REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12631
Tytuł: „Déjà vu”: schody odeskie – wędrujący motyw filmowy
Inne tytuły: Déjà vu: одесская лестница – – бродячий кинематографический мотив
Déjà vu: Odessa Steps – – a wandering film theme
Autorzy: Kisielewska, Alicja
Słowa kluczowe: Odessa Steps
myth
film
directing
Odessa
Data wydania: 2016
Data dodania: 23-lut-2022
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok - Odessa 2016, s. 365-375
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;21
Konferencja: I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, Odessa, 12-13 września 2013
Abstrakt: Предметом размышлений моего выступления является своебразное кинематографическое путешествие классического кадра одесской лестницый, происходившего из Броненосца Потёмкина (1925) Сергея Эйзенштейна, позднее употретребляемого, между прочим, в Deja vu (1989) Юльюша Махульскего, Неприкасаемых (1987) Браяна де Пальмы, Лестницы (1987) Збигнева Рыбчыньскего. Меня интересует, какие концепции и идееи порождает мотив одесской лестницы, что обозначает он в разных фильмах и каким образом меняется его значение в новых интерпретационных контекстах. Я буду также рассуждать о мифологии Одессы в фильме.
The object of reflection in my paper will be a kind of cinematic wandering of the classic sequence of Odessa Steps, originating from Sergei Eisenstein's Battleship Potemkin (1925), later used, inter alia, in the movies: Juliusz Machulski's Deja Vu (1989), Brian De Palma's The Untouchables (1987), Zbigniew Rybczyński's Steps (1987). I am interested in what concepts and ideas emerge from the theme of Odessa Steps, what it means in different films and how its meaning changes through new interpretive contexts. I will also try to think about Odessa's mythology in films.
Afiliacja: Zakład Wiedzy o Kulturze, Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: ALICJA KISIELEWSKA – dr hab., prof. UwB, kulturoznawca, pracowniczka i kierownik Zakładu Wiedzy o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie Łódzkim; tytuł magistra na podstawie pracy: Konstrukcja postaci głównego bohatera w „Lamparcie”, „Śmierci w Wenecji” i „Portrecie rodzinnym we wnętrzu” Luchino Viscontiego jako porte-parole reżysera. Doktorat nauk humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim w 1995 roku na podstawie pracy: Film w twórczości Andrzeja Struga, napisanej pod kierunkiem prof. dra Jerzego Toeplitza. Rozprawa habilitacyjna Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, opublikowana w 2009 roku w Krakowie. Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk humanistycznych w 2010 roku.
URI: http://hdl.handle.net/11320/12631
ISBN: 978-83-63470-56-2
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Katedra Badań Filologicznych UwB, Białystok 2016
Występuje w kolekcji(ach):I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Obraz Odessy w literaturach słowiańskich”, 12-13 września 2013
Materiały konferencyjne (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Kisielewska_Déjà_vu.pdf219,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)