REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11369
Tytuł: Rola przestrzeni przedstawionej w powieści nowelowej
Inne tytuły: The Role of the Presented Space in the Novella Novel
Autorzy: Izdebska, Agnieszka
Słowa kluczowe: composite novel
novella novel
narrative cycle
presented space
Data wydania: 2021
Data dodania: 3-sie-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 137-148
Abstrakt: This article focuses on outlining the function of the presented space in the novella novel as an element constituting its coherence. The term “novella novel” (adopted from Krystyna Jakowska and defined by Elke D’hoker) refers to literary works that are generically situated between a coherently composed collection of short stories and a loose novelistic structure. The following works will serve as the material for the analysis: Arlington Park by Rachel Cusk, Hotel World by Ali Smith and Girls and Women by Alice Munro. These pieces are structured and classified differently. The former two are referred to as novels, while the latter one is called by some critics a novel or a hybrid text that can be perceived as a novel. Ultimately, although sometimes used as an element that maintains coherence, the presented space is always meticulously crafted, and it does not appear as quasi-real or geographically located. It is always valorised, metaphorized and ambiguous. Thus, such a common setting is not a “transparent” or “mechanical” element that unifies these stories, but rather one of the many aspects of the process that constitutes coherence of novels constructed in such a way, which remains open to interpretation.
Afiliacja: Katedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki
Nota biograficzna: Agnieszka Izdebska, dr hab., profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Współredaktor monografii: Gotycyzm i groza w kulturze (2003), Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu (2014) i Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału (2016).
E-mail: agnieszka.izdebska@uni.lodz.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/11369
DOI: 10.15290/bsl.2021.18.08
ISSN: 2082-9701
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-6253-8397
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_A_Izdebska_Rola_przestrzeni_przedstawionej_w_powiesci.pdf127,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons