REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11938
Tytuł: Mag ze Słuczanki. O kunszcie pisarskim Ignacego Karpowicza
Inne tytuły: Magician from Słuczanka. On Ignacy Karpowicz’s writing skills
Autorzy: Nowacki, Dariusz
Data wydania: 2020
Data dodania: 15-lis-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku; Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku; Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, pod redakcją Marka Kochanowskiego i Katarzyny Sawickiej-Mierzyńskiej, Białystok 2020, s. 115-125
Seria: Biała Seria. Podlaski Regionalizm Literacki;4
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Twórczość Wiesława Kazaneckiego i laureatów Nagrody Literackiej jego imienia”, Białystok 28 października 2019 r.
Abstrakt: Przez krytyków literackich i badaczy nowej literatury pisarstwo Ignacego Karpowicza przyjmowane jest z uznaniem, a niekiedy z entuzjazmem. Autor artykułu usiłuje odsłonić i skatalogować przesłanki, jakie leżą u podstaw dość rozpowszechnionego i raczej zgodnego przekonania, że Karpowicz to znakomitość współczesnej polskiej prozy. Pyta o okoliczności i warunki powodzenia pisarza, o najczęściej formułowane rozpoznania krytyków i badaczy, uwzględniając zarówno najwcześniejsze próby podsumowania znanego w danym momencie dorobku literackiego Karpowicza, jak i późniejsze, mniej lub bardziej prowizoryczne, syntezy. Odnosi się także do kryzysu uznania, który pojawił się wraz z ogłoszeniem przez Karpowicza powieści Miłość (2017); wyjawia powody niezadowolenia opiniodawców wypowiadających się negatywnie na temat tej powieści oraz polemizuje z tymi stanowiskami, uznając je za niesprawiedliwe i nietrafne.
Ignacy Karpowicz’s writings are received with appreciation, and sometimes with enthusiasm by literary critics and researchers of new literature. The author of the article tries to reveal and catalog the premises underlying the fairly widespread and rather unanimous belief that Karpowicz is the eminence of contemporary Polish prose. He asks about the circumstances and conditions of the writer’s success, about the most frequently formulated diagnoses of critics and researchers, taking into account both the earliest attempts to summarize Karpowicz’s literary output known at the moment, and later, more or less provisional, syntheses. It also refers to the recognition crisis that appeared with Karpowicz’s novel Miłość (2017); reveals the reasons for the dissatisfaction of opinion-makers who speak negatively about this novel and argues with these positions, considering them unfair and inappropriate.
Afiliacja: Uniwersytet Śląski w Katowicach
Nota biograficzna: Dariusz Nowacki, dr hab., prof. UŚ, pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Krytyk literacki i badacz literatury; zajmuje się głównie współczesną prozą polską, kulturą literacką doby ponowoczesnej i estetycznymi przeobrażeniami sfery kulturowo-politycznej. Autor książek: Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90. (Kraków 1999); Ja nieuniknione. O podmiocie pisarstwa Jerzego Andrzejewskiego (Katowice 2000); Wielkie Wczoraj (Kraków 2004); Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001–2010) (Katowice 2011). W ostatnich latach opublikował zbiory szkiców o prozie Ukosem (Katowice 2013) oraz Kobiety do czytania (Katowice 2019).
URI: http://hdl.handle.net/11320/11938
ISBN: 978-83-7431-661-3
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-8274-8845
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;
© Copyright by Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Twórczość Wiesława Kazaneckiego i laureatów Nagrody Literackiej jego imienia”, 28 października 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_Nowacki_Mag_ze_Sluczanki.pdf122,03 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)