Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12093
Tytuł: | Cognitive Linguistics and its tools in studying conceptual metaphor: research and practice in ESP |
Inne tytuły: | Lingwistyka kognitywna i jej narzędzia w nauczaniu konceptualnej metafory: Badanie i praktyka w angielskim języku specjalistycznym |
Autorzy: | Лойка, Марыя Караткевiч, Жанна |
Słowa kluczowe: | cognitive linguistics metaphor economic discourse integrated language skills development materials design lingwistyka kognitywna metafora język ekonomii zintegrowany rozwój umiejętności językowych preparowanie materiałów dydaktycznych |
Data wydania: | 2021 |
Data dodania: | 23-lis-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Linguodidactica, T. 25, 2021, s. 101-111 |
Abstrakt: | The purpose of the study is to show how the insights of cognitive linguistics can be applied in teaching/learning figurative expressions and develop an invariantmodel of communicativeoriented ESP teaching process. The research goal is associated with solving the tasks of theoretical and practical plans, such as studying a conceptual metaphor from the standpoint of cognitive linguistics and the theory of communicative foreign language teaching. Three practical tasks have been fulfilled: a sample of metaphorical expressions from authentic sources has been made and analyzed, and a sequence of the learning process stages and appropriate sources of information for use as a means of studying metaphor has been determined. A complex of research methods was applied, including linguistic analysis as well as linguodidactic methods of modelling, experimental teaching and questioning surveying. As a result of the study, a model of communicative-oriented teaching / learning of conceptual metaphor within ESP process has been elaborated. Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób ustalenia językoznawstwa kognitywnego mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu i uczeniu się wyrażeń figuratywnych oraz w opracowaniu zorientowanego na komunikację modelu nauczania angielskiego języka specjalistycznego. Rozważania teoretyczne i praktyczne zastosowania dotyczą metafory konceptualnej, naświetlonej z punktu widzenia językoznawstwa kognitywnego oraz teorii komunikacyjnego nauczania języków obcych. W artykule przedstawiono analizę wyrażeń metaforycznych pochodzących z autentycznych źródeł, określono sekwencję etapów procesu nauczania oraz wskazano odpowiednie źródła informacji do wykorzystania w badaniu metafory. Tym samym zastosowano kilka metod badawczych, między innymi analizę lingwistyczną oraz metody dydaktyczne: modelowania, nauczania eksperymentalnego i ankietyzacji. W wyniku przeprowadzonych badań opracowanomodel zorientowanego na komunikację nauczania i uczenia się metafory konceptualnej w procesie nauczania angielskiego języka specjalistycznego. |
Afiliacja: | Марыя Лойка - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра замежных моў Жанна Караткевiч - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра англiйскай фiлалогii |
E-mail: | Марыя Лойка: m.lojko@mail.ru Жанна Караткевiч: jane korotkevich@mail.ru |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/12093 |
DOI: | 10.15290/lingdid.2021.25.08 |
ISSN: | 1731-6332 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-3586-6846 0000-0002-6969-5272 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021 |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2021, tom XXV |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_25_M_Lojka_Z_Karatkiewicz_Cognitive_Linguistics_and_its_tools_in_studying_conceptual_metaphor.pdf | 192,97 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)