REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11638
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMikinka, Aleksandra Ewelina-
dc.date.accessioned2021-10-01T09:04:49Z-
dc.date.available2021-10-01T09:04:49Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(11), 2021, s. 23-36pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11638-
dc.description.abstractPowrót „mody na folklor” i nawrót fascynacji sztuką ludową dostrzegalne są dziś w rozmaitych przestrzeniach oraz tekstach kultury. Wzorem państw zachodnich, które „odzyskują” współcześnie dawne wierzenia, obyczaje i obrzędy, Polska oraz inne kraje słowiańskie przeżywają powtórnie „chłopomanię”. Te trendy znalazły swoje odbicie także we współczesnej literaturze fantastycznej. W ciągu ostatnich dwudziestu lat powstało wiele powieści nawiązujących do życia i obrzędowości mieszkańców wsi (często z okolic Podlasia). Ludowe wierzenia, żywe i kultywowane, stają się w nich punktem wyjścia do skonstruowania zaskakującej i pomysłowej fabuły. W artykule porównano „folkowe” powieści, które łączy postać głównej bohaterki – szeptuchy, wiedźmy, znachorki – będącej niejako symbolem tego, co wiejskie, „z ludu”, „z gminu”.pl
dc.description.abstractThe return of ‘folklore fashion’ and the renewed fascination with folk art can be seen at present in various spaces and culture-based texts. Following in the footsteps of Western countries that are now ‘reclaiming’ old beliefs, customs, and rites, Poland and other Slavic countries are reliving their ‘peasant mania’. These trends have also been reflected in contemporary fantasy literature; over the past twenty years, many novels have referred to the life and rituals of village dwellers (often from the Podlasie region). Folk-based beliefs, which are part of everyday life and culture, become the starting point for the construction of a surprising and ingenious storyline. This article compares the ‘folk’ novels that are linked through the type of main character – whisperers, witches, faith healers – who in some way symbolise the rural, the folk, the commoner-related.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectchłopomaniapl
dc.subjectfolklorpl
dc.subjectpowieści folkowepl
dc.subjectsłowiańska fantasypl
dc.subjectBaba Jagapl
dc.subjectszeptuchapl
dc.subjectpeasant-maniapl
dc.subjectfolklorepl
dc.subjectfolk novelspl
dc.subjectslavic fantasypl
dc.subjectBaba Yagapl
dc.subjectwhisperpl
dc.titlePowrót chłopomanii. O fascynacji folklorem we współczesnej polskiej prozie fantastycznejpl
dc.title.alternativeThe return of peasant-mania. The fascination with folklore in modern polish fantasy prosepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2021.02.11.02-
dc.description.Emailaleksandra.mikinka@filologia.uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteAleksandra Mikinka – doktor, filologię polską na UŁ (specjalizacje: edytorska i nauczycielska) ukończyła z wyróżnieniem w 2012 r. obroną pracy magisterskiej pt. Steampunk – fantasmagoryczna przeszłość. Estetyka steampunkowa w powieści „Lód” Jacka Dukaja. Za wyniki w nauce otrzymała List Gratulacyjny, a za dokonania na studiach przyznano jej medal „Za chlubne studia”. W 2012 r. rozpoczęła studia doktoranckie, które zwieńczyła (w 2015 r.) obroną wyróżnionej dysertacji Kapłan-literat, wykwintny ksiądz-esteta. Jan „Łada” Gnatowski (1855–1925) – kaznodzieja nieprowincjonalny. Od 2018 r. zatrudniona jako pracownik naukowy w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski. W kręgu zainteresowań naukowych znajduje się rekonstruowanie biografii XIX-wiecznych pisarzy minorum gentium, wpływ religii i filozofii Wschodu (szczególnie hinduizmu) na młodopolską twórczość artystyczną, literatura kobieca, XIX-wieczna literatura dziecięca i dydaktyczna (w tym elementarze dla dzieci) oraz odnajdywanie archetypu Wielkiej Bogini (Magna Mater) w literaturze przełomu XIX i XX w.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBrzezińska, Anna. Opowieści z Wilżyńskiej Doliny, (Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2016).pl
dc.description.referencesBrzezińska, Anna. Wiedźma z Wilżyńskiej Doliny, (Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2016).pl
dc.description.referencesŁańcucka, Joanna. Stara Słaboniowa i spiekładuchy, (Gdańsk: Oficynka, 2017).pl
dc.description.referencesMenzel, Iwona. Szeptucha, (Warszawa: Wydawnictwo MG, 2014).pl
