Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12631
Tytuł: | „Déjà vu”: schody odeskie – wędrujący motyw filmowy |
Inne tytuły: | Déjà vu: одесская лестница – – бродячий кинематографический мотив Déjà vu: Odessa Steps – – a wandering film theme |
Autorzy: | Kisielewska, Alicja |
Słowa kluczowe: | Odessa Steps myth film directing Odessa |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 23-lut-2022 |
Wydawca: | Wydawnictwo Prymat |
Źródło: | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 365-375 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 |
Konferencja: | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 |
Abstrakt: | Предметом размышлений моего выступления является своебразное кинематографическое путешествие классического кадра одесской лестницый, происходившего из Броненосца Потёмкина (1925) Сергея Эйзенштейна, позднее употретребляемого, между прочим, в Deja vu (1989) Юльюша Махульскего, Неприкасаемых (1987) Браяна де Пальмы, Лестницы (1987) Збигнева Рыбчыньскего. Меня
интересует, какие концепции и идееи порождает мотив одесской лестницы, что обозначает он в разных фильмах и каким образом меняется его значение в новых интерпретационных контекстах. Я буду также рассуждать о мифологии Одессы в фильме. The object of reflection in my paper will be a kind of cinematic wandering of the classic sequence of Odessa Steps, originating from Sergei Eisenstein's Battleship Potemkin (1925), later used, inter alia, in the movies: Juliusz Machulski's Deja Vu (1989), Brian De Palma's The Untouchables (1987), Zbigniew Rybczyński's Steps (1987). I am interested in what concepts and ideas emerge from the theme of Odessa Steps, what it means in different films and how its meaning changes through new interpretive contexts. I will also try to think about Odessa's mythology in films. |
Afiliacja: | Zakład Wiedzy o Kulturze, Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | ALICJA KISIELEWSKA – dr hab., prof. UwB, kulturoznawca, pracowniczka i kierownik Zakładu Wiedzy o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Łódzkim; tytuł magistra na podstawie pracy: Konstrukcja postaci głównego bohatera w „Lamparcie”, „Śmierci w Wenecji” i „Portrecie rodzinnym we wnętrzu” Luchino Viscontiego jako porte-parole reżysera. Doktorat nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim w 1995 roku na podstawie pracy: Film w twórczości Andrzeja Struga, napisanej pod kierunkiem prof. dra Jerzego Toeplitza. Rozprawa habilitacyjna Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, opublikowana w 2009 roku w Krakowie. Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w 2010 roku. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/12631 |
ISBN: | 978-83-63470-56-2 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 Materiały konferencyjne (WSK) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Kisielewska_Déjà_vu.pdf | 219,63 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)