Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/12077
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Lisiecka-Czop, Magdalena | - |
dc.date.accessioned | 2021-11-22T10:52:31Z | - |
dc.date.available | 2021-11-22T10:52:31Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Linguodidactica, T. 25, 2021, s. 77-90 | pl |
dc.identifier.issn | 1731-6332 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/12077 | - |
dc.description.abstract | Jako komponent typowych sytuacji komunikacyjnych związanych z aktami mowy (nawiązanie/podtrzymanie kontaktu, wyrażanie emocji oraz organizowanie wypowiedzi) i ważny element kompetencji językowej formuły rutynowe stanowią istotne wyzwanie dla glottodydaktyki praktycznej. Przedmiotem rozważań jest dobór i sposób przedstawienia formuł rutynowych w wybranych podręcznikach do nauki niemieckiego języka biznesu, wykorzystywanych na studiach germanistycznych.W szczególności zbadane zostały zwroty stosowane w korespondencji handlowej, rozmowach telefonicznych w firmie oraz innych konwencjonalnych biznesowych sytuacjach komunikacyjnych. Analizie poddano również różnego typu ćwiczenia, które mają na celu doskonalenie kompetencji językowej w tym zakresie. | pl |
dc.description.abstract | Routine formulas represent an essential challenge for foreign language teaching as a compound of typical communicative situations due to speech acts (in maintaining new and old business contacts, expressing emotions, and discourse organization), and as an important element of pragmatic language competence. The main subject of the reflection is the selection and presentation of formulaic expressions in selected course books for business German as a foreign language which are used in the academic context. In particular, the fields of business correspondence, business phone calls, and other common communicative situations were analyzed, as well as exercises and other didactic activities aimed at developing business foreign language skills. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | formuły rutynowe | pl |
dc.subject | glottodydaktyka | pl |
dc.subject | podręczniki | pl |
dc.subject | języki specjalistyczne | pl |
dc.subject | niemiecki język gospodarki i biznesu | pl |
dc.subject | routine formulas | pl |
dc.subject | foreign language teaching | pl |
dc.subject | course books | pl |
dc.subject | languages for special purposes | pl |
dc.subject | business German | pl |
dc.title | Formuły rutynowe i ich dydaktyzacja w podręcznikach do nauki języka niemieckiego jako języka obcego w gospodarce i biznesie | pl |
dc.title.alternative | Routine formulas and their didactic aspects in course books for business German as a foreign language | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2021 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/lingdid.2021.25.06 | - |
dc.description.Email | magdalena.lisiecka-czop@usz.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. Instytut Językoznawstwa | pl |
dc.description.references | Aguado K., Formelhafte Sequenzen und ihre Funktionen f ¨ur den L2-Erwerb, „Zeitschrift für Angewandte Linguistik” 2002, 37, S. 27–49. | pl |
dc.description.references | Burger H., Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen, 5. Aufl., Tübingen 2015. | pl |
dc.description.references | Czarnecka M., Die Rolle formelhafter Sequenzen im Zweitspracherwerb, „Studia Germanica Gedanensia” 2010, 23, S. 59–70. | pl |
dc.description.references | Höppnerova V., Fachsprache der Außenwirtschaft unter dem Aspekt der Phraseologie, „Studia Germanistica. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis” 2013, 13, S. 21–33. | pl |
dc.description.references | Hyvärinen I., Zur Abgrenzung und Typologie pragmatischer Phraseologismen – Forschungsüberblick und offene Fragen, [in:] Beiträge zur pragmatischen Phraseologie, I. Hyvärinen, A. Liimatainen (Hrsg.), Frankfurt a. M. 2011, S. 9–43. | pl |
dc.description.references | Sosa Mayor I., Routineformeln im Spanischen und im Deutschen. Eine pragmalinguistische kontrastive Analyse, Wien 2006. | pl |
dc.description.references | Stein S., Formelhaftigkeit und Routinen in mündlicher Kommunikation, [in:] Wortverbindungen – mehr oder weniger fest, K. Steyer (Hrsg.), Frankfurt a. M. 2004, S. 262–288. | pl |
dc.description.references | Winzer-Kiontke B., „Gäbe es das Lehrwerk, würden wir es Ihnen empfehlen”. Routineformeln als Lehr-/Lerngegenstand, MWinzer-Kiontke B., „Gäbe es das Lehrwerk, würden wir es Ihnen empfehlen”. Routineformeln als Lehr-/Lerngegenstand, München 2016. | pl |
dc.description.references | Zenderowska-Korpus G., Sprachliche Schematismen des Deutschen und ihre Vermittlung im Unterricht DaF, Frankfurt a. M. 2004. | pl |
dc.description.references | Bęza S., Kleinschmidt A., Deutsch im Büro, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Kiefer K.H., Ostatni szlif. Intensywny trening dla Polaków uczących się języka niemieckiego na studiach i w pracy / Der letzte Schliff. Intensiv-Training für polnische Deutschlerner in Studium und Beruf, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.volume | 25 | pl |
dc.description.firstpage | 77 | pl |
dc.description.lastpage | 90 | pl |
dc.identifier.citation2 | Linguodidactica | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-1761-4303 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Linguodidactica, 2021, tom XXV |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Linguodidactica_25_M_Lisiecka_Czop_Formuly_rutynowe_i_ich_dydaktyzacja_w_podrecznikach.pdf | 679,97 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)