dc.description.referencesMiszczuk, Katarzyna Berenika. Przesilenie, (Warszawa: W.A.B., 2018).pl
dc.description.referencesMiszczuk, Katarzyna Berenika. Szeptucha, (Warszawa: W.A.B., 2016).pl
dc.description.referencesMiszczuk, Katarzyna Berenika. Żerca, (Warszawa: W.A.B., 2017).pl
dc.description.referencesSapkowski, Andrzej. Ostatnie życzenie, (Warszawa: Supernowa, 2004).pl
dc.description.referencesWyspiański, Stanisław. Wesele, (Kraków: Gebethner i Spółka, 1901).pl
dc.description.referencesKempiński, Andrzej. Encyklopedia mitologii ludów indoeuropejskich, (Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2001).pl
dc.description.referencesKośnik, Konrad. „Tożsamość współczesnych rodzimowierców słowiańskich. Studium psychologiczne aktywności internetowej rodzimowierców w Polsce”, Przegląd Religioznawczy, 3 (257), 2015, 119–134.pl
dc.description.referencesKossakowska-Jarosz, Krystyna. „Stara baba w ludowym obrzędzie – reorientacja jej recepcji na Górnym Śląsku”, w: Adrian Gleń, Irena Jokiel, Marek Szladowski (red.), Egzystencjalne doświadczenie starości w literaturze, (Opole: WUO, 2008).pl
dc.description.referencesMajchrowski, Jacek. „Wstęp”, w: Agnieszka Gajda, Jacek Majchrowski (red.), Neopogaństwo w Polsce, Państwo i Społeczeństwo, R. VIII, nr 4, 2008, 3–4.pl
dc.description.referencesMianecki, Adrian. Osińska, Agnieszka. Podziewska, Luiza (red.), Folklor w badaniach współczesnych, (Toruń, Wydawnictwo UMK, 2005).pl
dc.description.referencesOsowski, Błażej. „Drugie życie gwary – dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk”, Socjolingwistyka, t. 33, 2019, 269–282.pl
dc.description.referencesPamięta-Borkowska, Joanna. „Polskie i rosyjskie myślenie mityczne na podstawie słowiańskiej literatury fantasy”, Acta PolonoRuthenica, nr 16, 2011, 149–159.pl
dc.description.referencesPropp, Vladimir. „Morfologia bajki”, Stanisław Balbus (tłum.), Pamiętnik Literacki, t. 59, nr 4, 1968, 203–242.pl
dc.description.referencesRandolph, Pascal Beverly. Magia seksualna, Dariusz Misiuna (tłum.), (Warszawa: Wydawnictwo Okultura, 2010).pl
dc.description.referencesRotter, Lucyna. „Rośliny – symbole, inspiracje czy pokarm: znaczenie roślin w kulturze ludowej”, w: Peter Tirpak, Peter Borza (red.), Znak, symbol a ritual v tradiciach a prejavoch l’udovej zboznosti, (Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2013), 121–140.pl
dc.description.referencesRudolf, Edyta. „Obecność słowiańskiego folkloru we współczesnej polskiej literaturze fantastycznej”, w: Iwona Rzepnikowska (red.), Inspiracje ludowe w literaturach słowiańskich XI–XXI wieku, (Toruń: Wydawnictwo UMK, 2009), 199–214.pl
dc.description.referencesSitniewska, Roksana. Wilczyńska, Elwira. Wróblewska, Violetta (red.), Folklor. Tradycja i współczesność, (Toruń: Wydawnictwo UMK, 2016).pl
dc.description.referencesSulima, Roch. Folklor i literatura. Szkice o kulturze i literaturze współczesnej, (Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1985).pl
dc.description.referencesWalenciuk-Dejneka, Beata. „Święta znachorka – literackie realizacje sacrum w religijności ludowej na wybranych przykładach”, w: Zdzisław Kupisiński (red.), Chrześcijaństwo w religijności ludowej – 1050 lat po Chrzcie Polski, (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2017).pl
dc.description.referencesWaliński, Michał. „Folklor i folklorystyka. Kilka uwag wstępnych”, w: idem (oprac.), Teoria kultury. Folklor a kultura, (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1978), 7–40.pl
dc.description.referencesWróblewska, Violetta. „Folklor w kręgu popkultury”, w: Janina Hajduk-Nijakowska, Teresa Smolińska (red.), Nowe konteksty badań folklorystycznych, (Wrocław: PTL, 2011), 131–146.pl
dc.description.referencesWrzesińska, Anna. Słowiańska gimnastyka dla kobiet, (Gdańsk: Wydawnictwo Rosjanka, 2019).pl
dc.description.referencesZych, Paweł. Vargas, Witold. Bestiariusz słowiański: rzecz o skrzatach, wodnikach i rusałkach, (Olszanica: BOSZ, 2017).pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue2(11)pl
dc.description.firstpage23pl
dc.description.lastpage36pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6000-8157-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2021, nr 2(11)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2021_A_Mikinka_Powrot_chlopomanii.pdf256,81 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons