REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12077
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLisiecka-Czop, Magdalena-
dc.date.accessioned2021-11-22T10:52:31Z-
dc.date.available2021-11-22T10:52:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 25, 2021, s. 77-90pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12077-
dc.description.abstractJako komponent typowych sytuacji komunikacyjnych związanych z aktami mowy (nawiązanie/podtrzymanie kontaktu, wyrażanie emocji oraz organizowanie wypowiedzi) i ważny element kompetencji językowej formuły rutynowe stanowią istotne wyzwanie dla glottodydaktyki praktycznej. Przedmiotem rozważań jest dobór i sposób przedstawienia formuł rutynowych w wybranych podręcznikach do nauki niemieckiego języka biznesu, wykorzystywanych na studiach germanistycznych.W szczególności zbadane zostały zwroty stosowane w korespondencji handlowej, rozmowach telefonicznych w firmie oraz innych konwencjonalnych biznesowych sytuacjach komunikacyjnych. Analizie poddano również różnego typu ćwiczenia, które mają na celu doskonalenie kompetencji językowej w tym zakresie.pl
dc.description.abstractRoutine formulas represent an essential challenge for foreign language teaching as a compound of typical communicative situations due to speech acts (in maintaining new and old business contacts, expressing emotions, and discourse organization), and as an important element of pragmatic language competence. The main subject of the reflection is the selection and presentation of formulaic expressions in selected course books for business German as a foreign language which are used in the academic context. In particular, the fields of business correspondence, business phone calls, and other common communicative situations were analyzed, as well as exercises and other didactic activities aimed at developing business foreign language skills.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectformuły rutynowepl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectpodręcznikipl
dc.subjectjęzyki specjalistycznepl
dc.subjectniemiecki język gospodarki i biznesupl
dc.subjectroutine formulaspl
dc.subjectforeign language teachingpl
dc.subjectcourse bookspl
dc.subjectlanguages for special purposespl
dc.subjectbusiness Germanpl
dc.titleFormuły rutynowe i ich dydaktyzacja w podręcznikach do nauki języka niemieckiego jako języka obcego w gospodarce i biznesiepl
dc.title.alternativeRoutine formulas and their didactic aspects in course books for business German as a foreign languagepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2021.25.06-
dc.description.Emailmagdalena.lisiecka-czop@usz.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. Instytut Językoznawstwapl
dc.description.referencesAguado K., Formelhafte Sequenzen und ihre Funktionen f ¨ur den L2-Erwerb, „Zeitschrift für Angewandte Linguistik” 2002, 37, S. 27–49.pl
dc.description.referencesBurger H., Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen, 5. Aufl., Tübingen 2015.pl
dc.description.referencesCzarnecka M., Die Rolle formelhafter Sequenzen im Zweitspracherwerb, „Studia Germanica Gedanensia” 2010, 23, S. 59–70.pl
dc.description.referencesHöppnerova V., Fachsprache der Außenwirtschaft unter dem Aspekt der Phraseologie, „Studia Germanistica. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis” 2013, 13, S. 21–33.pl
dc.description.referencesHyvärinen I., Zur Abgrenzung und Typologie pragmatischer Phraseologismen – Forschungsüberblick und offene Fragen, [in:] Beiträge zur pragmatischen Phraseologie, I. Hyvärinen, A. Liimatainen (Hrsg.), Frankfurt a. M. 2011, S. 9–43.pl
dc.description.referencesSosa Mayor I., Routineformeln im Spanischen und im Deutschen. Eine pragmalinguistische kontrastive Analyse, Wien 2006.pl
dc.description.referencesStein S., Formelhaftigkeit und Routinen in mündlicher Kommunikation, [in:] Wortverbindungen – mehr oder weniger fest, K. Steyer (Hrsg.), Frankfurt a. M. 2004, S. 262–288.pl
dc.description.referencesWinzer-Kiontke B., „Gäbe es das Lehrwerk, würden wir es Ihnen empfehlen”. Routineformeln als Lehr-/Lerngegenstand, MWinzer-Kiontke B., „Gäbe es das Lehrwerk, würden wir es Ihnen empfehlen”. Routineformeln als Lehr-/Lerngegenstand, München 2016.pl
dc.description.referencesZenderowska-Korpus G., Sprachliche Schematismen des Deutschen und ihre Vermittlung im Unterricht DaF, Frankfurt a. M. 2004.pl
dc.description.referencesBęza S., Kleinschmidt A., Deutsch im Büro, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKiefer K.H., Ostatni szlif. Intensywny trening dla Polaków uczących się języka niemieckiego na studiach i w pracy / Der letzte Schliff. Intensiv-Training für polnische Deutschlerner in Studium und Beruf, Warszawa 2013.pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage90pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-1761-4303-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2021, tom XXV

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_25_M_Lisiecka_Czop_Formuly_rutynowe_i_ich_dydaktyzacja_w_podrecznikach.pdf679,97 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)