Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11463
Tytuł: | Edukacja i terapia osób z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 na przykładzie Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego |
Inne tytuły: | Education and therapy of people with disabilities during the COVID-19 pandemic on the example of the Educational, Rehabilitative and Pedagogical Centre |
Autorzy: | Pachowicz, Matylda |
Słowa kluczowe: | pandemia edukacja specjalna zdalne nauczanie dziecko o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych terapia niepełnosprawność pomoc psychologiczno-pedagogiczna rehabilitacja pandemic special education remote (distance) learning a child with special developmental and educational needs therapy disability psychological and pedagogical help rehabilitation |
Data wydania: | 2020 |
Data dodania: | 10-wrz-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 106-120 |
Abstrakt: | Czas zamknięcia szkół i placówek oświatowych w czasie pandemii COVID-19 odsłonił istniejące nierówności społeczne pod względem dostępu do usług edukacyjnych i terapeutycznych w Polsce. Wprowadzenie obowiązkowego nauczania na odległość spowodowało, iż znaczna liczba uczniów (pochodzących z ubogich obszarów lub domów) ma utrudniony dostęp do nauki ze względu na ograniczone możliwości korzystania z nowych technologii oraz Internetu. W szczególnie trudnej sytuacji są osoby o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz ich rodziny . Wiele z tych rodzin jest w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej ze względu na duże koszty, jakie ponoszą na rehabilitację i różne terapie. W niniejszym artykule została opisana edukacja specjalna i terapia na odległość w czasach pandemii COVID-19 oraz po powtórnym uruchomieniu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w maju 2020 roku. Wyeksponowana została perspektywa nauczycieli, terapeutów oraz specjalistów pracujących w Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym. W artykule zostały zaprezentowane dane zebrane na podstawie wywiadu przeprowadzonego w trakcie zamknięcia ośrodka oraz po powtórnym uruchomieniu w nim zajęć specjalistycznych Wykorzystane zostały więc metody badawcze o charakterze jakościowym, które pozwoliły zarysować perspektywę mikro The time of closed schools and educational institutions during the COVID-19 pandemic has exposed existing social inequalities in terms of access to educational and therapeutic services in Poland. The introduction of compulsory remote teaching has made it difficult for a significant number of students (from poor areas or homes) to access education due to the limited possibilities of using new technologies and the internet. People with special developmental and educational needs and their families are in particularly difficult situations. Many of these families are disadvantaged due to the high costs they incur for rehabilitation and various therapies. This article describes special education and remote therapy during the COVID-19 pandemic and after relaunching revalidation and education classes in May 2020. The perspective of teachers, therapists and specialists working at the Educational, Rehabilitative and Pedagogical Centre was emphasized. The article presents the data collected on the basis of interview conducted during the closure of the Centre and after the relaunching of specialized classes. Therefore, qualitative research methods were used that allowed to outline the micro perspective. |
Afiliacja: | Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu |
E-mail: | matylda.pachowicz@wp.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11463 |
DOI: | 10.15290/parezja.2020.14.09 |
ISSN: | 2353-7914 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0001-9326-6411 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2020_M_Pachowicz_Edukacja_i_terapia_osob_z_ niepelnosprawnoscia.pdf | 160,91 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL