Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/13035
Tytuł: | Bariery we wdrażaniu praw dziecka do edukacji włączającej na przykładzie Albanii |
Inne tytuły: | Barriers to implementation of the child’s rights to inclusive education: the case of Albania |
Autorzy: | Miço, Heliona Lumani Zaçellari, Manjola |
Słowa kluczowe: | prawa dziecka edukacja włączająca prawo do edukacji bariery w edukacji dzieci defaworyzowane child’s rights inclusive education the right to education barriers to education disadvantaged children |
Data wydania: | 2021 |
Data dodania: | 11-kwi-2022 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 365-378 |
Seria: | Dziecko w historii;1 |
Abstrakt: | Uważa się, że prawo do edukacji służy jednostce przez całe życie. Daje dziecku siłę i przygotowuje go do życia w najlepszy sposób. Prawo do edukacji jest postrzegane jako przesłanka do korzystania z innych praw człowieka. Można powiedzieć, że jednostka pozbawiona podstawowego wykształcenia nie tylko nie może korzystać z przysługujących jej praw, ale także nie może zabiegać o ich ochronę. Tak więc prawo do edukacji jest podstawą realizacji każdego prawa człowieka, zamieniając je w prawo czysto upodmiotowiające. Jako takie zostało zastosowane w zbiorze aktów międzynarodowych przyjętych na całym świecie. Jednak jego realizacja jest utrudniona z powodu zmieniającej się rzeczywistości, która wymaga dostosowania prawa do edukacji z uwzględnieniem różnych potrzeb dzieci. Wymaga to odpowiedniej polityki i ustawodawstwa, aby zapewnić edukację włączającą, zwłaszcza dla grup społecznych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Artykuł koncentruje się na analizie prawa dziecka do edukacji włączającej w ramach polityki i ustawodawstwa albańskiego, podkreślając luki prawne, które utrudniają korzystanie i pełną realizację tego prawa. The right to education is considered to serve the individual throughout theirs life. It empowers the child and prepares them to face life in the best way. The right to education is seen as a prerequisite to the exercise of other human rights. It can be said that an individual deprived of basic education, not only cannot exercise the rights attributed to them, but also cannot seek their protection. Thus, the right to education is considered to be an instrument to realize every human right, turning it into a pure empowerment right (Tomasevski, U.N. Doc E/CN 4/2001/52, par. 11-14). As such it is reflected in a set of international acts adopted globally. However, its implementation has been imperfect in the current reality, which, in a rapidly changing world, requires the adaptation of the right to education to different needs of children. This requires appropriate policies and legislation to provide inclusive education especially for the disadvantaged groups. The article focuses on an analysis of the right of the child to inclusive education in the framework of Albanian policies and legislation, highlighting the legal gaps that hinder the enjoyment and full realization of this right. |
Afiliacja: | Heliona Miço - Uniwersytet EPOKA (Albania) Manjola Lumani Zaçellari - Uniwersytet Publiczny w Durrës (Albania) |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/13035 |
DOI: | 10.15290/dhmgz.01.2021.24 |
ISBN: | 978-83-7431-718-4 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-2398-7798 0000-0001-9504-3078 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
H_Mico_M_Lumani_Zacellari_Bariery_we_wdrazaniu_praw_dziecka_do_edukacji_wlaczajacej.pdf | 225,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)