REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12093
Tytuł: Cognitive Linguistics and its tools in studying conceptual metaphor: research and practice in ESP
Inne tytuły: Lingwistyka kognitywna i jej narzędzia w nauczaniu konceptualnej metafory: Badanie i praktyka w angielskim języku specjalistycznym
Autorzy: Лойка, Марыя
Караткевiч, Жанна
Słowa kluczowe: cognitive linguistics
metaphor
economic discourse
integrated language skills development
materials design
lingwistyka kognitywna
metafora
język ekonomii
zintegrowany rozwój umiejętności językowych
preparowanie materiałów dydaktycznych
Data wydania: 2021
Data dodania: 23-lis-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Linguodidactica, T. 25, 2021, s. 101-111
Abstrakt: The purpose of the study is to show how the insights of cognitive linguistics can be applied in teaching/learning figurative expressions and develop an invariantmodel of communicativeoriented ESP teaching process. The research goal is associated with solving the tasks of theoretical and practical plans, such as studying a conceptual metaphor from the standpoint of cognitive linguistics and the theory of communicative foreign language teaching. Three practical tasks have been fulfilled: a sample of metaphorical expressions from authentic sources has been made and analyzed, and a sequence of the learning process stages and appropriate sources of information for use as a means of studying metaphor has been determined. A complex of research methods was applied, including linguistic analysis as well as linguodidactic methods of modelling, experimental teaching and questioning surveying. As a result of the study, a model of communicative-oriented teaching / learning of conceptual metaphor within ESP process has been elaborated.
Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób ustalenia językoznawstwa kognitywnego mogą znaleźć zastosowanie w nauczaniu i uczeniu się wyrażeń figuratywnych oraz w opracowaniu zorientowanego na komunikację modelu nauczania angielskiego języka specjalistycznego. Rozważania teoretyczne i praktyczne zastosowania dotyczą metafory konceptualnej, naświetlonej z punktu widzenia językoznawstwa kognitywnego oraz teorii komunikacyjnego nauczania języków obcych. W artykule przedstawiono analizę wyrażeń metaforycznych pochodzących z autentycznych źródeł, określono sekwencję etapów procesu nauczania oraz wskazano odpowiednie źródła informacji do wykorzystania w badaniu metafory. Tym samym zastosowano kilka metod badawczych, między innymi analizę lingwistyczną oraz metody dydaktyczne: modelowania, nauczania eksperymentalnego i ankietyzacji. W wyniku przeprowadzonych badań opracowanomodel zorientowanego na komunikację nauczania i uczenia się metafory konceptualnej w procesie nauczania angielskiego języka specjalistycznego.
Afiliacja: Марыя Лойка - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра замежных моў
Жанна Караткевiч - Гродзенскi дзяржаўны унiверсiтәт iмя Янкi Купалы. Фiлалагiчны факультәт. Кафедра англiйскай фiлалогii
E-mail: Марыя Лойка: m.lojko@mail.ru
Жанна Караткевiч: jane korotkevich@mail.ru
URI: http://hdl.handle.net/11320/12093
DOI: 10.15290/lingdid.2021.25.08
ISSN: 1731-6332
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-3586-6846
0000-0002-6969-5272
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)