REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12631
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKisielewska, Alicja-
dc.date.accessioned2022-02-23T12:30:39Z-
dc.date.available2022-02-23T12:30:39Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationOdessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 365-375pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-56-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12631-
dc.description.abstractПредметом размышлений моего выступления является своебразное кинематографическое путешествие классического кадра одесской лестницый, происходившего из Броненосца Потёмкина (1925) Сергея Эйзенштейна, позднее употретребляемого, между прочим, в Deja vu (1989) Юльюша Махульскего, Неприкасаемых (1987) Браяна де Пальмы, Лестницы (1987) Збигнева Рыбчыньскего. Меня интересует, какие концепции и идееи порождает мотив одесской лестницы, что обозначает он в разных фильмах и каким образом меняется его значение в новых интерпретационных контекстах. Я буду также рассуждать о мифологии Одессы в фильме.pl
dc.description.abstractThe object of reflection in my paper will be a kind of cinematic wandering of the classic sequence of Odessa Steps, originating from Sergei Eisenstein's Battleship Potemkin (1925), later used, inter alia, in the movies: Juliusz Machulski's Deja Vu (1989), Brian De Palma's The Untouchables (1987), Zbigniew Rybczyński's Steps (1987). I am interested in what concepts and ideas emerge from the theme of Odessa Steps, what it means in different films and how its meaning changes through new interpretive contexts. I will also try to think about Odessa's mythology in films.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;21-
dc.subjectOdessa Stepspl
dc.subjectmythpl
dc.subjectfilmpl
dc.subjectdirectingpl
dc.subjectOdessapl
dc.title„Déjà vu”: schody odeskie – wędrujący motyw filmowypl
dc.title.alternativeDéjà vu: одесская лестница – – бродячий кинематографический мотивpl
dc.title.alternativeDéjà vu: Odessa Steps – – a wandering film themepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016pl
dc.description.BiographicalnoteALICJA KISIELEWSKA – dr hab., prof. UwB, kulturoznawca, pracowniczka i kierownik Zakładu Wiedzy o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Łódzkim; tytuł magistra na podstawie pracy: Konstrukcja postaci głównego bohatera w „Lamparcie”, „Śmierci w Wenecji” i „Portrecie rodzinnym we wnętrzu” Luchino Viscontiego jako porte-parole reżysera. Doktorat nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim w 1995 roku na podstawie pracy: Film w twórczości Andrzeja Struga, napisanej pod kierunkiem prof. dra Jerzego Toeplitza. Rozprawa habilitacyjna Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, opublikowana w 2009 roku w Krakowie. Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w 2010 roku.pl
dc.description.AffiliationZakład Wiedzy o Kulturze, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesW. Szkłowski, Eisenstein, przeł. S. Pollak, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesT. Szczepański, Pancernik Potiomkin, w: Kino i telewizja, pod red. B. W. Lewickiego, Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesM. Ferro, Kino i historia, przeł. T. Falkowski, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesA. Helman, Brian de Palma jako dubler, w: Kino o kinie, czyli o autoświadomości sztuki filmowej, pod red. E. Nurczyńskiej-Fidelskiej, Z. Batko, Łódź 1993.pl
dc.description.referencesA. Helman, Film gangsterski, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesT. Rutkowska, Zbigniew Rybczyński – czyli siła techniki, toposów i wyobraźni, w: Zbigniew Rybczyński. Podróżnik do krainy niemożliwości, pod red. Z. Benedyktowicza, Warszawa 1993.pl
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage365pl
dc.description.lastpage375pl
dc.identifier.citation2Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutinapl
dc.conferenceI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013pl
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013
Materiały konferencyjne (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Kisielewska_Déjà_vu.pdf219,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)