REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11820
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKukiełko-Rogozińska, Kalina-
dc.contributor.authorTomanek, Krzysztof-
dc.date.accessioned2021-10-21T10:47:20Z-
dc.date.available2021-10-21T10:47:20Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 1(15), s. 49-60pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11820-
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie przedłużeń ciała służących wzmocnieniu słuchu, a tym samym zwiększenia zakresu słyszenia. Koncepcja ta wydaje się nam interesującym przykładem tego, w jaki sposób, dzięki różnym urządzeniom technicznym, przekształcane jest ludzkie ciało tak, by wzmocnić lub „naprawić” jego funkcje. Punktem wyjścia naszych rozważań jest teoria mediów Marshalla McLuhana, a zwłaszcza jego koncepcja przedłużeń ciała. Jako przykłady takich działań chcemy przedstawić artystyczne projekty Stelarca i Neila Harbissona, które wkraczając śmiało na pole medycyny i inżynierii, poszerzają znaczenie tego, co rozumiemy przez przedłużenie zmysłu słuchu.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to present body extensions that serve to strengthen hearing and thus increase the range of hearing. This concept seems to be an interesting example of how, thanks to various technical devices, the human body is transformed to strengthen or “repair” its functions. The starting point for our considerations is Marshall McLuhan’s media theory, and especially his concept of body extensions. As examples of such activities, we want to present the artistic projects of Stelarc and Neil Harbisson, which, entering the field of medicine and engineering, expand the meaning of what we mean by extending the sense of hearingpl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectopowieśćpl
dc.subjectteoria mediów Marshalla McLuhanapl
dc.subjectprzedłużenia ciałapl
dc.subjectsłuchaniepl
dc.subjectsłyszeniepl
dc.subjectStelarcpl
dc.subjectNeil Harbissonpl
dc.subjectstorypl
dc.subjectMarshall McLuhan’s media theorypl
dc.subjectbody extensionspl
dc.subjectlisteningpl
dc.subjecthearingpl
dc.titleMcLuhan, cyborgi i trzecie ucho Stelarca. Opowieść o (nie)doskonałym ciele i potrzebie, by usłyszeć więcejpl
dc.title.alternativeMcLuhan, cyborgs, and Stelarc’s third ear. Story of (in)perfect body and the need to hear morepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2021.15.04-
dc.description.EmailKalina Kukiełko-Rogozińska: kalina.kukielko-rogozinska@usz.edu.plpl
dc.description.EmailKrzysztof Tomanek: krzysztof.marcin.tomanek@gmail.compl
dc.description.AffiliationKalina Kukiełko-Rogozińska - Instytut Socjologii, Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.AffiliationKrzysztof Tomanek - Instytut Socjologii, Uniwersytet Jagiellońskipl
dc.description.referencesBakke, M. (2007). Dlaczego masz trzecie ucho? Abyś ty mogła lepiej słyszeć!. Obieg. http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/1561 [dostęp: 06.03.2021].pl
dc.description.referencesClynes, M.E. i Kline, N.S. (1960). Cyborgs and Space. Astronautics, 29–33.pl
dc.description.referencesCyborg Foundation. https://thoughtworksarts.io/bio/cyborg-foundation/ [dostęp: 07.03.2021].pl
dc.description.referencesGombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, tłum. J. Zarański. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesHall, E.T. (1987). Bezgłośny język, tłum. R. Zimand, A. Skarbińska. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesJakubowska, H. (2009). Socjologia ciała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKluszczyński, R.W. (2001). Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Rabid.pl
dc.description.referencesKluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesKnosala, B. (2017). Projekt nauki nowej Marshalla McLuhana. Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesKonarska, K. (2001). Niesforne ciało. W: K. Konarska (red.), Ciało cielesne. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.pl
