REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11553
Tytuł: Zmysły w Balladach i romansach Adama Mickiewicza
Inne tytuły: Senses in Adam Mickiewicz’s Ballady i romanse
Autorzy: Korotkich, Krzysztof
Słowa kluczowe: ballad
Romanticism
Mickiewicz
senses
sight
hearing
touch
cognition
existence
afterlife
Data wydania: 2021
Data dodania: 22-wrz-2021
Wydawca: Polska Akademia Umiejętności
Źródło: Debiuty Mickiewicza, debiuty romantyków. Studia w 200. rocznicę debiutu wieszcza: 1818–2018, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Łukasz Zabielski, Kraków 2021, s. 187-208
Konferencja: Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 200. rocznicę debiutu poetyckiego Adama Mickiewicza: 1818-2018 "Debiuty Mickiewicza, debiuty Romantyków. Tradycje–Strategie–Idee–Język", Białystok 9-10 listopada 2018 r.
Abstrakt: The article is an attempt to recognize possible roles played in Mickiewicz’s ballads by expressions related to sensory experience. The main emphasis of the considerations is on sight and hearing, i.e. the senses that were most prominently exposed by the poet in his debut book of poetry. What draws one’s attention in Ballady i romanse (Ballads and Romances) is the accumulation of expressions related to senses such as looking, listening, touching as well as the telling lack thereof in negative forms: not listening, not seeing, disappearing, going silent etc. Additionally, it is also numerous commands that come into focus, given by the narrator or the characters and ordering others to listen or look. Yet, sight and hearing do not have for Mickiewicz a purely physiological meaning, inscribed in the sensuality of a man as a biological creature. The poet seeks the boundaries of known receptors and asks about the possibility and the consequences of going beyond them. He also shows the role of the sensual world presented in that way in the process of extrasensory cognition and in the functioning of the ontological, axiological, ethical and eschatological spheres in this context. The senses in Mickiewicz’s poetic collection are a metaphor of the sensitivity of man and a way to learn about his internal life and thusly also a way to revise anthropological concepts in poetry.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: Krzysztof Korotkich – dr hab., adiunkt w Pracowni Komparatystyki Kulturowej w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód–Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; autor książek Wyobraźnia apokaliptyczna Juliusza Słowackiego. Obrazy – wizje – symbole (2011), Ścieżki Wyobraźni. O wrażliwości i estetyce w literaturze XIX wieku (2017), Alchemia ducha. Studia i szkice o twórczości Józefa Bogdana Dziekońskiego (2019); autor rozpraw o literaturze romantycznej i współczesnej, współredaktor książek o pograniczach literatury, kultury i religii: Bizancjum – Prawosławie – Romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku (2004), Ateny. Rzym. Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku (2008), Apokalipsa. Symbolika – tradycja – egzegeza, t. 1–2 (2006–2007), Pogranicza – cezury – zmierzchy Czesława Miłosza (2012), Julian Tuwim. Tradycja – recepcja – perspektywy badawcze (2017), Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich (2016); w latach 2004–2005 stypendysta Herdera (Herder-Preis-Stipendium) na Uniwersytecie Wiedeńskim.
URI: http://hdl.handle.net/11320/11553
ISBN: 978-83-7676-327-9
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-4310-0402
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Polska Akademia Umiejętności & Authors, Kraków 2021
Występuje w kolekcji(ach):Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 200. rocznicę debiutu poetyckiego Adama Mickiewicza: 1818-2018 "Debiuty Mickiewicza, debiuty Romantyków. Tradycje–Strategie–Idee–Język", 9-10 listopada 2018 r.
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Korotkich_Zmysly_w_Balladach_i_romansach_Adama_Mickiewicza.pdf224,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)