REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/13035
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMiço, Heliona-
dc.contributor.authorLumani Zaçellari, Manjola-
dc.date.accessioned2022-04-11T11:55:54Z-
dc.date.available2022-04-11T11:55:54Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationDziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 365-378pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-718-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/13035-
dc.description.abstractUważa się, że prawo do edukacji służy jednostce przez całe życie. Daje dziecku siłę i przygotowuje go do życia w najlepszy sposób. Prawo do edukacji jest postrzegane jako przesłanka do korzystania z innych praw człowieka. Można powiedzieć, że jednostka pozbawiona podstawowego wykształcenia nie tylko nie może korzystać z przysługujących jej praw, ale także nie może zabiegać o ich ochronę. Tak więc prawo do edukacji jest podstawą realizacji każdego prawa człowieka, zamieniając je w prawo czysto upodmiotowiające. Jako takie zostało zastosowane w zbiorze aktów międzynarodowych przyjętych na całym świecie. Jednak jego realizacja jest utrudniona z powodu zmieniającej się rzeczywistości, która wymaga dostosowania prawa do edukacji z uwzględnieniem różnych potrzeb dzieci. Wymaga to odpowiedniej polityki i ustawodawstwa, aby zapewnić edukację włączającą, zwłaszcza dla grup społecznych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Artykuł koncentruje się na analizie prawa dziecka do edukacji włączającej w ramach polityki i ustawodawstwa albańskiego, podkreślając luki prawne, które utrudniają korzystanie i pełną realizację tego prawa.pl
dc.description.abstractThe right to education is considered to serve the individual throughout theirs life. It empowers the child and prepares them to face life in the best way. The right to education is seen as a prerequisite to the exercise of other human rights. It can be said that an individual deprived of basic education, not only cannot exercise the rights attributed to them, but also cannot seek their protection. Thus, the right to education is considered to be an instrument to realize every human right, turning it into a pure empowerment right (Tomasevski, U.N. Doc E/CN 4/2001/52, par. 11-14). As such it is reflected in a set of international acts adopted globally. However, its implementation has been imperfect in the current reality, which, in a rapidly changing world, requires the adaptation of the right to education to different needs of children. This requires appropriate policies and legislation to provide inclusive education especially for the disadvantaged groups. The article focuses on an analysis of the right of the child to inclusive education in the framework of Albanian policies and legislation, highlighting the legal gaps that hinder the enjoyment and full realization of this right.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesDziecko w historii;1-
dc.subjectprawa dzieckapl
dc.subjectedukacja włączającapl
dc.subjectprawo do edukacjipl
dc.subjectbariery w edukacjipl
dc.subjectdzieci defaworyzowanepl
dc.subjectchild’s rightspl
dc.subjectinclusive educationpl
dc.subjectthe right to educationpl
dc.subjectbarriers to educationpl
dc.subjectdisadvantaged childrenpl
dc.titleBariery we wdrażaniu praw dziecka do edukacji włączającej na przykładzie Albaniipl
dc.title.alternativeBarriers to implementation of the child’s rights to inclusive education: the case of Albaniapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/dhmgz.01.2021.24-
dc.description.AffiliationHeliona Miço - Uniwersytet EPOKA (Albania)pl
dc.description.AffiliationManjola Lumani Zaçellari - Uniwersytet Publiczny w Durrës (Albania)pl
dc.description.firstpage365pl
dc.description.lastpage378pl
dc.identifier.citation2Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplickapl
dc.identifier.orcid0000-0002-2398-7798-
dc.identifier.orcid0000-0001-9504-3078-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Mico_M_Lumani_Zacellari_Bariery_we_wdrazaniu_praw_dziecka_do_edukacji_wlaczajacej.pdf225,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)