGrygiel, Wojciech P.-
dc.date.accessioned2022-07-08T09:19:42Z-
dc.date.available2022-07-08T09:19:42Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 7, 2021, s. 61-77pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13590-
dc.description.abstractDue to its highly contextual character the doctrine of original sin has been generating much discussion and controversy in regards to its proper meaning. This is particularly manifest as the classical formulation of this doctrine is confronted with the outcomes of contemporary science concerning the evolutionary scenarios of the origin and the development of the human species. The aim of the inquiry presented in this paper is to clearly present and discuss the main challenges that these scenarios present to the classical doctrine on original sin and how the different aspects are addressed and resolved within the novel interpretations, which shift their focus from the literal historical reading of original sin to treating is as a metaphor for the fundamental condition of human nature. The inquiry is additionally supported by the basic outcomes of the contemporary exegesis of the Book of Genesis, as well as a survey of some basic methodological issues pertaining to the nature of theological language. Finally, an extension to an existing interpretation of original sin is proposed, aimed at improving the consistency of its understanding with the evolutionary (dynamic) picture of the Universe.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectoriginal sinpl
dc.subjectevolutionpl
dc.subjectcontextualitypl
dc.subjectinterpretationpl
dc.subjectanthropologypl
dc.subjectgrzech pierworodnypl
dc.subjectewolucjapl
dc.subjectkontekstualnośćpl
dc.subjectinterpretacjapl
dc.subjectantropologiapl
dc.titleKierunki reinterpretacji chrześcijańskiej doktryny o grzechu pierworodnym w perspektywie ewolucyjnej genezy gatunku ludzkiegopl
dc.title.alternativeReinterpretative perspectives of the Christian doctrine of original sin in view of the evolutionary origins of the human speciespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/std.2021.07.05-
dc.description.Biographicalnoteks. dr hab. WOJCIECH P. GRYGIEL, prof. UPJPII – pracownik w Katedrze Filozofii Przyrody Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz członek Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych. Jego prace badawcze koncentrują się na epistemicznym i ontologicznym statusie symetrii w sformalizowanych teoriach fizycznych, natomiast w dziedzinie relacji nauki i teologii rozwija nowatorski obszar dociekań teologicznych, zwany teologią ewolucyjną. W obszarze nauk kognitywnych interesuje się religioznawstwem kognitywnym. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz dwóch monografii.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.AffiliationCentrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowiepl
dc.description.referencesAwadalla P., Eyre-Walker A., Smith J.M., Linkage Disequilibrium and Recombination in Hominid Mitochondrial DNA, „Science’’ 1999, nr 286, s. 2524-2525.pl
dc.description.referencesAyala F.J., The Myth of Eve: molecular biology and human origins, „Science” 1995, nr 270, s. 1930-1936.pl
dc.description.referencesAyala F.J., Darwin’s greatest discovery: Design without designer, „Proceedings of the National Academy of Sciences’’ 2007, Vol. 104, s. 8567- 8573.pl
dc.description.referencesAyala F.J., Dar Karola Darwina dla nauki i religii, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesBevans S., Contextual Methods in Theology, [w:] Essays in Contextual Theology, (red.) S. Bevans, Leiden – Boston 2018, s. 1-29.pl
dc.description.referencesBudzik S., Teologia a obraz człowieka na przykładzie antropologii Rene Girarda, [w:] Obrazy świata w teologii i naukach przyrodniczych, (red.) M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek, Tarnów 1996, s. 227-252.pl
dc.description.referencesBudzik S., Czy teoria ewolucji potwierdza naukę o grzechu pierworodnym? Model Raymunda Schwagera, „Analecta Cracoviensia” 2001, t. 33, s. 360-362.pl
dc.description.referencesChurchland P., Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesDe Chardin T., Christianity and Evolution, San Diego – New York 1977.pl
dc.description.referencesDeLoache J.S., LoBue V., The Narrow Fellow in the Grass: Human Infants Associate Snakes and Fear, „Developmental Science” 2009, Vol. 12 (1), s. 201-207.pl
dc.description.referencesde Waal F., Małpy i filozofowie. Skąd pochodzi moralność?, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesDomning D.P., Hellwig M.K., Original Selfishness: Original Sin and Evil in the Light of Evolution, London – New York 2006.pl
dc.description.referencesDzidek T., Sikora P., Natura teologii, [w:] Teologia fundamentalna. Tom 5: Poznanie teologiczne, (red.) T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Napiórkowski, Kraków 2006, s. 63-66.pl
dc.description.referencesEdwards D., Bóg ewolucji: teologia trynitarna, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesGrygiel W.P., What is invariant? On the possibility and perspectives of the evolutionary theology, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie’’ 2018, nr 25, s. 83-101.pl
dc.description.referencesGrygiel W.P., Evolutionary Theology: A New Chapter in the Relations Between Theology and Science, „Studia Philosophiae Christianae” 2020, t. 56, nr 3, s. 101-123.pl
dc.description.referencesGrygiel W.P., Jak scena stała się dramatem? Filozofia w kontekście teorii względności, Kraków 2021.pl
dc.description.referencesGrygiel W.P., Evil in the Evolving Universe, „Theologia Wratislaviensia” (w druku).pl
dc.description.referencesHaught J., Is nature enough? Meaning and truth in the age of science, Cambridge 2006.pl
dc.description.referencesHaught J., God After Darwin: A Theology of Evolution, Boulder CO 2008.pl
dc.description.referencesHaught J., Resting on the Future: Catholic Theology for an Unfinished Universe, New York – London – Oxford – New Delhi – Sydney 2015.pl
dc.description.referencesHeller M., Filozofia przypadku, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesHeller M., Scientific Image of the World, „Studies in Science and Theology’’ 1998, Vol. 6, s. 63-69.pl
dc.description.referencesHochban J.I., St. Irenaeus on the Atonement, „Theological Studies” 1946, Vol. 7(4), s. 525-557.pl
dc.description.referencesHoffmann J.R., Catholicism and Evolution: Polygenism and Original Sin, „Scientia et Fides” 2020, Vol. 8, No. 2, s. 95-138.pl
dc.description.referencesHoffmann J.R., Catholicism and Evolution: Polygenism and Original Sin (Part II), „Scientia et Fides” 2021, Vol. 9, No. 1, s. 63-129.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Posłanie Jego Świątobliwości Ojca Świętego Jana Pawła II do George’a V. Coyne’a Dyrektora Obserwatorium Astronomicznego w Castel Gandolfo, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 1990, nr 2, s. 2-12.pl
dc.description.referencesKałuża K., Grzech pierworodny w kontekście ewolucyjnego obrazu świata, [w:] Teologia w dialogu z innymi naukami. Spotkania – Kontrowersje – Perspektywy, (red.) D. Wąsek, Kraków 2021, s. 113-153.pl
dc.description.referencesKijas Z., Rozwój dogmatu i jego kryteria, [w:] Teologia fundamentalna. Vol. V: Poznanie teologiczne, (red.) T. Dzidek, Ł. Kamykowski, A. Napiórkowski, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesKorzeniewski B., Od neuronu do (samo)świadomości, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesKulisz J., Grzech pierworodny w rozumieniu Teilharda de Chardin, „Collectanea Theologica” 1985, t. 55, s. 45-59.pl
dc.description.referencesLemański J., Tora Pięcioksiąg. Wprowadzenie w zagadnienia teologiczne i historyczno-krytyczne, Szczecin 2020.pl
dc.description.referencesLiana Z., Teologia a naukowe obrazy świata, [w:] Wiara i nauka, (red.) J. Mączka, Kraków 2010, s. 70-71.pl
dc.description.referencesMajewski M., Grzech pierworodny. Nowe modele lektury Księgi Rodzaju w teologii katolickiej w kontekście współczesnych nauk przyrodniczych, „Periodyk Młodych Religioznawców Ex Nihilo” 2017, nr 17, s. 1-47.pl
dc.description.referencesNadbrzeżny A., Od „grzechu Adama” do „grzechu świata”. Rozwój teologicznej refleksji na temat grzechu pierworodnego, [w:] Teologia w dialogu z innymi naukami. Spotkania – Kontrowersje – Perspektywy, (red.) D. Wąsek, Kraków 2021, s. 89-112.pl
dc.description.referencesOtt L., Grundriss der katolischen Dogmatik, Freiburg – Basel – Wien 1970.pl
dc.description.referencesPietras H., Pierwszy grzech ludzi według św. Ireneusza, [w:] Grzech Pierworodny, Źródła Myśli Teologicznej 12, (red.) H. Pietras, Kraków 1999, s. 25-39.pl
dc.description.referencesRahner K., Dogmen und Thelogiegeschichte – Gestern und Morgen, „Zeitschrift für katholische Theologie” 1977, Vol. 99, No. 1, s. 1-24.pl
dc.description.referencesRahner K., Erbsünde und Evolution, „Concilium” 1967, nr 3, s. 459-465.pl
dc.description.referencesRatzinger J., Raport o stanie wiary, Kraków – Warszawa-Struga 1986.pl
dc.description.referencesSchillebeeckx E., O katolickie zastosowanie hermeneutyki, „Znak” 1968, nr 169-170, s. 978–1010.pl
dc.description.referencesŚw. Augustyn, Opera omnia, accurante, (red.) J.-P. Migne, Parisiis 1865.pl
dc.description.referencesWąsek D., Grygiel W.P., Przyczynki do teologii ewolucyjnej, [w:] Powstanie człowieka w ujęciu interdyscyplinarnym, (red.) T. Maziarka, Kraków 2019, s. 55-171.pl
dc.description.referencesWoźniak R.J., Praca nad dogmatem. Wybrane aspekty odnowy teologii dogmatycznej, Kraków 2022.pl
dc.description.volume7pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage77pl
dc.identifier.citation2Studia Teologii Dogmatycznejpl
dc.identifier.orcid0000-0003-2599-0410-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2021, tom 7

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_7_2021_W_P_Grygiel_Kierunki_reinterpretacji_chrzescijanskiej_doktryny.pdf250,78 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)