REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11553
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKorotkich, Krzysztof-
dc.date.accessioned2021-09-22T11:13:10Z-
dc.date.available2021-09-22T11:13:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationDebiuty Mickiewicza, debiuty romantyków. Studia w 200. rocznicę debiutu wieszcza: 1818–2018, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Łukasz Zabielski, Kraków 2021, s. 187-208pl
dc.identifier.isbn978-83-7676-327-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11553-
dc.description.abstractThe article is an attempt to recognize possible roles played in Mickiewicz’s ballads by expressions related to sensory experience. The main emphasis of the considerations is on sight and hearing, i.e. the senses that were most prominently exposed by the poet in his debut book of poetry. What draws one’s attention in Ballady i romanse (Ballads and Romances) is the accumulation of expressions related to senses such as looking, listening, touching as well as the telling lack thereof in negative forms: not listening, not seeing, disappearing, going silent etc. Additionally, it is also numerous commands that come into focus, given by the narrator or the characters and ordering others to listen or look. Yet, sight and hearing do not have for Mickiewicz a purely physiological meaning, inscribed in the sensuality of a man as a biological creature. The poet seeks the boundaries of known receptors and asks about the possibility and the consequences of going beyond them. He also shows the role of the sensual world presented in that way in the process of extrasensory cognition and in the functioning of the ontological, axiological, ethical and eschatological spheres in this context. The senses in Mickiewicz’s poetic collection are a metaphor of the sensitivity of man and a way to learn about his internal life and thusly also a way to revise anthropological concepts in poetry.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPolska Akademia Umiejętnościpl
dc.subjectballadpl
dc.subjectRomanticismpl
dc.subjectMickiewiczpl
dc.subjectsensespl
dc.subjectsightpl
dc.subjecthearingpl
dc.subjecttouchpl
dc.subjectcognitionpl
dc.subjectexistencepl
dc.subjectafterlifepl
dc.titleZmysły w Balladach i romansach Adama Mickiewiczapl
dc.title.alternativeSenses in Adam Mickiewicz’s Ballady i romansepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Polska Akademia Umiejętności & Authors, Kraków 2021pl
dc.description.BiographicalnoteKrzysztof Korotkich – dr hab., adiunkt w Pracowni Komparatystyki Kulturowej w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód–Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; autor książek Wyobraźnia apokaliptyczna Juliusza Słowackiego. Obrazy – wizje – symbole (2011), Ścieżki Wyobraźni. O wrażliwości i estetyce w literaturze XIX wieku (2017), Alchemia ducha. Studia i szkice o twórczości Józefa Bogdana Dziekońskiego (2019); autor rozpraw o literaturze romantycznej i współczesnej, współredaktor książek o pograniczach literatury, kultury i religii: Bizancjum – Prawosławie – Romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku (2004), Ateny. Rzym. Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku (2008), Apokalipsa. Symbolika – tradycja – egzegeza, t. 1–2 (2006–2007), Pogranicza – cezury – zmierzchy Czesława Miłosza (2012), Julian Tuwim. Tradycja – recepcja – perspektywy badawcze (2017), Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich (2016); w latach 2004–2005 stypendysta Herdera (Herder-Preis-Stipendium) na Uniwersytecie Wiedeńskim.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBełcikowski A., Przyczynek do genezy ballady „Tukaj”, „Pamiętnik Literacki Towarzystwa im. Adama Mickiewicza” 1890 [R. IV].pl
dc.description.referencesBrach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesCysewski K., Romantyczne nowatorstwo i tradycja. O „Balladach i romansach” Mickiewicza, Słupsk 1994.pl
dc.description.referencesCzajkowska A., „Poeci uczeni”. Związki nauki i literatury w twórczości romantyków, Częstochowa 2014.pl
dc.description.referencesGołaszewska M., Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa–Kraków 1997.pl
dc.description.referencesHumięcka W., Kapełuś H., „Ballady i romanse” [w:] Ludowość Mickiewicza, red. J. Krzyżanowski, Warszawa 1958.pl
dc.description.referencesJazgarska A., Ciemność i kurz. O spojrzeniu starca w dziełach Adama Mickiewicza [w:] Starość. Doświadczenie egzystencjalne, temat literacki, metafora kultury, Seria II, Zapisy i odczytania, koncepcja J. Ławski, red. nauk. A. Janicka, E. Wesołowska, Ł. Zabielski, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Romantyczne zaświaty [w:] Problemy polskiego romantyzmu, Seria II, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1974.pl
dc.description.referencesKrukowska H., „Pan Tadeusz” jako poezja czysta. Studia i szkice o Mickiewiczu, Białystok 2016.pl
dc.description.referencesKuziak M., Wielka całość. Dyskursy kulturowe Mickiewicza, Słupsk 2009.pl
dc.description.referencesLibera L., Mickiewicz, Zielona Góra 2015.pl
dc.description.referencesŁawski J., Mickiewicz – Mit – Historia. Studia, Białystok 2010.pl
dc.description.referencesPoklewska K., Diabły we wczesnej twórczości Mickiewicza [w:] Księga w 170 rocznicę wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, red. J. Kolbuszewski, Wrocław 1993.pl
dc.description.referencesRawski J., „Romantyczność” Adama Mickiewicza, czyli o widzeniu w biały dzień… wampira [w:] Starość. Doświadczenie egzystencjalne, temat literacki, metafora kultury, Seria II, Zapisy i odczytania, koncepcja J. Ławski, red. nauk. A. Janicka, E. Wesołowska, Ł. Zabielski, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesSaganiak M., Człowiek i doświadczenie wewnętrzne: późna twórczość Mickiewicza i Słowackiego, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesScheler M., O zjawisku tragiczności, tłum. R. Ingarden [w:] Arystoteles, Dawid Hume, Max Scheler, O tragedii i tragiczności, Kraków 1976.pl
dc.description.referencesŚliwiński M., Kilka wcieleń Boga i Szatana w twórczości Adama Mickiewicza [w:] Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Białystok 23–26 października 1997 r., t. 1, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesTramer M., Jeszcze jeden uśmiech „Pani Twardowskiej”, czyli o diable „nie z tej ziemi” [w:] Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Białystok 23–26 października 1997 r., t. 1, red. H. Krukowska i J. Ławski, Białystok 1999.pl
dc.description.referencesTreugutt S., Mickiewicz – domowy i daleki [w:] A. Mickiewicz, Dzieła. Wydanie Rocznicowe 1798–1998, t. 1, Wiersze, oprac. C. Zgorzelski, Warszawa 1999.pl
dc.description.firstpage187pl
dc.description.lastpage208pl
dc.identifier.citation2Debiuty Mickiewicza, debiuty romantyków. Studia w 200. rocznicę debiutu wieszcza: 1818–2018, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Łukasz Zabielskipl
dc.conferenceJubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 200. rocznicę debiutu poetyckiego Adama Mickiewicza: 1818-2018 "Debiuty Mickiewicza, debiuty Romantyków. Tradycje–Strategie–Idee–Język", Białystok 9-10 listopada 2018 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-4310-0402-
Występuje w kolekcji(ach):Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 200. rocznicę debiutu poetyckiego Adama Mickiewicza: 1818-2018 "Debiuty Mickiewicza, debiuty Romantyków. Tradycje–Strategie–Idee–Język", 9-10 listopada 2018 r.
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Korotkich_Zmysly_w_Balladach_i_romansach_Adama_Mickiewicza.pdf224,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)