dc.description.referencesLibera, Z. (2009). Antropologia ciała. W: K. Łeńska-Bąk i M. Sztandara (red.), Doświadczane,opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych. Stromata Anthropologica, 3.pl
dc.description.referencesŁukaszewicz Alcaraz, A. (2019). Cyborg Persons or Selves. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe WMiNM.pl
dc.description.referencesMcLuhan, E. i Zingrone, F. (red.). (2001). Wybór tekstów, tłum. E. Różalska, J. Stokłosa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesMcLuhan, M. (2004). Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.pl
dc.description.referencesMcLuhan, M. (2017). Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, tłum. A. Wojtasik. Warszawa: Narodowe Centrum Kulturypl
dc.description.referencesMcLuhan, M. i Carpenter, E. (1997). Acoustic space. W: M.M. Moos (red.), Marshall McLuhan essays. Media research, technology, art, communication. Amsterdam: Routledge.pl
dc.description.referencesMcLuhan, M. i Parker, H. (1968). Through the vanishing point. Space in Poetry and Painting. New York: Harper & Row.pl
dc.description.referencesMistrzak, K.M. (2014). IN VIVO VERITAS. Próba udzielenia odpowiedzi na pytanie „czy wszystko już było?” uwzględniająca bio art i posthumanizm. W: A. Nowak, D. Dolata, i M. Markowski (red.), Czy wszystko już było? Między repetycją a nowością w sztukach wizualnych. Lublin: E-naukowiec.pl
dc.description.referencesMucha, J. (red.). (2010). Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i technologie społeczne a praktyki kulturowe. Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesOng, W.J. (1992). Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologi, tłum. J. Japola, Redakcja Lublin: Wydawnictwo KUL.pl
dc.description.referencesRawle, T. (2015). EXCLUSIVE: Human cyborg who HEARS colour is using antenna to ‘see’ SPACE. Daily Star, 10 April. https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/neil-harbissoncolourblind-artist-using-17342597 [dostęp: 07.03.2021].pl
dc.description.referencesSieńko, M. (2012). Metapiśmienność jako narzędzie rozumienia i optymalizacji komunikacji. W: E. Kulczycki i M. Wendland (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM.pl
dc.description.referencesSøndergaard, M. (2014). Estetyka protetyczna. W: R.W. Kluszczyński (red.), Mięso, metal i kod/rozchwiane chimery STELARC. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia.pl
dc.description.referencesStelarc. Extra ear. http://stelarc.org/?catID=20229 [dostęp: 06.03.2021].pl
dc.description.referencesStix, M. (2014). World’s first cyborg wants to hack your body. CNN. http://edition.cnn.com/2014/09/02/tech/innovation/cyborg-neil-harbisson-implant-antenna/index.html [dostęp: 07.03.2021].pl
dc.description.referencesStrakowski, M. (2005). Technizacja ciała. Pytanie o człowieka. W: E. Stawowczyk-Tsalawoura i W. Chyła (red.), Umysł – ciało – sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesStuart, J. (2014). Neil Harbisson: the world’s first cyborg artist. The Guardian, 6 May. https://www.theguardian.com/artanddesign/2014/may/06/neil-harbisson-worlds-first-cyborgartist [dostęp: 07.03.2021].pl
dc.description.referencesZawojski, P. (2006). Destrukcja versus wspomaganie ciała w cyberprzestrzeni. Przypadek Stelarca. http://www.zawojski.com/2006/04/19/destrukcja-versus-wspomaganie-ciala-w-cyberprzestrzeni-przypadek-stelarca/ [dostęp: 06.03.2021].pl
dc.description.referencesZdrodowska, M. (2014). Głusi, telefony i cyborgi. Alternatywne opowieści o technologii. W: M. Sak (red.), Deaf Studies w Polsce. Łódź: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.pl
dc.description.issue1(15)pl
dc.description.firstpage49pl
dc.description.lastpage60pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-4256-8871-
dc.identifier.orcid0000-0003-1789-0006-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2021, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2021_K_Kukielko_Rogozinska_K_Tomanek__McLuhan.pdf163,78 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons