REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11311
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSłotwińska, Helena-
dc.date.accessioned2021-07-15T11:40:07Z-
dc.date.available2021-07-15T11:40:07Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationNauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk, Białystok 2021, s. 97-120pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-658-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11311-
dc.description.abstractOne of the specialities in pedagogy is so-called character pedagogy, also referred to as meeting pedagogy. This type of pedagogy fits the concept of the „teacher’s personal model guaranteeing the educational success of the student”. In order to discuss the topic, which aims to scrutinise the relationship between the teacher’s attitude and the student’s achievements, it is necessary to present two basic issues, each of which consists of four specific parts: issue I. – The teacher as a personal pattern: 1) the concept of a personal pattern, 2) attitude of pro-existence fundamental values in the life and work of the teacher-educator, 3) self-formation through self-education, 4) desirable characteristics of the teacher-educator; and issue II. – Education: 1) the concept of education, 2) values as the basis of education, 3) the tasks of education based on values, 4) educational success. The analysis proves without a doubt that the teacher, who is a personal role model for the students, has great opportunities to positively influence their intellectual, emotional, and spiritual lives. It should also be remembered that the student’s development process is not only a chance for development but also a guarantee of the student’s educational success. It is also important that the student’s development process depends not only on internal factors (needs) and external factors (upbringing), but also on the student’s personality, i.e. spiritual qualities that determine the independent direction of development of a given pupilpl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesEdukacja w Dialogu i Perspektywie;-
dc.titleWzór osobowy nauczyciela gwarancją sukcesu edukacyjnego uczniapl
dc.title.alternativeA teacher’s personal formula guarantees the student’s educational successpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021;-
dc.identifier.doi10.15290/nwwre.2021.06-
dc.description.BiographicalnoteHelena Słotwińska – prof. dr hab., Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBanach Cz., Edukacja, wartość, szansa, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesBis D., Misja wychowawcza w ujęciu Romano Guardiniego, [w:] A. Rynio (red.), Wychowanie człowieka otwartego. Rola „Zmysłu religijnego” Luigi Giussaniego w kształtowaniu osoby, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2001.pl
dc.description.referencesChałas K., hasło: Edukacja aksjologiczna, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Wydawnictwo Polwen, Radom 2016.pl
dc.description.referencesDubisz S. (red.,) Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 4, PWN, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesDudzikowa M., Praca młodzieży nad sobą, Spółka Wydawnicza Terra, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesEdukacja, [w:] S. Dubisz (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesEncyklika Jana Pawła II Redemptor hominis z 4 marca 1979 r.pl
dc.description.referencesGnitecki J., W poszukiwaniu aksjologicznych podstaw edukacji, [w:] U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.pl
dc.description.referencesGrzywak-Kaczyńska M., Trud rozwoju, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1988.pl
dc.description.referencesGuardini R., Bóg daleki Bóg bliski, Wydawnictwo „W Drodze”, Poznań 1991.pl
dc.description.referencesJasińska E., Wzorzec osobowy, wzór osobowy, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka, t. 20, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2014.pl
dc.description.referencesJeziorański M.,Wychowawca, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka, t. 20, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2014.pl
dc.description.referencesJougan A., Słownik kościelny łacińsko-polski, wyd. 3, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1958.pl
dc.description.referencesJundziłł I., Samowychowanie, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Wydawnictwo Fundacja Innowacja, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesJundziłł I., O samowychowaniu, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesJundzłł I., Aktywizacja dziecka w procesie wychowania, Wydawnictwo PZWS, Warszawa 1966.pl
dc.description.referencesKoska W., Katechetyka, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1993.pl
dc.description.referencesKukołowicz T., Pomagamy w samowychowaniu, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesŁobocki M., Altruizm a wychowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1998.pl
dc.description.referencesMaj A., Aksjologia, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Wydawnictwo Polwen, Radom 2016.pl
dc.description.referencesMaj A., Wychowanie. Aspekt religijny, [w:] E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka, t. 20, Wydawnictwo Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2014.pl
dc.description.referencesNowak M., Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.pl
dc.description.referencesOstrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] B. Śliwerski (red.)., Pedagogika, t. 1: Podstawy nauk o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesOstrowska U., hasło: Wartość, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Wydawnictwo Polwen, Radom 2016.pl
dc.description.referencesPasterniak W., O dydaktycznej teorii wartości, Wydawnictwo „Bios”, Goleniów 1991.pl
dc.description.referencesPastuszka J., Charakter człowieka, Wydawnictwo KUL, Lublin 1962.pl
dc.description.referencesPietrasiński Z., Kierowanie własnym rozwojem, Państwowe Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesRogowski C., Edukacja religijna, [w:] C. Rogowski (red.), Leksykon pedagogiki religii. Podstawy – Koncepcje – Perspektywy, Wydawnictwo Księży Werbistów „Verbinum”, Dragacz 2004.pl
dc.description.referencesSiek S., Formowanie osobowości, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim.pl
dc.description.referencesSowiński A.J., Samowychowanie, [w:] K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Wydawnictwo Polwen, Radom 2016.pl
dc.description.referencesSujak E., Samowychowanie, [w:] Cz. Bartnik i in. (red.), Bóg-Człowiek-Świat. Ilustrowana encyklopedia dla młodzieży, Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka, Katowice 1991.pl
dc.description.referencesSłomkowski A., Ku doskonałości, Instytut Chrystusa Króla i Maryi Matki i Królowej, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesSłotwińska H., Kształtowanie postaw religijnych na katechezie, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 2004.pl
dc.description.referencesSłotwińska H., Samowychowanie i samokształcenie elementami autoformacji, „Paedagogia Christiana” 2007, nr 1(19).pl
dc.description.referencesSłotwińska H., Wychowawcza wartość wzorów osobowych, Wydawnictwo Gaudium, Lublin 2008.pl
dc.description.referencesSłotwińska H., Wychowanie chrześcijańskie szansą integralnego rozwoju człowieka. Studium z pedagogiki religii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Edukacja, [w:] C. Rogowski (red.), Leksykon pedagogiki religii. Podstawy-Koncepcje-Perspektywy, Wydawnictwo Księży Werbistów „Verbinum”, Dragacz 2004.pl
dc.description.referencesTarnowski J., Dojrzałość społeczna jako podstawa i wynik samowychowania, „Ateneum Kapłańskie” 1978, nr 86.pl
dc.description.referencesVerhack I., Wychowywać czyli wzbudzać poznanie własnego istnienia, [w:] A. Rynio (red.), Pedagogika katolicka, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej, Stalowa Wola 1999.pl
dc.description.referencesWołodźko E.K., Wartości w kształtowaniu osobowości podmiotów procesu wychowawczego, [w:] U. Ostrowska (red.), Aspekty aksjologiczne w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000.pl
dc.description.referencesWylie R., The Self Concept, Oxford University Press, New York 1966.pl
dc.description.referencesWzór osobowy, [w:] J. Wojnowski (red.), Wielka Encyklopedia PWN, t. 30, PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesZalewska W., Kulturoterapia jako edukacja aksjologiczna, [w:] K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. Wymiary-Kierunki-Uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994.pl
dc.description.referencesZ listów św. Jana Bosko, [w:] Liturgia Godzin, t. 3, Pallottinum 1987.pl
dc.description.firstpage97pl
dc.description.lastpage120pl
dc.identifier.citation2Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczukpl
dc.identifier.orcid0000-0003-4473-3735-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Slotwinska_Wzor_osobowy_nauczyciela.pdf1,4 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)