REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11458
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGumienny, Beata-
dc.date.accessioned2021-09-10T06:18:22Z-
dc.date.available2021-09-10T06:18:22Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2(14), s. 62-82pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11458-
dc.description.abstractPodjęta problematyka oparta jest na analizie i interpretacji narracji rodziców wychowujących dzieci ze sprzężoną głębszą niepełnosprawnością intelektualną, zebranych w badaniu biograficznym. Celem badań była próba zrozumienia i ukazania subiektywnych znaczeń, jakie rodzice nadają własnym zasobom, odkrywanym w toku konstruowanego życia. Wywiady narracyjne przeprowadzono z dwudziestoma rodzicami, których dobór był celowy ze względu na doświadczanie stresu związanego ze zmianą placówki edukacyjnej dla swoich dzieci. Analiza materiału empirycznego ukazuje pięć źródeł generowania zasobów, czyli źródeł pomnażania sił przez rodziców w biegu ich życia.pl
dc.description.abstractThe issues raised are based on the analysis and interpretation of the narratives of parents raising children with multiple profound intellectual disabilities, collected in a biographical study. The aim of the research was to try to understand and show the subjective meanings that parents give to their own resources, discovered in the course of the life that they build. Narrative interviews were conducted with twenty parents, who were selected non-randomly, based on their experience of the stress of changing their children’s educational institution. Analysis of the empirical material shows five sources of resource generation, i.e. sources of increased strength for parents in the course of their lives.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/*
dc.subjectrodzicepl
dc.subjectźródła zasobówpl
dc.subjectsiły ludzkiepl
dc.subjectdzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualnąpl
dc.subjectparentspl
dc.subjectsource of resourcespl
dc.subjecthuman strengthpl
dc.subjectchildren with profound intellectual disabilitiespl
dc.titleŹródła zasobów rodziców wychowujących dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualnąpl
dc.title.alternativeSources of Resources for Parents Raising Children with Profound Intellectual Disabilitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2020.14.06-
dc.description.Emailbeatagumienny@wp.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Rzeszowskipl
dc.description.referencesAblewicz, K. (1998). Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych. W: S. Palka (red.), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych (s. 25–41). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesAntonovski, A. (2005). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować? Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Instytutu Psychiatrii i Neurologii.pl
dc.description.referencesChodkowska, M. (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie: socjalizacja i rehabilitacja. Lublin: Wyd. UMCS.pl
dc.description.referencesCytowska, B. (2012). Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesFrątczak, A., Kofta M. (1982). Frustracja i stres psychologiczny. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia (s. 628–678). Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesGałkowski, T. (1979). Dzieci specjalnej troski. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesGrabowska, M. (2015). Wiara w Boga źródłem poczucia bezpieczeństwa w życiu: metaforyczna perspektywizacja pojęcia wiara w Boga w kontekście bezpieczeństwa na podstawie wywiadów bezpośrednich. Rocznik Teologiczny, nr 1(LVII), 77–92.pl
dc.description.referencesGumienny, B. (2014). Działanie skoncentrowane na rozwiązaniach w edukacji. W: U. Szuścik, J. Skibska, E. Kochanowicz (red.), Profilaktyka, diagnoza, terapia w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Wyd. LIBRON.pl
dc.description.referencesGumienny, B. (2020). O wypalaniu się sił rodziców. Społeczeństwo dla Wszystkich, nr 1(71), 2–3.pl
dc.description.referencesHobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu. Przeł. M. Kacmajor. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesHołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesKaniok, P.E. (2011). Poczucie powodzenia małżeństwa a udział rodziców w opiece nad dzieckiem niepełnosprawnym i w jego wychowaniu. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.pl
dc.description.referencesKienhuis, J. i Świtek, T. (red.). (2007). Klient ekspertem. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesKijak, R. (2016). Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie, rodzice. Kraków: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl
dc.description.referencesKos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych. W: D. Urbaniak-Zając, E. Kos (red.), Badania jakościowe w pedagogice (s. 91–168). Warszawa: Wyd. PWN.pl
dc.description.referencesKościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKościelska, M. (1998). Trudne macierzyństwo. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesKrasiejko I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: Wyd. Śląsk.pl
dc.description.referencesKulesza, M. (2015). Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego. Studia nad Rodziną. UKSW, nr 2(36), s. 77–95.pl
dc.description.referencesKvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesLausch-Żuk, J. (2005). Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 149–165). Poznań: Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.description.referencesLausch-Żuk, J. (2008) Dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (wyd. 5, s. 253–294) Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesLindyberg, I. (2012). Świat(y) „upośledzonego” macierzyństwa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesŁopatkowa, M. (1992). Pedagogika serca. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesŁosiak, W. (1994). Dynamika emocji i radzenia sobie w stresie psychologicznym. Badania pacjentów chirurgicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesMarcinkowska, B. (2016). Sprzężona niepełnosprawność – próba analizy fenomenu. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, nr 21, 9–19.pl
dc.description.referencesMarynowicz-Hetka, E. Działanie społeczne. W: D. Lalak i T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej (s. 66–68). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesMiś, L. (2012). Pytanie o cud. Problemy społeczne i praca socjalna. Kraków: Wydawnictwo Nomos.pl
dc.description.referencesNycz, E. (2012). Działanie społeczne. W: A. Weissbrot-Koziarska, P. Sikora (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 1. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.pl
dc.description.referencesObuchowski, K. (1983). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesOlechnowicz, H. (1983). Metody aktywizowania głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesOlechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesParchomiuk, M. (2012). Zasoby osobiste matek dzieci niepełnosprawnych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1(15), 43–66.pl
dc.description.referencesPisula, E. (1994). Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych. Nowiny Pedagogiczne, nr 3, 83–89.pl
dc.description.referencesPisula, E. (1998). Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesPisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesPisula, E. i Omelańczuk, I. (2018). Rodzice dzieci z trudnościami w rozwoju w świetle wyników badań ze szczególnym uwzględnieniem stresu rodzicielskiego. W: B. Abramowska i K. Podhajska (red.), Wczesna Interwencja – wsparcie dziecka i rodziny. Materiały z Sympozjum. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.pl
dc.description.referencesRadlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesRubacha, K. (2003). Budowanie teorii pedagogicznych. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesSekułowicz, M. (2000). Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesSekułowicz, M. (2013). Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl
dc.description.referencesSheldon, K.M. (2004). Optimal human being. An integrated multi-level perspective. Erlbaum: Lawrance Erlbaum Associates Publishers.pl
dc.description.referencesSzczepkowski, J. (2010). Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Toruń: Wydawnictwo Akapit.pl
dc.description.referencesSzmagalski, J. (1999). Siły ludzkie. W: D. Lalak i T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej (s. 268–270). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesŚwitek, T. (2007). Praca socjalna skoncentrowana na rozwiązaniach – PSRR. W: J. Kienhuis i T. Świtek (red.), Klient ekspertem. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesTomaszewski, T. (1982). Człowiek i otoczenie. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia (s. 13–36). Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesTrzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: WAiP.pl
dc.description.referencesTwardowski, A. (1999). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 18–54). Warszawa: WSiP.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. z póź. zm. art. 4, pkt 32).pl
dc.description.referencesZakrzewska-Manterys, E. (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.issue2(14)pl
dc.description.firstpage62pl
dc.description.lastpage82pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-2022-9633-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2020, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2020_B_Gumienny_Zrodla_zasobow_rodzicow.pdf195,85 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons