REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13042
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGałecka, Małgorzata-
dc.date.accessioned2022-04-12T09:34:00Z-
dc.date.available2022-04-12T09:34:00Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 1(107) 2022, s. 127-141pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13042-
dc.description.abstractCel – Celem artykułu jest identyfikacja zróżnicowania w poziomie zdawalności egzaminu maturalnego na obszarach miejskich i wiejskich poszczególnych województw oraz różnic w produktywności edukacji liceów ogólnokształcących oraz szkół zawodowych. Metoda badań – Wykorzystując techniki ekonometryczne, dokonano oceny zmiennych mających potencjalny wpływ na edukację w latach 2011–2018, w podziale na typy szkół oraz obszar miejski i wiejski. W celu pomiaru zmiany produktywności w czasie oraz wpływu zasobów na szkolnictwo średnie w Polsce obliczony został indeks produktywności całkowitej Malmquista wraz z jego dekompozycją. Wnioski – Przedstawione badania wskazują, że analiza przestrzennego zróżnicowania osiągnięć edukacyjnych może przynieść ważne informacje o funkcjonowaniu edukacji, a także o powiązaniu edukacji z innymi procesami kulturowymi i rozwojem społeczno-gospodarczym. Wskazują także na istotną rolę technologii w edukacji wiejskiej. Wpływ systemów technologicznych jest szczególnie widoczny w szkołach zawodowych na obszarach wiejskich, gdzie produktywność edukacji jest najwyższa. Nieco mniejszą rolę technologia odegrała w liceach na terenach miejskich. Oryginalność/wartość/implikacje/rekomendacje – Wyniki badań mogą być pomocne w wyzwaniach, przed którymi stoją edukatorzy pracujący na obszarach wiejskich.pl
dc.description.abstractPurpose – The article’s aim is to identify the differences in the passing of the matura exams in towns and villages of individual provinces, as well as the differences in the educational productivity of general secondary schools and vocational schools. Research method – Using econometric techniques, the variables of the quality of education were assessed in the years 2011–2018. To measure the change in productivity over time and the impact of resources on secondary education in Poland, the Malmquist Total Productivity Index was calculated along with its decomposition. Results – The presented research shows that the analysis of the spatial differentiation of educational achievements can provide important information about the functioning of education, as well as about the connection of education with other cultural processes and socio-economic development. It also indicates the important role of technology in rural education. The influence of technological systems is especially visible in vocational schools in rural areas, where the productivity of education is the highest. Technology played a slightly less important role in high schools in urban areas. Originality /value / implications /recommendations – The results of the research can be helpful as regards the challenge faced by educators of rural areas.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectszkolnictwo średniepl
dc.subjectwydatki publicznepl
dc.subjectproduktywnośćpl
dc.subjectobszar miejskipl
dc.subjectobszar wiejskipl
dc.subjectindeks Malmquistpl
dc.subjectsecondary educationpl
dc.subjectproductivitypl
dc.subjectpublic expensespl
dc.subjecturban areapl
dc.subjectrural areapl
dc.subjectMalmquist indexpl
dc.titleProduktywność polskiego szkolnictwa średniegopl
dc.title.alternativeProductivity of polish secondary educationpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2022.01.107.09-
dc.description.Emailmalgorzata.galecka@ue.wroc.plpl
dc.description.AffiliationWydział Ekonomii i Finansów, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiupl
dc.description.referencesAfonso A., Aubyn M.S., 2006, Cross-country efficiency of secondary education provision: A semi-parametric analysis with non-discretionary inputs, “Economic Modelling”, vol. 23(3), pp. 476–491.pl
dc.description.referencesAgasisti T., 2014, The Efficiency of Public Spending on Education: an empirical comparison of EU countries, “European Journal of Education”, vol. 49(4), pp. 543–557, DOI: 10.1111/ejed.12069.pl
