REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11369
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorIzdebska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2021-08-03T09:22:52Z-
dc.date.available2021-08-03T09:22:52Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 137-148pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11369-
dc.description.abstractThis article focuses on outlining the function of the presented space in the novella novel as an element constituting its coherence. The term “novella novel” (adopted from Krystyna Jakowska and defined by Elke D’hoker) refers to literary works that are generically situated between a coherently composed collection of short stories and a loose novelistic structure. The following works will serve as the material for the analysis: Arlington Park by Rachel Cusk, Hotel World by Ali Smith and Girls and Women by Alice Munro. These pieces are structured and classified differently. The former two are referred to as novels, while the latter one is called by some critics a novel or a hybrid text that can be perceived as a novel. Ultimately, although sometimes used as an element that maintains coherence, the presented space is always meticulously crafted, and it does not appear as quasi-real or geographically located. It is always valorised, metaphorized and ambiguous. Thus, such a common setting is not a “transparent” or “mechanical” element that unifies these stories, but rather one of the many aspects of the process that constitutes coherence of novels constructed in such a way, which remains open to interpretation.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectcomposite novelpl
dc.subjectnovella novelpl
dc.subjectnarrative cyclepl
dc.subjectpresented spacepl
dc.titleRola przestrzeni przedstawionej w powieści nowelowejpl
dc.title.alternativeThe Role of the Presented Space in the Novella Novelpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.08-
dc.description.Emailagnieszka.izdebska@uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Izdebska, dr hab., profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się teorią powieści, badaniami genderowymi i ewolucją konwencji gotyckiej. Autorka książki Forma, ciało i brzemię imperium. O prozie Władysława L. Terleckiego (2010). Współredaktor monografii: Gotycyzm i groza w kulturze (2003), Literatura prze-pisana. Od Hamleta do slashu (2014) i Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału (2016).pl
dc.description.AffiliationKatedra Teorii Literatury, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBodal Ewa (2015), Alice Munro. Rys biograficzny, w: Alice Munro. Wprowadzenie do twórczości, red. M. Buchholtz, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 19–29.pl
dc.description.referencesConstructing Coherence in the British Short Story Cycle (2018), ed. P. Gill & F. Kl¨ager, London: Routledge.pl
dc.description.referencesCusk Rachel (2010), Arlington Park, przeł. P. Łopatka, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesD’hoker Elke (2018), A Continuum of Fragmentation. Distinguishing the Short Story Cycle from Composite Novel, in Constructing Coherence in the British Short Story Cycle, ed. P. Gill & F. Kl¨ager, London: Routledge, s. 17–31.pl
dc.description.referencesDunn Maggie, Morris Ann (1995), The Composite Novel. The Short Story Cycle in Transition, New York: Twayne Publishers.pl
dc.description.referencesFilipczak Dorota (2015), Inteligentna i urodziwa w łożu Prokrusta: Del Jordan wobec konstrukcji kobiecości w powieści „Dziewczęta i kobiety”, w: Alice Munro. Wprowadzenie do twórczości, red. M. Buchholtz, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 61–73.pl
dc.description.referencesGuignery Vanessa, Drąg Wojciech [eds] (2019), The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction, Deleware: Vernon Press, s. 67–80.pl
dc.description.referencesHowells Coral Ann (1998), Alice Munro, Manchester & New York: Manchester University Press.pl
dc.description.referencesIzdebska Agnieszka (2015), WKanadzie, w domu, w kuchni, na linoleum – o opowiadaniach Alice Munro, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 6, 83–98.pl
dc.description.referencesJakowska Krystyna (1993), Delimitacja tekstu w cyklu opowiadań, „Pamiętnik Literacki”, nr 2, s. 94–106.pl
dc.description.referencesJakowska Krystyna (2011), O cyklu opowiadań. Z teorii i historii cyklu narracyjnego w Polsce, Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl
dc.description.referencesJakowska Krystyna, Olech Barbara, Sokołowska Katarzyna [red.] (2001), Cykl literacki w Polsce, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesKaniewska Bogusława (2001), Między cyklem a powieścią, w: Cykl literacki w Polsce, red. K. Jakowska, B. Olech i K. Sokołowska, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 23–35.pl
dc.description.referencesKieżuń Anna, Kulesza Dariusz [red.] (2010), Cykle i cykliczność. Prace dedykowane Pani Profesor Krystynie Jakowskiej, Białystok: Trans Humana.pl
dc.description.referencesKucała Bożena (2015), W stronę literatury: „Dziewczęta i kobiety”, w: Alice Munro. Wprowadzenie do twórczości, red. M. Buchholtz, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 75–89.pl
dc.description.referencesLasdum James (2006), Disparate houswives, „The Guardian” 16.09, https://www.theguardian.com/books/2006/sep/16/featuresreviews.guardianreview6 [dostęp 6.11.2020].pl
dc.description.referencesMalicka Patrycja (2017), Badanie nad cyklem literackim w Polsce, „Forum Poetyki” (10), s. 140–145.pl
dc.description.referencesMartin W.R. (1987), Alice Munro. Paradox and Parallel, Edmonton: The University of Alberta Press.pl
dc.description.referencesModern American Short Story Sequences. Composite Fictions and Fictive Communities (1995), ed. J. G. Kennedy, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesMunro Alice (2013), Dziewczęta i kobiety, przeł. P. Łopatka, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl
dc.description.referencesRedekop Magdalene (1992), Mothers and Other Clowns. The Stories of Alice Munro, London and New York: Rutladge.pl
dc.description.referencesRouverol Alicia J. (2019), Fragmentary writing and globalization in Ali Smith’s “Hotel World”, w: The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction, ed. V. Guignery i W. Drąg, Deleware: Vernon Press, s. 67–80.pl
dc.description.referencesSeyersted Per (1992), “Who Do You Think You Are?” Alice Munro and the Place of Origin, „American Studies in Scandinavia”, Vol. 24, s. 17–23.pl
dc.description.referencesSimonds Merilyn (2016), Where do you think you are. Place in the short stories of Alice Munro, w: The Cambridge Companion to Alice Munro, ed. D. Stains, Cambridge: Cambridge University Press, s. 26–44.pl
dc.description.referencesSmith Ali (2002), Hotel World, London: Penguin Books.pl
dc.description.referencesSmith Ali, (2007), Hotel Świat, przeł. A. Lakatos, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage137pl
dc.description.lastpage148pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-6253-8397-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_A_Izdebska_Rola_przestrzeni_przedstawionej_w_powiesci.pdf127,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons