REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12093
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorЛойка, Марыя-
dc.contributor.authorКараткевiч, Жанна-
dc.date.accessioned2021-11-23T08:56:47Z-
dc.date.available2021-11-23T08:56:47Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 25, 2021, s. 101-111pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12093-
dc.description.abstractThe purpose of the study is to show how the insights of cognitive linguistics can be applied in teaching/learning figurative expressions and develop an invariantmodel of communicativeoriented ESP teaching process. The research goal is associated with solving the tasks of theoretical and practical plans, such as studying a conceptual metaphor from the standpoint of cognitive linguistics and the theory of communicative foreign language teaching. Three practical tasks have been fulfilled: a sample of metaphorical expressions from authentic sources has been made and analyzed, and a sequence of the learning process stages and appropriate sources of information for use as a means of studying metaphor has been determined. A complex of research methods was applied, including linguistic analysis as well as linguodidactic methods of modelling, experimental teaching and questioning surveying. As a result of the study, a model of communicative-oriented teaching / learning of conceptual metaphor within ESP process has been elaborated.pl
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób ustalenia językoznawstwa kognitywnego mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu i uczeniu się wyrażeń figuratywnych oraz w opracowaniu zorientowanego na komunikację modelu nauczania angielskiego języka specjalistycznego. Rozważania teoretyczne i praktyczne zastosowania dotyczą metafory konceptualnej, naświetlonej z punktu widzenia językoznawstwa kognitywnego oraz teorii komunikacyjnego nauczania języków obcych. W artykule przedstawiono analizę wyrażeń metaforycznych pochodzących z autentycznych źródeł, określono sekwencję etapów procesu nauczania oraz wskazano odpowiednie źródła informacji do wykorzystania w badaniu metafory. Tym samym zastosowano kilka metod badawczych, między innymi analizę lingwistyczną oraz metody dydaktyczne: modelowania, nauczania eksperymentalnego i ankietyzacji. W wyniku przeprowadzonych badań opracowanomodel zorientowanego na komunikację nauczania i uczenia się metafory konceptualnej w procesie nauczania angielskiego języka specjalistycznego.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcognitive linguisticspl
dc.subjectmetaphorpl
dc.subjecteconomic discoursepl
dc.subjectintegrated language skills developmentpl
dc.subjectmaterials designpl
dc.subjectlingwistyka kognitywnapl
dc.subjectmetaforapl
dc.subjectjęzyk ekonomiipl
dc.subjectzintegrowany rozwój umiejętności językowychpl
dc.subjectpreparowanie materiałów dydaktycznychpl
dc.titleCognitive Linguistics and its tools in studying conceptual metaphor: research and practice in ESPpl
dc.title.alternativeLingwistyka kognitywna i jej narzędzia w nauczaniu konceptualnej metafory: Badanie i praktyka w angielskim języku specjalistycznympl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2021.25.08-
dc.description.EmailМарыя Лойка: m.lojko@mail.rupl
dc.description.EmailЖанна Караткевiч: jane korotkevich@mail.rupl
dc.description.AffiliationМарыя Лойка - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра замежных моўpl
dc.description.AffiliationЖанна Караткевiч - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра англiйскай фiлалогiipl
dc.description.referencesAlejo R., Where does the money go? An analysis of the container metaphor in economics: The market and the economy, “Journal of Pragmatics” 2010, nr 42(4), pp. 1137–1150.pl
dc.description.referencesAndeson Ch., TED Talks. Slova menyayut mir: pervoye oficial’noye rukovodstvo po publichnym vystupleniyam, T.O. Novikova (perev.), Moskva 2017.pl
dc.description.referencesCohan W.D., Is Goldman Sachs still .1 On Wall Street?, “Fortune Five Hundred” 2017, June 15, pp. 185–191.pl
dc.description.referencesJordan R.R, Principles of communicative methodology, [in:] English for academic purposes: a guide and resource book for teachers, Jordan R.R (ed.), Cambridge 2012, p. 111.pl
dc.description.referencesKövecses Z., The Power (and Problem) of Money, “Society and Economy” 2018, nr 40(3), pp. 365–376.pl
dc.description.referencesLakoff G., Johnson M., Metaphors We Live By, Chicago–London 2003.pl
dc.description.referencesLakoff G., Women, Fire, and Dangerous Things, Chicago 1987.pl
dc.description.referencesO’Connor K.T., Money and Finance as Solid, Liquid, and Gas in Spanish, “Metaphor & Symbol” 1998, nr 13(2), pp. 141–157.pl
dc.description.referencesWebster’s New World Dictionary of American English, V.E. Neufeldt (ed.), Cleveland–New York 1988.pl
dc.description.references26 Business English Metaphors to Get You “Up to Speed”, [online], fluentu.com/blog/business-english/business-metaphor, [access: 26.06.2020].pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage101pl
dc.description.lastpage111pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-3586-6846-
dc.identifier.orcid0000-0002-6969-5272-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)