Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11369
Tytuł: | Rola przestrzeni przedstawionej w powieści nowelowej |
Inne tytuły: | The Role of the Presented Space in the Novella Novel |
Autorzy: | Izdebska, Agnieszka |
Słowa kluczowe: | composite novel novella novel narrative cycle presented space |
Data wydania: | 2021 |
Data dodania: | 3-sie-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 137-148 |
Abstrakt: | This article focuses on outlining the function of the presented space in the novella novel as an element constituting its coherence. The term “novella novel” (adopted from Krystyna Jakowska and defined by Elke D’hoker) refers to literary works that are generically situated between a coherently composed collection of short stories and a loose novelistic structure. The following works will serve as the material for the analysis: Arlington Park by Rachel Cusk, Hotel World by Ali Smith and Girls and Women by Alice Munro. These pieces are structured and classified differently. The former two are referred to as novels, while the latter one is called by some critics a novel or a hybrid text that can be perceived as a novel. Ultimately, although sometimes used as an element that maintains coherence, the presented space is always meticulously crafted, and it does not appear as quasi-real or geographically located. It is always valorised, metaphorized and ambiguous. Thus, such a common setting is not a “transparent” or “mechanical” element that unifies these stories, but rather one of the many aspects of the process that constitutes coherence of novels constructed in such a way, which remains open to interpretation. |
Afiliacja: | Katedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki |
Nota biograficzna: | Agnieszka Izdebska, dr hab., profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Współredaktor monografii: Gotycyzm i groza w kulturze (2003), Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu (2014) i Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału (2016). |
E-mail: | agnieszka.izdebska@uni.lodz.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11369 |
DOI: | 10.15290/bsl.2021.18.08 |
ISSN: | 2082-9701 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-6253-8397 |
Typ Dokumentu: | Article |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
Właściciel praw: | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0); |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_18_2021_A_Izdebska_Rola_przestrzeni_przedstawionej_w_powiesci.pdf | 127,88 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL