Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12148
Tytuł: | Ja Króla-Ducha |
Inne tytuły: | The “I”, of the the King-Spirit |
Autorzy: | Saganiak, Magdalena |
Słowa kluczowe: | Juliusz Słowacki Król-Duch narracja nadawca i odbiorca dzieła literackiego Logos filozofia podmiotu romantyzm King-Spirit narration sender and recipient of a literary work philosophy of subject romanticism |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 25-lis-2021 |
Wydawca: | Collegium Columbinum SJ |
Źródło: | Studia o Królu-Duchu Juliusza Słowackiego, red. nauk. Michał Kuziak, Jarosław Ławski, Kraków – Białystok 2020, s. 29-47 |
Seria: | Przełomy, pogranicza: Studia literackie;43 Studia o Juliuszu Słowackim;4 |
Konferencja: | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Król-Duch Juliusza Słowackiego. Tekst – dzieje lektury – interpretacje – konteksty komparatystyczne”, Białystok, 6–7 maja 2016 |
Abstrakt: | Starting from the recognition of the “narrative situation” in King-Spirit, the author characterises the protagonist of this poem as both self-describing and being described, shown in the process of reaching the Truth by recalling their own history and setting new goals. The story takes the form of a fragmentary and variant plot in which the King-Spirit appears in a number of his incarnations. They are linked by symbolic representations, including those of the statue and the pyramid, representing the division and the combination, multiplicity and unity, and the dynamism of change, evolutionary and revolutionary of aiming for a goal. An even more important category is the Word, understood as Logos-Christus. The Word is discovered as the creative spiritual warp of all of reality, the principle of transformation of the material forms of this world and at the same time the driving force behind the story of the King-Spirit. Through participation in the Word, the narrator becomes a dynamic “I”, describing the process of self-creation, constantly changing and striving for change. Therefore, in the description of the narrative construction of the poem, the category of the listener-reader becomes useful, presented as a decipherer and interpreter of a fragmentary text without a narrator, undertaking the process of reading as a work of self-processing by expanding one’s own awareness. |
Afiliacja: | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
Nota biograficzna: | MAGDALENA SAGANIAK, dr hab., prof. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; kierownik Zakładu Metodologii Badań Literackich na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW. Autorka m.in. książki: Mistyka i wyobraźnia. Słowackiego romantyczna teoria poezji (Warszawa 2000). MAGDALENA SAGANIAK, Dr. hab., Professor of the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw; Head of the Department of Literary Research Methodology at the Faculty of Humanities, Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw. Author of, among others, the book: Mistyka i wyobraźnia. Słowackiego romantyczna teoria poezji (Warsaw 2000). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/12148 |
ISBN: | 978-83-7624-155-5 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-5127-9441 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020 © Collegium Columbinum, Kraków 2020 |
Występuje w kolekcji(ach): | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Król-Duch Juliusza Słowackiego. Tekst – dzieje lektury – interpretacje – konteksty komparatystyczne”, 6–7 maja 2016 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Saganiak_Ja_Krola_Ducha.pdf | 228,67 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)