REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11688
Tytuł: Orient Norwida. Wybrane arabica i islamica literackie
Inne tytuły: Norwid’s Orient in the Selected Works with Arabic and Islamic Motifs
Autorzy: Gadamska-Serafin, Renata
Data wydania: 2015
Data dodania: 8-paź-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Georomantyzm. Literatura - miejsce - środowisko, red. E. Dąbrowicz, M. Lul, K. Sawicka-Mierzyńska, D. Zawadzka, Białystok 2015, s. 306-336
Konferencja: Konferencja "Georomantyzm. Literatura - miejsce - środowisko", Białystok 3-4 kwietnia 2014 roku
Abstrakt: The “issue of the Orient” became a signum temporis of the 19th century, the period ideologically and artistically focused on two great geographic, historic and cultural centres: the East and the West. This paper argues that contrary to the assertions made by some Norwid scholars, oriental motifs (including Middle Eastern, i.e. Arabic and Islamic ones) appear in his works. However, Norwid’s view of the Orient differs from the one developed by his predecessors, to which we are accustomed. The poet does not seek exotic masquerade, nor does he draw upon any romantic mythologisation of the Orient. The analysis of the selected Arabic/Islamic literary forms by this post‑Romantic poet shows a radical departure from geographic classifications, typical for his times, and a shift towards axiological categorizations. The Orient in Norwid’s works becomes an ethical space rather than a “cosmic and geographic body”. In his works, the consensus around values and the humanistic horizon of humanity constitute a universal meeting ground for the East and the West, enabling intercultural and inter‑religious dialogue. This primacy of anthropological and axiological spheres over geographic aspects reflects the anti‑iconic and “non‑topographic” greatness of Norwid’s view of the Orient.
Afiliacja: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku
Nota biograficzna: Renata Gadamska‑Serafin – ur. w roku 1972 w Brzozowie, dr nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (doktorat uzyskany na Uniwersytecie Jagiellońskim w roku 2001 u prof. dr hab. Mariana Tatary). Absolwentka Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Kazimierza Wielkiego w Brzozowie, finalistka Ogólnopolskiej Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Studia magisterskie i doktoranckie na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kierownik Zakładu Filologii Polskiej w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Jana Grodka w Sanoku w latach 2008–2013. Obecnie starszy wykładowca literatury oświecenia i romantyzmu w Zakładzie Filologii Polskiej (dziś: Zakładzie Języka i Kultury) PWSZ w Sanoku. Członek Komitetu Organizacyjnego i jury małopolskich Dni Jana Pawła II w Krakowie. Autorka monografii poświęconej myśli antropologicznej Norwida (Imago Dei. Człowiek w myśli i twórczości Cypriana Kamila Norwida, Sanok 2011) oraz kilkudziesięciu publikacji na temat polskiego romantyzmu i jego kontekstów współczesnych (nowożytność europejska, postmodernizm, myśl K. Wojtyły i J. Tischnera). Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół dziejów literatury i kultury polskiej, historii idei, romantycznej antropologii, epistemologii, estetyki i poetyki. Przedstawiony w niniejszym tomie szkic Orient Norwida. Wybrane arabica i islamica literackie jest fragmentem jej kolejnej, przygotowywanej właśnie rozprawy pt. Orient arabsko‑muzułmański w dziełach Norwida.
URI: http://hdl.handle.net/11320/11688
ISBN: 978-83-7431-472-5
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2015
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Georomantyzm. Literatura - miejsce - środowisko", 3-4 kwietnia 2014
Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
R_Gadamska_Serafin_Orient_Norwida.pdf774,46 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)