Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/13017
Tytuł: | Godność dziecka a ideał autentyczności w wychowaniu |
Inne tytuły: | Child dignity and an ideal of authenticity in upbringing |
Autorzy: | Bandach, Małgorzata |
Słowa kluczowe: | godność dziecka ideał autentyczności wychowanie child dignity an ideal of authenticity upbringing |
Data wydania: | 2021 |
Data dodania: | 11-kwi-2022 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 1. Godność jako fundament praw człowieka, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021, s. 151-164 |
Seria: | Dziecko w historii;1 |
Abstrakt: | Na przestrzeni dziejów każda epoka kreowała swój indywidualny i często całkowicie odmienny od poprzedniego ideał wychowania. Fundamentem współczesnej edukacji jest prawda o godności osoby ludzkiej. Godność dziecka jest antytezą jego uprzedmiotowienia i zniewolenia. Tematem artykułu jest problematyka godności dziecka w kontekstach edukacyjnych wobec współczesnych problemów, jakie może rodzić niczym nieskrępowany indywidualizm i prymat rozumu instrumentalnego w edukacji i wychowaniu. „Wychować to tyle, co właściwie wprowadzić drugiego człowieka w jego wolność”. Wszelkie próby i przejawy zniewolenia stanowią zagrożenie dla wolności, a tym samym godności człowieka na różnych etapach jego rozwoju – od dzieciństwa aż po okres senioralny. Dotyczy to zarówno godności osobowej, godności osobowościowej, jak i godności osobistej. Throughout history, a unique ideal of upbringing, very often completely different from its predecessors, has been created during every era. The truth about human dignity constitutes the foundation of contemporary education. Human dignity is an antithesis of the person’s objectification and enslavement. The subject of the article is child dignity in educational contexts of contemporary problems, which can be generated by unleashed individualism and the primacy of instrumental reason in education and upbringing. „To bring up means just to properly lead the other person to freedom”. Any attempts and manifestations of enslavement pose a threat to human freedom, which implies human dignity at different stages of its development from childhood to senior years. The same refers to personal dignity and individual dignity. |
Afiliacja: | Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/13017 |
DOI: | 10.15290/dhmgz.01.2021.10 |
ISBN: | 978-83-7431-718-4 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-4437-9820 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021 |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Bandach_Godnosc_dziecka_a_ideal_autentycznosci_w_wychowaniu.pdf | 230,37 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)