Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12631
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kisielewska, Alicja | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-23T12:30:39Z | - |
dc.date.available | 2022-02-23T12:30:39Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 365-375 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-63470-56-2 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12631 | - |
dc.description.abstract | Предметом размышлений моего выступления является своебразное кинематографическое путешествие классического кадра одесской лестницый, происходившего из Броненосца Потёмкина (1925) Сергея Эйзенштейна, позднее употретребляемого, между прочим, в Deja vu (1989) Юльюша Махульскего, Неприкасаемых (1987) Браяна де Пальмы, Лестницы (1987) Збигнева Рыбчыньскего. Меня интересует, какие концепции и идееи порождает мотив одесской лестницы, что обозначает он в разных фильмах и каким образом меняется его значение в новых интерпретационных контекстах. Я буду также рассуждать о мифологии Одессы в фильме. | pl |
dc.description.abstract | The object of reflection in my paper will be a kind of cinematic wandering of the classic sequence of Odessa Steps, originating from Sergei Eisenstein's Battleship Potemkin (1925), later used, inter alia, in the movies: Juliusz Machulski's Deja Vu (1989), Brian De Palma's The Untouchables (1987), Zbigniew Rybczyński's Steps (1987). I am interested in what concepts and ideas emerge from the theme of Odessa Steps, what it means in different films and how its meaning changes through new interpretive contexts. I will also try to think about Odessa's mythology in films. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;21 | - |
dc.subject | Odessa Steps | pl |
dc.subject | myth | pl |
dc.subject | film | pl |
dc.subject | directing | pl |
dc.subject | Odessa | pl |
dc.title | „Déjà vu”: schody odeskie – wędrujący motyw filmowy | pl |
dc.title.alternative | Déjà vu: одесская лестница – – бродячий кинематографический мотив | pl |
dc.title.alternative | Déjà vu: Odessa Steps – – a wandering film theme | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016 | pl |
dc.description.Biographicalnote | ALICJA KISIELEWSKA – dr hab., prof. UwB, kulturoznawca, pracowniczka i kierownik Zakładu Wiedzy o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Łódzkim; tytuł magistra na podstawie pracy: Konstrukcja postaci głównego bohatera w „Lamparcie”, „Śmierci w Wenecji” i „Portrecie rodzinnym we wnętrzu” Luchino Viscontiego jako porte-parole reżysera. Doktorat nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim w 1995 roku na podstawie pracy: Film w twórczości Andrzeja Struga, napisanej pod kierunkiem prof. dra Jerzego Toeplitza. Rozprawa habilitacyjna Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, opublikowana w 2009 roku w Krakowie. Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w 2010 roku. | pl |
dc.description.Affiliation | Zakład Wiedzy o Kulturze, Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | W. Szkłowski, Eisenstein, przeł. S. Pollak, Warszawa 1980. | pl |
dc.description.references | T. Szczepański, Pancernik Potiomkin, w: Kino i telewizja, pod red. B. W. Lewickiego, Warszawa 1977. | pl |
dc.description.references | M. Ferro, Kino i historia, przeł. T. Falkowski, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | A. Helman, Brian de Palma jako dubler, w: Kino o kinie, czyli o autoświadomości sztuki filmowej, pod red. E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, Z. Batko, Łódź 1993. | pl |
dc.description.references | A. Helman, Film gangsterski, Warszawa 1990. | pl |
dc.description.references | T. Rutkowska, Zbigniew Rybczyński – czyli siła techniki, toposów i wyobraźni, w: Zbigniew Rybczyński. Podróżnik do krainy niemożliwości, pod red. Z. Benedyktowicza, Warszawa 1993. | pl |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 365 | pl |
dc.description.lastpage | 375 | pl |
dc.identifier.citation2 | Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina | pl |
dc.conference | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013 Materiały konferencyjne (WSK) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Kisielewska_Déjà_vu.pdf | 219,63 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)