Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12093
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Лойка, Марыя | - |
dc.contributor.author | Караткевiч, Жанна | - |
dc.date.accessioned | 2021-11-23T08:56:47Z | - |
dc.date.available | 2021-11-23T08:56:47Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 25, 2021, s. 101-111 | pl |
dc.identifier.issn | 1731-6332 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12093 | - |
dc.description.abstract | The purpose of the study is to show how the insights of cognitive linguistics can be applied in teaching/learning figurative expressions and develop an invariantmodel of communicativeoriented ESP teaching process. The research goal is associated with solving the tasks of theoretical and practical plans, such as studying a conceptual metaphor from the standpoint of cognitive linguistics and the theory of communicative foreign language teaching. Three practical tasks have been fulfilled: a sample of metaphorical expressions from authentic sources has been made and analyzed, and a sequence of the learning process stages and appropriate sources of information for use as a means of studying metaphor has been determined. A complex of research methods was applied, including linguistic analysis as well as linguodidactic methods of modelling, experimental teaching and questioning surveying. As a result of the study, a model of communicative-oriented teaching / learning of conceptual metaphor within ESP process has been elaborated. | pl |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób ustalenia językoznawstwa kognitywnego mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu i uczeniu się wyrażeń figuratywnych oraz w opracowaniu zorientowanego na komunikację modelu nauczania angielskiego języka specjalistycznego. Rozważania teoretyczne i praktyczne zastosowania dotyczą metafory konceptualnej, naświetlonej z punktu widzenia językoznawstwa kognitywnego oraz teorii komunikacyjnego nauczania języków obcych. W artykule przedstawiono analizę wyrażeń metaforycznych pochodzących z autentycznych źródeł, określono sekwencję etapów procesu nauczania oraz wskazano odpowiednie źródła informacji do wykorzystania w badaniu metafory. Tym samym zastosowano kilka metod badawczych, między innymi analizę lingwistyczną oraz metody dydaktyczne: modelowania, nauczania eksperymentalnego i ankietyzacji. W wyniku przeprowadzonych badań opracowanomodel zorientowanego na komunikację nauczania i uczenia się metafory konceptualnej w procesie nauczania angielskiego języka specjalistycznego. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | cognitive linguistics | pl |
dc.subject | metaphor | pl |
dc.subject | economic discourse | pl |
dc.subject | integrated language skills development | pl |
dc.subject | materials design | pl |
dc.subject | lingwistyka kognitywna | pl |
dc.subject | metafora | pl |
dc.subject | język ekonomii | pl |
dc.subject | zintegrowany rozwój umiejętności językowych | pl |
dc.subject | preparowanie materiałów dydaktycznych | pl |
dc.title | Cognitive Linguistics and its tools in studying conceptual metaphor: research and practice in ESP | pl |
dc.title.alternative | Lingwistyka kognitywna i jej narzędzia w nauczaniu konceptualnej metafory: Badanie i praktyka w angielskim języku specjalistycznym | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2021.25.08 | - |
dc.description.Email | Марыя Лойка: m.lojko@mail.ru | pl |
dc.description.Email | Жанна Караткевiч: jane korotkevich@mail.ru | pl |
dc.description.Affiliation | Марыя Лойка - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра замежных моў | pl |
dc.description.Affiliation | Жанна Караткевiч - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра англiйскай фiлалогii | pl |
dc.description.references | Alejo R., Where does the money go? An analysis of the container metaphor in economics: The market and the economy, “Journal of Pragmatics” 2010, nr 42(4), pp. 1137–1150. | pl |
dc.description.references | Andeson Ch., TED Talks. Slova menyayut mir: pervoye oficial’noye rukovodstvo po publichnym vystupleniyam, T.O. Novikova (perev.), Moskva 2017. | pl |
dc.description.references | Cohan W.D., Is Goldman Sachs still .1 On Wall Street?, “Fortune Five Hundred” 2017, June 15, pp. 185–191. | pl |
dc.description.references | Jordan R.R, Principles of communicative methodology, [in:] English for academic purposes: a guide and resource book for teachers, Jordan R.R (ed.), Cambridge 2012, p. 111. | pl |
dc.description.references | Kövecses Z., The Power (and Problem) of Money, “Society and Economy” 2018, nr 40(3), pp. 365–376. | pl |
dc.description.references | Lakoff G., Johnson M., Metaphors We Live By, Chicago–London 2003. | pl |
dc.description.references | Lakoff G., Women, Fire, and Dangerous Things, Chicago 1987. | pl |
dc.description.references | O’Connor K.T., Money and Finance as Solid, Liquid, and Gas in Spanish, “Metaphor & Symbol” 1998, nr 13(2), pp. 141–157. | pl |
dc.description.references | Webster’s New World Dictionary of American English, V.E. Neufeldt (ed.), Cleveland–New York 1988. | pl |
dc.description.references | 26 Business English Metaphors to Get You “Up to Speed”, [online], fluentu.com/blog/business-english/business-metaphor, [access: 26.06.2020]. | pl |
dc.description.volume | 25 | pl |
dc.description.firstpage | 101 | pl |
dc.description.lastpage | 111 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3586-6846 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-6969-5272 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2021, tom XXV |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_25_M_Lojka_Z_Karatkiewicz_Cognitive_Linguistics_and_its_tools_in_studying_conceptual_metaphor.pdf | 192,97 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)