dc.description.referencesAlsyouf I., 2007, The role of maintenance in improving companies’ productivity and profitability, “International Journal of Production Economics”, vol. 105(1), pp. 70–78, DOI: 10.1016/j.ijpe.2004.06.057.pl
dc.description.referencesAtkinson T., 2004, Report Measurement of Government Output and Productivity for the National Accounts, HMSO, Norwich, https://unece.org/fileadmin/DAM/stats/documents/std/naes/2004/wp.1.e.pdf [data dostępu: 27.09.2021].pl
dc.description.referencesBank Danych Lokalnych, Główny Urząd Statystyczny, https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/temat [data dostępu: 3.09.2021].pl
dc.description.referencesBoser U., 2011, Return on educational investment: A district-by-district evaluation of U.S., Center of American Progress, Washington.pl
dc.description.referencesBrzezicki Ł., 2018, Zestawienie badań polskiego szkolnictwa wyższego prowadzonych za pomocą metody DEA i indeksu Malmquista w latach 2005–2017, https://www.researchgate.net/profile/Lukasz_Brzezicki [data dostępu: 3.09.2021].pl
dc.description.referencesChrzanowska I., 2009, Zaniedbane obszary edukacji pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.pl
dc.description.referencesCoelli T.J., Prasada Rao D.S., O’Donnell C.J., Battese G.E., 2005, An Introduction to Efficiency and Productivity Analysis, Springer, New York, DOI: 10.1007/b136381.pl
dc.description.referencesCoelli T.J., Rao, D.S.S., Battese, G.E., 2002, An introduction to efficiency and productivity analysis, Kluwer Academic Publishers, Boston, Dordrecht, London.pl
dc.description.referencesGreene J.P., Forster G., 2014, The Teachability Index: Can Disadvantaged Students Learn? „Education, Working Paper”, no. 6, pp. 1–44, https://media4.manhattan-institute.org/pdf/ewp_06.pdf [data dostępu: 20.10.2021].pl
dc.description.referencesHanushek E., 2008, Education Production Functions, [in:] The New Palgrave Dictionary of Economics, Macmillan P. (ed.), Palgrave Macmillan, London, DOI: 10.1057/ 978-1-349-95121-5_1930-1.pl
dc.description.referencesHanushek E., 2020, Education production functions, [in:] The Economics of Education (Second Edition), Bradley S., Green C. (eds.), Academic Press, Elsevier, London, DOI: 10.1016/B978-0-12-815391-8.00013-6.pl
dc.description.referencesHanushek E., Ettema E., 2017, Defining Productivity in Education: Issues and Illustrations, “The American Economics”, vol. 62(2), pp. 165–183, DOI: 10.1177/0569434516688207.pl
dc.description.referencesHanushek E., Schwerdt G., Wiederhold S., Woessmann L., 2015, Returns to skills around the world: Evidence from PIAAC, “European Economic Review”, vol. 73, pp. 103–150.pl
dc.description.referencesHanushek E., Woessmann L., 2008, The role of cognitive skills in economic development, “Journal of Economic Literature”, vol. 46, pp. 607–668.pl
dc.description.referencesHanushek E., Woessmann L., 2015, The knowledge capital of nations: Education and the economics of growth, MA: MIT Press, Cambridge.pl
dc.description.referencesHattie J., Print M., Krakowski K., 1994, The Productivity of Australian Academics in Education, “Australian Journal of Education”, vol. 38(3), pp. 1–454, DOI: 10.1177/000494419403800302.pl
dc.description.referencesHill P., Roza M., 2010, Curing Baumol’s disease: In search of productivity gains in K-12 schooling, WA: Center on Reinventing Public Education, Seattle.pl
dc.description.referencesKapitał ludzki w Polsce w latach 2014–2018, 2018, GUS, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/kapital-ludzki-w-polsce-w-latach-2014-2018,8,7.html [data dostępu: 10.09.2021].pl
dc.description.referencesKeller K.R., 2010, How Can Education Policy Improve Income Distribution? An Empirical Analysis of Education Stages and Measures on Income Inequality, “Journal of Developing Areas”, vol. 43(2), pp. 51–77.pl
dc.description.referencesKosieradzka A., 2012, Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl
dc.description.referencesLee J.W., Barro R.J., 2001, Schooling quality in a cross-section of countries, “Economica”, vol. 68(272), pp. 465–488.pl
dc.description.referencesMatyjas B., 2019, Środowisko wiejskie jako przestrzeń edukacji szkolnej dzieci, „Pedagogika Społeczna”, nr 3(73), s. 325–339, DOI: 10.35464/1642-672X.PS.2019.3.23.pl
dc.description.referencesNowakowska K., 2014, Rząd stawia na zawodówki, a uczniowie mówią: po szkole chcemy wyjechać z kraju, „Dziennik Gazeta Prawna”, https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/829562,rzad-stawia-na-zawodowki-a-uczniowie-mowia-po-szkole-chcemy-wyjechac-z-kraju.html [data dostępu: 22.10.2021].pl
dc.description.referencesNurzyńska I. Wilkin J., 2018, Raport o stanie wsi. Polska wieś 2018, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawapl
dc.description.referencesOświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019, 2019, GUS, Warszawa, Gdańsk, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/ [data dostępu: 3.09.2021].pl
dc.description.referencesReiser R.A., 2001, A History of Instructional Design and Technology: Part I: A History of Instructional Media, “Educational Technology Research and Development”, vol. 49(1), pp. 53–64.pl
dc.description.referencesRówne traktowanie dzieci i młodzieży z obszarów wiejskich (w tym dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami) w dostępie do usług społecznych, zdrowotnych, edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, 2020, Raport z badań, Stępniak K., Chlebicki M., Dąbrowski A., Wit H. (red.), Centrum Doradztwa Rolniczego, Kraków.pl
dc.description.referencesSchwab K., Samans R., 2016, The future of jobs and skills, [in:] The Future of Jobs Report, Word Economic Forum, https://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/chapter-1-the-future-of-jobs-and-skills/#view/fn-1 [data dostępu: 10.10.2021].pl
dc.description.referencesSpołeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019, 2020, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2019-roku,2,9.html [data dostępu: 10.10.2021].pl
dc.description.referencesSprawozdanie z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r., 2020, Centralna Komisja Egzaminacyjna, https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/wyniki [data dostępu: 9.10.2021].pl
dc.description.referencesSutherland D., Price R., Gonand E., 2009, Improving public spending efficiency in primary and secondary education, “OECD Journal: Economic Studies”, vol. 1, pp. 1–30, DOI: 10.1787/eco_studies-v2009-art4-en.pl
dc.description.referencesSzymański, M.J., 2004, W poszukiwaniu drogi: szanse i problemy edukacji w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl
dc.description.referencesSzuwarzyński A., 2018, Ocena efektywności procesu dyplomowania na studiach pierwszego stopnia w polskich publicznych uczelniach technicznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2(52), s. 85–111.pl
dc.description.referencesTriplett J., Bosworth B., 2003, Productivity measurement issues in services industries: “Baumol’s disease” has been cured, “FRBNY Economic Policy Review”, vol. 9, pp. 23–32, https://www.researchgate.net/publication/5050500_Productivity_Measurement_Issues_in_Services_Industries_Baumol%27s_Disease_Has_Been_Cured [data dostępu: 10.10.2021].pl
dc.description.referencesUczniowie na drogach Warmii i Mazur. Narodziny nierówności, 2016, Pilch T. (red.), WSIiE TWP, Olsztyn.pl
dc.description.referencesWinthrop R., Williams T. P., McGivney E., 2016, Accelerating Progress in Education with Hands-On, Minds-On Learning, The Brookings Institution, Washington.pl
dc.description.referencesWolszczak-Derlacz J., 2018, Wprowadzenie: Badania nad efektywnością i produktywnością szkół wyższych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2(52), s. 7–13, DOI: 10.14746/nisw.2018.2.0.pl
dc.description.referencesWolszczak-Derlacz J., 2018a, Efektywność szkół wyższych w Polsce na tle uczelni europejskich – analiza dla dziewiętnastu krajów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2(52), s. 147–170, DOI: 10.14746/nisw.2018.2.5.pl
dc.description.referencesŻółtak T., 2015, Statystyczne modelowanie wskaźników Edukacyjnej Wartości Dodanej. Podsumowanie polskich doświadczeń 2005–2015, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.pl
dc.description.number1(107)pl
dc.description.firstpage127pl
dc.description.lastpage141pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0003-1986-3140-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2022, nr 1(107)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_1_2022_M_Galecka_Produktywnosc_polskiego_szkolnictwa_sredniego.pdf282,22 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)